Bluepapers 2020

In 2019 hebben meer dan 600 ShoppingTomorrow-experts, verdeeld over 22 groepen, zich weer verdiept in diverse onderwerpen rond het on- en offline shopgedrag binnen de b2b- en b2c-markten. Deze bluepapers, gepubliceerd in 2020, zijn geschreven door professionals in de markt en geven je hopelijk praktische tips, inzichten en best practices waarmee jij je grenzen kunt verleggen en jouw bedrijf een stapje verder kunt brengen richting de optimale customer experience.  

ShoppingTomorrow bluepapers 2019-2020

De bluepapers 2020 over uiteenlopende onderwerpen

Lees meer over thema’s als onder andere ‘2B Food’, over de groep van food binnen de e-commercemarkt, ‘city distribution,’ over het verdienmodel binnen de logistiek en ‘data management for a circular economy.’ 

Heb je de bluepapers van 2020 liever fysiek in de hand? Bestel dan het boek, waarin je de onderzoeken gebundeld terug kunt lezen. 

Natuurlijk kun je ook de bluepapers van de afgelopen jaren terugvinden. Benieuwd? Bekijk dan onze resultatenpagina en vind de onderzoeken binnen jouw interessegebied. 

2B Food

Binnen de e-commerce is food de snelstgroeiende categorie. Sterker nog, 80% van de foodproductaankopen vindt online plaats. Dit vormt een uitdaging voor zowel bestaande als nieuwe spelers in de ontwikkeling van online verkoopkanalen. Bovendien roept het de vraag op: welke spelers gaan voor opschudding zorgen in de food-commerce? Deze expertgroep heeft zich gefocust op de aankopen van professionals in de horeca en catering. Benieuwd naar de resultaten en de kansen voor de toekomst? Lees de resultaten in deze bluepaper.

A Futureproof Formula

In de (omnichannel) retail gaan veranderingen razendsnel. Niet meegaan met vernieuwing is dan ook stilstand. Inmiddels gaan onderscheidend vermogen en relevantie bovendien veel verder dan het klassieke 5P model. Onderzoek naar de randvoorwaarden van een succesvolle transitie is dan ook essentieel. Op basis van een brede inventarisatie van ontwikkelingen en innovatie heeft deze expertgroep een clustering gemaakt en vervolgens een model ontwikkeld waarin de belangrijkste bouwstenen naar voren komen. Bekijk in deze bluepaper het Futureproof Formula-model.

Blockchain Beyond the Hype

Blockchain was een hype die de wereld zou veranderen, maar wat is er op dit moment gebeurd en waar gaat het naartoe? Wat is bovendien het effect van blockchain op retailers? In navolging van vorig jaar heeft deze expertgroep zich verdiept in de laatste ontwikkelingen van blockchain en diens invloed op retailers. Benieuwd naar het toekomstperspectief van blockchain? Lees er meer over in deze bluepaper.

Brands Direct

Consumentenmerken hebben tegenwoordig de middelen om rechtstreeks via retailers te verkopen. De mogelijkheden voor directe verkoop zijn namelijk groter dan ooit. Deze kansen zijn echter geen garantie tot succes. De beschikbaarheid van nieuwe distributiekanalen betekent namelijk ook het maken van nieuwe afwegingen. Op basis van praktijkervaring uit deze expertgroep wordt onder andere antwoord gegeven op vragen als "wat is het beste strategische doel voor directe verkoop?" en "wat is de beste kanaalmix?" Bekijk het antwoord op deze en andere vragen in deze bluepaper.

City Distribution

Het verdienmodel van de logistiek staat onder druk. Nieuwe afspraken als het Klimaatakkoord en de zero-emissiezones vragen om nieuwe logistieke concepten. Bovendien staan er veranderingen voor de deur op het gebied van arbeid en technologie. Tegelijkertijd bieden data en toenemende automatisering nieuwe mogelijkheden. Lees meer over de meest relevante ontwikkelingen die de expertgroep behandeld en bereid je voor op de toekomst met deze bluepaper.

