Blockchain Beyond The Hype: waar liggen de kansen?

  • Blog
  • 31 oktober 2019

De expertgroep Blockchain Beyond The Hype kwam een aantal weken geleden samen voor de derde expertgroepmeeting. In het kleurrijke Tripolisgebouw aan de Zuidas te Amsterdam gingen de experts verder met hun vraagstuk: wat zijn de laatste ontwikkelingen binnen blockchain in retail en wat zijn criteria voor een retailer om te bepalen of een initiatief succesvol zal worden met blockchain?

Groep mensen kijkt naar presentatie

Blockchain blijft een ‘hot topic’ in de markt en staat zelfs in de top 3 van meest gezochte onderwerpen op websites en platformen die over tech gaan. Maar de meeste C-level professionals weten niet waar de echte kansen en bedreigingen van blockchain liggen. Dit weerhoudt ze ervan om daadwerkelijk te investeren voor de lange termijn. De expertgroep wil retailers van de laatste inzichten voorzien, zodat zij wel op de hoogte zijn van de kansen.

Voordelen en uitdagingen voor blockchain

Rick Ros, Head of Sales bij LTO Network en tevens host van deze sessie, trapte de meeting af met een aantal cases waar LTO Network aan gewerkt heeft. Deze riepen direct wat discussiepunten op. De grote voordelen van blockchain zijn voor de experts niet meer onbekend. Zo kunnen bedrijven onder andere onderling data delen zonder dat het nodig is om dezelfde systemen te gebruiken en is de data gestructureerd, waardoor fouten gemakkelijker te detecteren zijn. Maar de expertgroep ziet ook uitdagingen. We hebben in Nederland bijvoorbeeld de AVG die ons beperkt in het delen van data, terwijl deze regel in andere landen niet bestaat of anders is. Internationale samenwerkingen zijn daarom lastiger in te richten.

Wat maakt een blockchain succesvol?

De expertgroep is op zoek naar criteria waarmee een blockchainoplossing beoordeeld kan worden op succes. In twee groepen werden de succesfactoren en redenen voor mislukking bediscussieerd. Opvallend was dat beide groepen met vergelijkbare criteria kwamen. Zo moeten bedrijven voldoende gedigitaliseerd zijn, willen zij een blockchainoplossing succesvol inzetten. Bovendien moeten eventuele tegengestelde belangen eerst opgelost worden. Zo zouden bedrijven verschillende behoeften kunnen hebben rondom transparantie. Ook is het belangrijk dat een blockchainproject echt een probleem oplost, in plaats van dat het slechts bij een experiment van de techniek blijft. Door klein te beginnen, duidelijke standaarden en protocollen af te spreken en een duidelijke business case op te stellen, wordt de kans op succes al een stuk groter. Als laatste is het belangrijk om de medewerkerstevredenheid in de gaten te houden: probeer werkdruk te verlagen met een blockchain zonder de banen over te nemen.

In onderstaande video is te zien hoe het er begin september aan toe ging.

Blockchain Beyond the Hype
Blockchain Beyond the Hype - https://www.youtube.com/watch?v=5PeGXMsvu8w

De eindresultaten

Benieuwd naar de eindresultaten van de expertgroep Blockchain Beyond The Hype? Meld je dan aan via onderstaande knop en ontvang een seintje zodra de bluepaper online staat. 

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.