Blockchain

Grote kans dat je voor je nieuwe ideeën nog niet direct de blockchain technologie nodig hebt. Wel staat het inmiddels vast dat blockchain een blijvertje is. In bepaalde bedrijfsprocessen gaat deze nieuwe manier van data delen en het creëren van vertrouwen een bijzonder grote rol spelen.

Blockchain

Ben je al bekend met blockchain?

Een blockchain is een digitaal register. Hierin zijn transities opgenomen die bekend staan als blokken en deze blokken zijn gekoppeld aan een cryptografische waarde. Ieder blok heeft vervolgens ook een link naar het voorgaande blok en gegevens over de transactie. Een blok kan bovendien niet veranderd worden nadat het is aangemaakt, waardoor blockchain voor een hoog vertrouwen zorgt. Alle partijen die bij een blockchain betrokken zijn kunnen erop vertrouwen dat de gegevens geldig blijven.

Door dit vertrouwen en doordat gegevens bewaard worden, zijn ze ook praktisch inzetbaar in de e-commerce. Zo kunnen ze dienen als alternatieve en veiligere betalingsmethode en kunnen ze leiden tot snellere transacties. Zo is bitcoin een voorbeeld van een betalingsmethode die dankzij blockchain tot stand is gekomen. Een belangrijk verschil met de gewende manier van werken is dat er geen partijen als banken of notarissen nodig heeft om systemen te laten functioneren. Dit zorgt ook voor een betere online privacy doordat alleen absoluut noodzakelijke informatie – en mogelijk zelfs helemaal geen persoonlijke informatie - wordt gedeeld met bijvoorbeeld een webshop.

Disruptieve technologie

Dankzij deze nieuwe manier van werken en de vele mogelijkheden wordt blockchain dan ook wel de ‘tweede grote digitale revolutie na het internet’ genoemd. Bovendien heeft blockchain de potentie om een disruptieve technologie te worden waardoor bestaande businessmodellen drastisch gaan veranderen.

In navolging van deze mogelijkheden deden de afgelopen jaren diverse expertgroepen onderzoek naar blockchain. Zo onderzochten ze bijvoorbeeld wat de laatste ontwikkelingen zijn en welke impact heeft blockchain op de e-commerce. Benieuwd naar de onderzoeksresultaten? Lees dan de bluepapers hieronder.

Expertgroepen

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.