Convenient and Safe Login

Consumenten willen graag beter, veiliger en eenvoudiger inloggen. Dit terwijl de e-commercemarkt een accountprobleem ervaart. Consumenten vergeten wachtwoorden en hebben bovendien een grote hoeveelheid accounts voor talloze platformen. Eén enkele login kan dan ook uitkomst bieden. Deze expertgroep heeft op basis van eerdere resultaten een pilot gedraaid met een enkele inlogmethode. Benieuwd naar het resultaat?

Conversion Optimization

Conversieoptimalisatie wordt inmiddels alom ingezet door bedrijven en organisaties. Er zijn legio mogelijkheden om beoogde doelen te bewerkstelligen, bijvoorbeeld door middel van A/B-testen en de inzet van diverse databronnen. Desondanks worden de gestelde doelen nog altijd vaak niet behaald, zoals deze expertgroep bespreekt. Wat dit veroorzaakt ontdek je in deze bluepaper.

Cross-border (E-)commerce

De internationale verkopen nemen steeds verder toe, waardoor de wereld zich ontwikkeld tot een global shopping mall. De angst om cross-border aankopen te doen vermindert gestaag en vooral marktplaatsen hebben hierin een groot aandeel. Wil je meer weten over het expertgroep onderzoek naar de 'unusual suspects' die kansen bieden binnen de Europese e-commercemarkt? Lees dan deze bluepaper.

Customer Engagement

Fysieke en digitale kanalen worden steeds meer één geheel dat tot één enkele klantbeleving leidt. Door de verschillende kanalen op de juiste manier te combineren kan er een 'fygital' evenwicht worden bereikt, waarbij de authenticiteit en empathie van het fysieke met de snelheid en het comfort van het digitale kanaal kan worden gecombineerd. Maar hoe bereik je deze fygital wereld? De expertgroep customer engagement zocht het uit.

Data Management for a Circular Economy

Om in 2050 verzekerd te zijn van een blijvende welvaart en voldoende eten en drinken is een omslag naar een circulaire economie noodzakelijk. Binnen een circulaire economie worden grondstoffen niet langer uitgeput, maar opnieuw ingezet. Dit jaar onderzocht deze expertgroep de fashionindustrie, die van origine een hoge grondstofverspilling kent.

Experience-driven Commerce

De consumentenervaring is belangrijker dan ooit en daarmee ook direct een grote uitdaging. Hoewel de meeste bedrijven de trends en klantbehoeften herkennen zijn ze ook alweer bezig met de volgende stap: de commerce experience. Toch blijkt het realiseren van de optimale ervaring lastig. Hoe onderscheid je je van de concurrent? En hoe creëer je touchpoints die passen bij de klant en het merk? Deze expertgroep onderzocht het antwoord op deze vragen.

Get Rid of Returns

Het retourpercentage van online bestellingen is hoog. Vanuit de maatschappij klinkt er dan ook een steeds groter tegengeluid en een roep om verandering. Hoewel retouren zullen blijven, zijn ze specifiek in de online fashion erg hoog. De experts in deze groep onderzochten de oorzaken die hierin een rol spelen en presenteren een waardecreatie-framework met mogelijke oplossingen voor dit probleem. Lees hier meer over in deze bluepaper.

Headless & Omnichannel Commerce

Hoe kan technologie, en headless in het bijzonder, een rol spelen bij het neerzetten van een goede omnichannelpositie in het kader van de customer journey? In deze bluepaper geven de experts antwoord op vragen als "wat is headless en hoe past dit binnen een moderne omnichannelstrategie?" en "hoe krijg je innovatie met betrekking tot omnichannel en digitalisering hoog op de agenda?" Benieuwd? Lees dan verder in de bluepaper.

