Circulaire stappen vooruit: een blik op de toekomst

Hoe ontwikkelt circulariteit zich in, pakweg, zeven jaar tijd? Maak kennis met Roos en haar beschrijving van een dag in 2023, gevolgd door een verslag van haar dag in 2030. Wat is er tegen die tijd veranderd? Wat zijn de cruciale schakels om circulaire stappen voorwaarts te zetten? En hoe kun je het vliegwiel zelf een slinger geven?

Circulaire stappen vooruit: een blik op de toekomst

Welkom in 2023

Het jaar van collectieve bewustwording 

Het is zomer 2023, het is al weken heet. Overal stof, maar te warm om te stofzuigen. Weet je wat? Ik koop zo’n gemakkelijke robotstofzuiger. Ik kies voor de snelste levering: vandaag nog in huis. Handig! Eind van de middag staat het bezorgbusje voor de deur. 

Wat zou de CO2-impact van die bezorging eigenlijk zijn? Ik vraag me dat weleens af, maar ik heb geen idee. Er zit een flinke doos om de stofzuiger. Die past niet meer in mijn oudpapierbak. Ik zet hem naast de container, daar staan wel meer dozen, dus dat zal wel goed komen. Toch? Hij wordt dan toch nog wel gerecycled? 

Volgende week heb ik een belangrijke werkpresentatie, maar ik heb geen mooie representatieve outfit meer in mijn kast. Laatst zag ik die leuke influencer in een supermooi pak, zou mij dat ook staan? Bij mijn favoriete webwinkel is in elk geval superveel keus! Ik bestel acht verschillende items voor een uitgebreide pas-sessie voor mijn eigen spiegel. Na de presentatie ga ik op vakantie, maar geen man overbood: ik kan de kleding die ik niet gekozen heb aan het einde van het seizoen gewoon nog gratis terugsturen. 

Soms vraag ik me af wat de webwinkel er dan mee doet. Worden de kledingstukken nog gewoon verkocht aan het einde van de zomer? Misschien met korting? De poes heeft de bekleding van mijn bank kapot gekrabd. Kan ik dat laten repareren? Geen idee. Ik heb hem maar bij het grofvuil gezet en een nieuwe gekocht. De week erop zit ik lekker op mijn nieuwe bank. Hé, ik krijg een e-mail van die leuke webwinkel waar ik de bank heb gekocht. Kijk hoe charmant deze kussens erop zouden staan! Vier voor de prijs van drie ook nog eens. Dit maakt het geheel wel extra stylish. En dat vaasje zou inderdaad ook top staan op ons tafeltje. Ik bestel ze! 

Waar zouden die spullen eigenlijk gemaakt worden? Van welke materialen? En door wie? Als ik dat allemaal zou weten, zou ik dan nog even trots zijn op mijn splinternieuwe interieur? 

Welkom in 2030

Circulair shoppen is een gewoonte 

Terugkijkend op het jaar 2023 gedroeg ik me toen echt als consument. Ik kocht veel nieuwe spullen, gebruikte ze even en gooide ze dan weer weg. Dat kan ik me nu niet meer voorstellen: er is zo’n schaarste aan grondstoffen dat we daar slimmer mee om moeten gaan. In 2030 gedraag ik me heel anders; ik ben geen koper meer, maar een gebruiker. Gelukkig word ik in mijn keuzeproces geholpen door merken en retailers die spullen in een loop brengen en houden. 

Zo helpt mijn online shop me om de stofzuiger te kiezen die de laagste milieu-impact heeft. Ik ben lid van het online deelplatform voor huishoudelijke apparaten bij mij in de buurt. Handig, want een stofzuiger gebruik ik maar één keer per week. En ik weet ook nog zeker dat reparaties snel uitgevoerd worden en de materialen van de stofzuiger uiteindelijk hergebruikt worden. Ik voeg de stofzuiger toe aan mijn lopende abonnement bij mijn favoriete shop. Zo hoef ik alleen maar even te scannen met mijn telefoon als ik de stofzuiger kom halen. 

Voor mijn werkpresentatie huur ik een mooi pak. Zo’n outfit voor op het podium draag ik bijna nooit, zonde als ‘ie daarna in de kast hangt. Als de bezorger hem komt brengen, geef ik meteen een tasje mee vol kleding die ik niet meer draag. Ik kan het in de herbruikbare verpakking die ik nog heb liggen zó aan de bezorger meegeven. Het geeft me rust dat deze winkel zich op alle vlakken inzet voor een duurzame samenleving. Dat kan ik ook zien aan het keurmerk dat de webwinkel heeft. 

