Welke grote ontwikkelingen zijn er anno 2019 in de food-commerce en welke impact gaan ze hebben op e-commerce? Wat wordt de impact van e-commerce, marketplaces, nieuwe logistieke oplossingen en de blurring van foodretail en foodservice voor de sector en klanten? Hoe kun je het netwerk voor voorraad en bezorging optimaal inrichten? Hoe gaat de rolverdeling in de keten verschuiven?

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn de belangrijkste, toekomstige food-commerce ontwikkelingen en hoe richt je daar een optimaal netwerk voor in?

Food groeit hard binnen e-commerce anno 2019

De hardst groeiende markt binnen e-commerce in 2019 was food. Deze groei wordt vooral veroorzaakt door maaltijdbezorgers en supermarkten die streven naar een omnichannel strategie, waarbij ook online verkopen inbegrepen zijn. Daarnaast zijn er ook steeds meer professionals in de foodservice, zoals horeca en catering. Volgens experts vindt 80% van de food aankopen zelfs al online plaats. Deze veranderede markt vormt een uitdaging voor zowel bestaande als nieuwe spelers. Ook zorgt het voor onzekerheid, want hoe gaat de markt zich in de toekomst ontwikkelen?

Hoe dan ook, in de foodretail verdwijnt het onderscheid tussen verschillende aspecten van de markt steeds meer. De verwachting is dat dit alleen maar verder toe zal nemen. De experts verwachten dat deze blurring de meeste invloed op de markt zal gaan hebben. Potentie wordt echter geboden door het verzamelen van data. Nieuwe informatie geeft inzichten in de markt en de partijen die zich hierop begeven.

Food binnen de e-commercemarkt

De expertgroep 2B Food heeft onderzoek gedaan naar food binnen de e-commercemarkt. In hun onderzoek besteden ze aandacht aan drie onderzoeksvragen; wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in food-commerce? Welke impact gaan die ontwikkelingen hebben op de rolverdeling in de keten? En wat wordt de impact op het netwerk van voorraad bezorging? Verdiep je verder in het onderwerp 2B Food en lees de volledige onderzoeksresultaten van de expertgroep in de bluepaper.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

Host

  • Sandra Bosma

    Sandra Bosma

    Strategic business development manager Food, PostNL

Alle 17 experts

  • Rob Besseling

    Rob Besseling

    Commercieel Directeur, Vitam

  • Henk Beukers

    Henk Beukers

    Business Innovator Omnichannel, ALDI Belgium

  • René Bink

    René Bink

    Founder/Directeur, Crisp

  • Chiel de Bruijne

    Chiel de Bruijne

    Directeur Value Chain Development, BFG Warehousing

  • Paul van Brussel

    Paul van Brussel

    Webshop Manager, Bavaria N.V.

  • Sven Dirkzwager

    Sven Dirkzwager

    Managing Director, WOW - Wines-On-Web

  • Erik de Jonge

    Erik de Jonge

    Market intelligence manager, Vanderlande

  • Mary-Grace van Leeuwen

    Mary-Grace van Leeuwen

    Digital Brand Communicator, The Greenery B.V.

  • Fabienne Linschoten

    Fabienne Linschoten

    Head of Digital, Makro Nederland

  • Lot Meijer

    Lot Meijer

    Projectleider Klant & Implementatie Food, PostNL

  • Dirk Mulder

    Dirk Mulder

    Sectormanager Food, Retail & Groothandel Consument, ING bank

  • Daniel Peters

    Daniel Peters

    Head of eCommerce, Pepsico

  • James Rowell

    James Rowell

    Route to Market Projects, Coca-Cola European Partners Nederland B.V.

  • Ruud Slenter

    Ruud Slenter

    Accountmanager E-commerce Omnichannel & Pure Play, Unilever Nederland BV

  • Marien Velderman

    Marien Velderman

    Logistiek manager, Vitakraft Nederland B.V.

  • Joost van der Wal

    Joost van der Wal

    Architect Applicaties & Data analytics, Detailresult Groep

  • Arjan Wiertz

    Arjan Wiertz

    Associate Director Route to Market Strategy, Coca-Cola European Partners Nederland B.V.

Nieuws

  • Corona zorgt voor wisselende online consumentenbestedingen in eerste kwartaal 2020
    • Persbericht
    • 22-07-20

    Reisbranche krijgt harde klappen, grote groei bij meeste productcategorieën De impact van de corona-uitbraak op de online consumentenbestedingen liet zich in het eerste kwartaal van 2020 al zien. Vooral...
  • Consumentengedrag na corona: minder experience, meer convenience
    • Nieuwsbericht
    • 08-07-20

    De coronacrisis heeft tot nu toe een flinke impact gehad op de Nederlandse samenleving en daarmee ook op de retailsector. Veel fysieke winkels sloten (noodgedwongen) hun deuren, terwijl de winkels die...
  • Wil jij als eerste weten wanneer de nieuwste bluepapers online komen?
    • Algemeen
    • 06-07-20

    De ShoppingTomorrow-expertgroepen zijn momenteel druk bezig met een onderzoek of vraagstuk en schrijven een zogenaamde bluepaper over de resultaten en inzichten die zij hebben opgedaan in de expertgroepsessies....

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.