Aandeel cross-border e-commerce groeit Europees naar 25% van totale e-commerce

In februari van dit jaar publiceerde de Europese Commissie een studie naar de ontwikkeling van cross-border e-commerce in Europa. Hieruit blijkt onder meer dat het grensoverschrijdend online shoppen in Europa de komende jaren steeds populairder wordt. In dit artikel geven we een overzicht van de belangrijkste resultaten uit het bijna 400 pagina’s tellende rapport.

Aandeel cross-border e-commerce groeit Europees naar 25% van totale e-commerce

Cross-border e-commerce groeit harder dan de nationale e-commerce

Het onderzoek, dat via consumentensurveys is uitgevoerd door WIK-Consult, laat zien dat cross-border aankopen in 2015 15% van de totale e-commerceomzet vertegenwoordigden. De verwachting is dat dit aandeel verder zal stijgen naar 25% in 2021. Daarmee groeit cross-border e-commerce over de periode van 2015 tot en met 2021 wereldwijd naar verwachting met 31%, terwijl de hele e-commerceomzet met 23% zal toenemen.

sfeerafbeelding

Op basis van marktonderzoek, dat door GfK onder de Thuiswinkel Markt Monitor is uitgevoerd, blijkt dat de cross-border aankopen in Nederland een stuk lager uitvallen dan dit Europese gemiddelde. In totaal kochten in 2018 namelijk vijf miljoen Nederlandse consumenten voor € 880 miljoen aan producten en diensten bij buitenlandse webshops. Dit komt neer op een aandeel van een kleine 4%. De reden hiervoor kan onder andere worden gevonden in de uitstekende e-commerceinfrastructuur waarover wij in Nederland beschikken.

Nederlandse webshops populair

Dat Nederlanders graag in eigen land shoppen, blijkt ook uit een tabel in de studie van de Europese Commissie waarin de drie belangrijkste webshops binnen een land worden weergegeven. Waar Amazon, AliExpress en eBay bij respectievelijk dertien, acht en zeven landen in de top drie verschijnt, wordt de lijst in Nederland aangevoerd door onze ‘eigen’ webwinkels bol.com en Coolblue.

Als we kijken naar de populairste winkelbestemmingen voor cross-border shoppers, dan zien we in het Europese rapport eenzelfde uitkomst als in ons eigen rapport: de Nederlanders die online weleens iets over de grens kopen, doen dat het meest bij Chinese webshops, gevolgd door webwinkels uit Duitsland en Groot-Brittannië. Deze laatste twee markten vormen samen met Frankrijk overigens de grootste e-commercemarkten van Europa; samen vertegenwoordigen zij ongeveer twee derde van de totale Europese e-commerce-opbrengsten.

Minder tevreden over levertijden en retouren

Over het algemeen zijn de Europese cross-border shoppers best tevreden over het doen van online aankopen in het buitenland. Toch blijkt de mate van service bij aankopen van buiten Europa een stuk lager te liggen dan bij binnenlandse aankopen of bij aankopen binnen Europa. Zo valt er nog veel te verbeteren in levertijden en retouren, waarbij het vooral gaat om informatie over retourkosten en hoe te retourneren. Onzekerheid over retourmogelijkheden is dan ook de belangrijkste reden voor consumenten om niet in andere landen online aankopen te doen.

Download het volledige rapport

Ben je geïnteresseerd in meer informatie en cijfers rondom cross-e-commerce op Europees niveau?

Download dan hier het volledige rapport van de Europese Commissie.

Gerelateerde artikelen

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.