De bank in de woonkamer is versleten, tijd voor een nieuwe. Bij een bank die de komende vijftien jaar in mijn woonkamer zal staan, kies ik voor nieuw in plaats van tweedehands. Via de gedetailleerde informatie op de barcode van de bank in de winkel, weet ik dat hij in Portugal is gemaakt, onder goede omstandigheden, dat de vulling bestaat uit gerecycled textiel en de poten van gerecycled staal. Ook lees ik hoe ik een vlek snel uit de bekleding haal zodat hij lang mooi blijft. Fijn dat deze informatie zo gemakkelijk toegankelijk is. Verder is mijn bank, als ik hem weer inlever, gemakkelijk uit elkaar te halen voor hergebruik van de onderdelen en materialen. 

In 2030 staat niet consumeren, maar gebruiken centraal, waarbij producten en materialen hun waarde veel langer behouden. Gebruiker en retailer trekken daarin samen op.

Kijktip 

De documentaire ‘Breaking Boundaries: The Science of our Planet’ (2021) geeft een indringend beeld van de impact van menselijke activiteiten op onze planeet. De film, gepresenteerd door Sir David Attenborough, is beschikbaar op Netflix.

De cruciale schakel in de verandering

De mens als koper en verkoper heeft de situatie waarin we ons nu bevinden veroorzaakt. We weten eigenlijk ook al lang dat dit probleem er is. De Club van Rome schetste het in de jaren 70 al in het rapport ‘De grenzen aan de groei’. Begrip leidt echter niet direct tot actie. We moeten eerst de negatieve effecten van de lineaire economie ondervinden om tot actie over te gaan. Die negatieve effecten van een lineaire economie voelen we vandaag de dag maar al te goed. De planetaire grenzen zijn op een aantal gebieden overschreden, zoals op het gebied van water, stikstof en biodiversiteit. De oplossingen zijn er om terug te keren naar een stabiele en bewoonbare planeet voor alle levensvormen. 

Mensen en bedrijven zijn cruciale schakels om te bewegen van een lineaire naar een circulaire economie. Daarbij hoort de: 

  • verandering van koper naar gebruiker;
  • verandering van verkoper naar aanbieder van doorlo(o)pende waarde; 
  • verandering van winstgedreven naar impactgedreven. 

Het biedt bedrijven enorme kansen om aan de slag gaan met deze nieuwe manier van waarde creëren, leveren, en behouden. Het is het ultieme verdienmodel van de toekomst: waarde creëren door producten en materialen in een kringloop van gebruik te brengen en te houden. Op een aarde zonder grondstoffen en met een toenemende mate van milieurampen wordt waarde creëren steeds moeilijker. Op de lange termijn is een circulair businessmodel daarom het enige levensvatbare model. 

Klaar om in actie te komen?

Als bedrijf kun je op veel vlakken de beweging naar een circulaire economie in gang zetten. In de expertgroep hebben we een vliegwiel ontwikkeld voor het bepalen en activeren van je strategie om circulair waarde te creëren. Daarover lees je alles in onze bluepaper. Ga jij nieuwe businessmodellen ontwikkelen door je toe te leggen op (her)gebruik en reparatie? Kies je voor het aanbieden van producten die minder nieuwe grondstoffen vragen? Ga je het gebruik van verpakkingen drastisch reduceren? Je logistiek slimmer inrichten en stimuleren dat mensen keuzes maken die bijdragen aan een circulaire economie? 

Volg de deelnemers aan de expertgroep Circulair shoppen in 2030 en draai aan jouw vliegwiel voor een circulaire economie. Doe je mee? Download onze bluepaper. Er is veel te leren van elkaar en er liggen tal van mooie kansen voor samenwerkingen in de keten.

Gerelateerd nieuws

  • Duurzaamheid in digital commerce: De groene weg voorwaarts

    Duurzaamheid is een dominant thema binnen digital commerce anno 2023. Een veelkoppig onderwerp ook, waarover je in dit magazine verschillende artikelen hebt kunnen lezen. Het valt de experts van ShoppingTomorrow...
  • Onder druk van wetgeving: Hoe bedrijven zichzelf opnieuw uitvinden

    De aarde blijft maar warmer worden en nog geen enkel land heeft de klimaatdoelen uit het Parijsakkoord gehaald. Volgens de publieke opinie zijn bedrijven aan zet, vanwege de grote impact die zij maken....
  • Praktijkervaringen van Manutan en Dimensio: Duurzaamheid als groeimotor in b2b

    Hoe kan duurzaamheid een business driver zijn voor de groei van b2b e-commerce? Kan een bedrijf tegelijkertijd duurzaam en winstgevend zijn? De antwoorden op deze vragen worden voor ieder bedrijf steeds...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.