Business Model Innovation for B2B2X 2022

Toekomstbestendige marketing- en verkooporganisaties bewegen constant mee met veranderende klantbehoeften. Snel kunnen signaleren en anticiperen betekent inzichten verzamelen vanuit het directe klantcontact, om die vervolgens om te zetten in een modulair dienstenaanbod en gepersonaliseerde contactmomenten. De focus op (digital) service design is essentieel voor het moderne businessecosysteem.
Voor b2b-bedrijven is dit anders. Zij bevinden zich vaak (te) ver van de eindklant, door de toeleverings- en distributieketens waarbinnen zij acteren. En toch hebben ook zij te maken met de behoefte om hun businessmodel te innoveren, zodat ze relevant blijven voor hun klanten en toeleveranciers in de keten. Deze bluepaper, geschreven door de expertgroep 'Business Model Innovation for B2B2X', onder leiding van Macaw en Sitecore, biedt vanuit een strategisch raamwerk handvatten om te starten met het innoveren van je businessmodel. De modulaire aanpak van de groep verduidelijken ze aan de hand van definities, onderzoeksmodellen en verwijzingen naar verdiepende informatie.

Download Bluepaper
Business-Model-Innovation

Takeaways uit deze bluepaper

  1. Om snel op ontwikkelingen in te kunnen spelen, kiest 60 procent van de organisaties volgens Gartner in 2023 voor een composable businessstrategie. De organisaties die voor zo’n aanpak kiezen, zijn 80 procent sneller met het implementeren van nieuwe functies.
  2. Een succesvolle innovatie of transformatie van het huidige businessmodel vraagt om systeemdenken. Vanuit verschillende perspectieven (‘lenzen’) bekijk je het gehele systeem. In kleine cycli vinden continu interventies plaats, waarmee je gedurende het proces steeds op het maximale resultaat stuurt.
  3. Met bewezen methodieken kun je bepalen wat de behoeften zijn van alle stakeholders in de waardeketen. Zo kun je daar als organisatie beter op inspelen.

Aanbevolen bluepapers

  • Drivers of B2B E-commerce Growth 2020

    • 9.5 /10
    Onder leiding van De Nieuwe Zaak en PostNL is de expertgroep Drivers of B2B E-commerce Growth op zoek gegaan naar invloeden op de groei van b2b-e-commerce. Wat is belangrijk en waar te beginnen? De experts...
    Download
  • Innovation for Brands 2020

    • 9 /10
    Innovatie is de ontwikkeling van nieuwe of verbeterde producten, diensten, markten en/of processen, vaak via het toepassen van nieuwe technologie. Maar liefst 84% van de leidinggevenden geeft aan dat innovatie...
    Download
  • Master Data Management 2020

    • 8 /10
    In de digitale winkelwereld krijgt de consument een fysiek product meestal pas aan het eind van de customer journey in handen. Door COVID-19 is de digitalisering in een enorme versnelling geraakt. Steeds...
    Download
Terug naar het overzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.