Innovative Retail Technology

Er is veel kennis beschikbaar over de mogelijkheden van innovatieve winkeltechnologie voor retailers. Hoewel er vele mogelijkheden zijn blijft de inzet van innovatieve technologie in fysieke winkels achter. Wat belemmert mkb-retailers bij het kiezen en implementeren van innovatieve technologie, en wat is er nodig om ze verder te helpen? Bekijk deze bluepaper van de expertgroep om het antwoord op onder andere deze vragen te ontdekken.

Marketplaces

Steeds meer retailers weten de weg naar marketplaces te vinden. Bovendien maken marketplaces het relatief eenvoudig om internationaal zaken te doen en producten te testen. Deze experts onderzochten waar marketplaces naartoe gaan en lanceerden een online adviestool waarin relevante informatie over deze veranderingen te vinden is. Zodat jij actuele uitdagingen kunt oplossen. Lees verder en bekijk de resultaten van deze expertgroep.

Me2B Commerce

Merken personaliseren graag voor het individu, maar gebruikelijke databronnen zoals datasystemen zijn vaak ontoereikend en geven geen 360 graden beeld van de consument. Door middel van Me2b systemen deelt het individu informatie met het merk om zo een beter aanbod te ontvangen. Bewustwording van onder andere dataprivacy maakt individuen echter ook terughoudend. In deze bluepaper introduceert de expertgroep Me2B Commerce en diens mogelijkheden.

Next Level B2B E-commerce

Wat is het groeipotentieel van e-commerce voor B2B organisaties? En hoe maken ze verschil op het e-commercevlak? In deze bluepaper hebben 21 experts uit de B2B-industrie adviezen ontwikkeld die de e-commercemarkt mogelijkheden biedt. Benieuwd naar deze adviezen? Lees ze in de bluepaper.

Next Level E-commerce with Responsible AI

Consumenten worden steeds selectiever in de gepersonaliseerde interacties die zij toelaten. Bovendien vormen ook dataprivacyeisen een groeiende uitdaging. Het wordt daarom steeds belangrijker om in te zetten op een relevante en transparante klantervaring. Artificial Intelligence biedt hiervoor veel nieuwe mogelijkheden. Deze expertgroep onderzocht hoe AI consumenten kan helpen om een relevante klantervaring te bieden die ook nog eens aan de verwachtingen van de consument voldoet. De resultaten lees je in de bluepaper.

Online Platforms

Het doel van de stuurgroep is om het gebruik van en de ervaringen met business-to-consumer online platformen onder retailers en hotels in Nederland in kaart te brengen.

People Based Marketing

Vertrouwde winkels verdwijnen en consumenten verplaatsen zich naar online. Ook switchen consumenten makkelijk van merk en winkelen ze eenvoudig over de grenzen. Desalniettemin gaan consumenten nog altijd graag naar fysieke winkels. Het is hoe dan ook belangrijk dat organisaties de klant centraal stellen. Aan de hand van het BIPS-model kan effectief worden bepaald of je de juiste data al in bezit hebt om people-based marketing succesvol in te zetten. Lees deze bluepaper om antwoord te krijgen op de vraag van de expertgroep hoe de retailsector relevanter kan worden voor consumenten.

Product Information Management

Voor het beheer van grote hoeveelheden productinformatie is productinformatiemanagement (PIM) essentieel. Hoewel de meeste bedrijven het nut en de noodzaak hiervan erkennen, is het wel de vraag wat er nodig is om snel mee te kunnen doen met de laatste ontwikkelingen op het gebied van personalisatie en productaanbod. In deze bluepaper behandelen de experts de thema's personalisatie en high-performance PIM-systemen en hoe deze gecreëert kunnen worden.

The Smarthome Journey

Gepersonaliseerde proposities en een seamless customer journey zijn belangrijk in het winnen en behouden van een klantrelatie. Dankzij de opkomst van het Internet of Things en Artificial Intelligence zijn bedrijven nog beter in staat om consumenten te ontzorgen. Toch zijn consumenten kritisch over het delen van persoonlijke informatie. Door hierop goed te anticiperen kan smarthone hét kanaal worden om bruggen te slaan naar de klant. Deze expertgroep onderzocht de mogelijkheden.

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.