De reisbranche is wereldwijd een van de meest turbulente sectoren. Het is ook een sector die als een van de eersten de nieuwste trends in technologie inzet. Wat zijn de onderliggende trends en mechanismen? En wat zijn de grootste bedreigingen voor de reiswereld van morgen? Wat kan er worden verwacht van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) en blockchain-technologie? Wat zijn de belangrijkste succesfactoren voor spelers in deze markt? Deze bluepaper geeft een visie op deze vragen en is gebaseerd op meningen van een brede groep experts. Niemand heeft alle antwoorden op de vragen binnen dit gebied – ook de expertgroep niet. De toekomst van de reisbranche is verre van uitgestippeld. Maar toch, ondanks alle dubbelzinnigheid, is er één thema dat eruit springt om de sector vooruit te helpen: samenwerking is cruciaal om eenvoud te kunnen leveren.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Welke nieuwe kansen en bedrijfsmodellen voor de reisindustrie bieden nieuwe technologieën zoals Blockchain en Kunstmatige Intelligentie?

Het onderzoek

In navolging van het Travel Tomorrow-rapport dat de ANVR in 2015 heeft gepubliceerd over de reiziger van 2025, zocht de expertgroep dit jaar met 25 professionals uit de reisbranche uit wat de disruptieve technologieën blockchain en kunstmatige intelligentie kunnen betekenen voor de reisbranche. Aan de hand van de customer journey van de reiziger heeft de groep gekeken of blockchain of kunstmatige intelligentie kunnen zorgen voor een betere klantervaring en/of een efficiëntere operatie.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Lisette Niesink-Pots

    Lisette Niesink-Pots

    Productmanager Travel Tomorrow a.i., ANVR

Host

  • Ana Dias e Seixas

    Ana Dias e Seixas

    Marketing Manager, Amadeus

Alle 31 experts

  • Marco Ammerlaan

    Marco Ammerlaan

    Sales Manager Nederland, Sunny Cars

  • Caroline auf dem Brinke

    Caroline auf dem Brinke

    Unit Manager - Solution Services, Amadeus

  • Rajneesh Badal

    Rajneesh Badal

    Managing Director, Travel with Zoey

  • Jos Blok

    Jos Blok

    E-commerce Manager a.i. / Project Manager Online, NS Internationaal

  • Jornt de Meurichy

    Jornt de Meurichy

    Online Traffic Manager, Roompot Vakanties

  • Henk Delfos

    Henk Delfos

    Industry Lead Travel, Hospitality & Logistics, GfK

  • Ebeline Dijkhuis

    Ebeline Dijkhuis

    Marketeer Partnerships, Schiphol

  • Lobke Elbers

    Lobke Elbers

    Guest Contributor, TravelNext

  • Joerg Esser

    Joerg Esser

    Partner, Roland Berger

  • Suzanne Goossen

    Suzanne Goossen

    Manager Business Development & Innovation, TUI Nederland

  • Vianne Haalboom

    Vianne Haalboom

    Marketing Manager Acquisitie & Behoud, NS Internationaal

  • Just Hasselaar

    Just Hasselaar

    Policy Adviser Digital Transactions, Thuiswinkel.org

  • Fabian Kortekaas

    Fabian Kortekaas

    Manager Customer Experience & Quality Management, TUI Nederland

  • Manuela Krull

    Manuela Krull

    Digital Transformation Manager / Blockchain Entrepeneur, Krull Smart Solutions

  • Bart Meijer

    Bart Meijer

    Brand Manager Vakantiebeurs, Jaarbeurs Utrecht

  • Sven Meijer

    Sven Meijer

    Lead Business Development Manager, Objective Partners

  • André Merkus

    André Merkus

    Objective Partner, Objective Partners

  • Marcel Neomagus

    Marcel Neomagus

    CFO, Sundio Group B.V.

  • Frank Oostdam

    Frank Oostdam

    Directeur, ANVR

  • Frank Radstake

    Frank Radstake

    Consumer Affairs and Social Policy, ANVR

  • Erik Jan Reuver

    Erik Jan Reuver

    Algemeen Directeur, SGR

  • Stephan Rijswijk

    Stephan Rijswijk

    New Business Manager, Thomas Cook

  • Rob Simons

    Rob Simons

    Team Manager E-tourism Specialization, NHTV

  • Tirso Tromp

    Tirso Tromp

    Area Director Europe, Aruba Tourism Authority

  • Gonnie Tuurenhout

    Gonnie Tuurenhout

    Manager Analytics, Thomas Cook

  • Jos van der Sterren

    Jos van der Sterren

    Director Academy for Tourism, NHTV

  • Eelko van Drongelen

    Eelko van Drongelen

    Founder, WeFlyCheap

  • Casper Veenman

    Casper Veenman

    Principal, Roland Berger

  • Maarten Vergouwen

    Maarten Vergouwen

    Operationeel Directeur (CIO/COO), ANWB

  • Arno Witte

    Arno Witte

    Team Lead Data Science, Objective Partners

  • Ewout Witte

    Ewout Witte

    Senior Consultant, GfK

Agenda

Meer events

Nieuws

  • ShoppingTime: Data, veiligheid en personalisatie
    • Nieuwsbericht

    Op 14 november was het op een na laatste congres van ShoppingTomorrow 2018: ShoppingTime. Tijdens dit werkcongres hebben de expertgroepen aan hun bluepapers gewerkt, werden ze geïnspireerd door drie keynotes...
  • CEO Greetz spreker tijdens ShoppingTime
    • Nieuwsbericht

    Eén van de sprekers tijdens ShoppingTime is Niek Veendrick, CEO van Greetz. Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark...

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.