Bereid je voor op de toekomst met een toekomstbestendige formule

  • Blog
  • 9 oktober 2019

Dit jaar is A Futureproof Formula een van de nieuwe expertgroepen. Het doel van de groep is om aan het einde van het onderzoeksjaar niet alleen een bluepaper op te leveren, maar ook een scan waarmee retailers kunnen meten waar hun organisatie staat met de bijbehorende veranderingen. We spraken over de voortgang en doelen van de expertgroep met Jasper van Santen, marketingspecialist bij Centric en host van de groep.

Bereid je voor op de toekomst met een toekomstbestendige formule

De expertgroep A Futureproof Formula staat onder leiding van voorzitter Gwynt en host Centric en wil richting geven aan de voorwaarden voor een succesvolle transitie naar een toekomstbestendige retailformule. Maar wat wordt dan precies met een ‘formule’ bedoeld? “Onder een formule verstaan wij hier een unieke mix aan betekenisvolle en relevante producten, diensten en experiences voor een specifieke doelgroep”, legt Jasper uit. “En dat van een herkenbaar merk of label, zodat het duidelijk is wie achter deze formule zit.”

De reden om deze expertgroep op te zetten en met dit vraagstuk aan de slag te gaan is even eenvoudig als logisch, vertelt Jasper: “Veel retailers worstelen momenteel met hun strategie/formulepositionering en stellen vragen als: Hoe ontwikkelt de klantbehoefte in de toekomst? Wat zijn dan de belangrijkste retailshifts waar we rekening mee moeten houden? Hoe kunnen we het onderscheidend vermogen van onze formule(s) vergroten? Met de uitkomsten van ons onderzoek kunnen we ze een stap verder helpen.”

Vier retailshifts

Wat het bepalen van een succesvolle formule uitdagend maakt, is natuurlijk de veranderlijkheid van de retailsector. “We zien dat er verschillende focusshifts plaatsvinden binnen consumentengedrag en met onze groep hebben we de vier belangrijkste geïdentificeerd: bewustwording, experience, gemak en waarde.”

  • Bewustwording
    Consumenten zijn zich steeds meer bewust van het milieu en willen stappen zetten om hun ecologische footprint te verkleinen. Zo gaan steeds meer mensen producten gebruiken in plaats van bezitten, wordt er beter gerecycled en gaan mensen gezonder leven. Daarnaast zijn consumenten zich meer en meer bewust van wat dingen kosten, hoe belangrijk hun privacy is en hoe ze veilig kunnen shoppen. Allemaal aspecten waar je als retailer of merk rekening mee moet houden.
     
  • Experience
    Essentieel binnen (online) shoppen is dat de klantbeleving optimaal is. Consumenten zien winkelen als een belangrijke vrijetijdsbesteding en willen geïnspireerd en vermaakt worden. De ervaring moet seamless over verschillende kanalen zijn en van de zoektocht tot en met de levering soepel verlopen. Goede en slechte ervaringen worden met één druk op de knop gedeeld via social media en communities, dus retailers en merken kunnen hier meteen op worden afgerekend.
     
  • Gemak
    De factor gemak gaat steeds zwaarder meewegen in het beslissingsproces van klanten. Om die reden is de verwachting dat voice dankzij slimme apparaten als Google Home de komende jaren een grotere rol gaat spelen in het kopen van producten en diensten. Maar ook andere slimme technieken als virtual reality, augmented reality en kunstmatige intelligentie zorgen ervoor dat het de consument zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt. Hiermee wordt de retailsector flink op z’n kop gezet en retailers en merken moeten ervoor zorgen dat zij op de juiste plekken zichtbaar zijn en blijven.
     
  • Waarde
    Consumenten willen persoonlijker, sneller en beter worden geïnformeerd en geholpen. Door alle technieken en geavanceerde manieren om persoonsgegevens te verzamelen en te verwerken kunnen retailers de lat op dit gebied steeds hoger leggen en hun diensten voor elke klant persoonlijker maken. Hiermee keert het serviceniveau weer terug naar dat van de kruidenier om de hoek zo’n zestig jaar geleden, die al zijn klanten kende en wist waarmee hij ze kon helpen.

Bluepaper en scan

Aan de expertgroep de schone taak om Nederlandse retailers zo goed mogelijk voor te bereiden op deze veranderingen binnen retail. “In onze bluepaper zullen we op een praktische manier toelichten hoe retailers te werk moeten gaan om op deze retailshifts in te spelen en hoe zij hiervoor technologie en data kunnen en moeten inzetten”, vertelt Jasper. “Daarnaast werken we aan een mooie tool die retailers helpt inzicht te geven in hun huidige situatie. Met deze Futureproof Formula-scan kunnen ze meten waar zij op dit moment staan binnen deze veranderingen en krijgen ze heldere tips hoe zij hun formule verder futureproof kunnen maken.”

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.