We leven in een connected wereld waar je online identiteit net zo belangrijk is als je offline identiteit. Steeds vaker verbazen we ons over de inbreuk op onze privacy, en door digitalisering krijgen banken steeds meer inzicht in onze financiële huishouding. Sinds 2009 bestaat er een innovatie die hoop biedt om een aantal van deze issues op te lossen en
een goed alternatief te bieden. Deze innovatie heet blockchain. De expertgroep Blockchain heeft de ontwikkelingen en de impact van deze digitale revolutie in kaart gebracht.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat is de impact van blockchain op de retailketen?

Blockchain voorbij de hype

Blockchain wordt ook wel 'de tweede grote digitale revolutie na de komst van het internet' genoemd. Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat 39% van de retailers denkt binnen drie jaar van blockchain gebruik te gaan maken. Zo verwachten zij dat dat blockchain gaat helpen om sneller te kunnen betalen, papierwerk sneller af te kunnen handelen en transparanter te zijn over de herkomst van producten (bron: Customertalk.nl). 

De bluepaper heeft als doel om de impact van blockchaintechnologie op de Nederlandse retailmarkt onder de aandacht te brengen. Na een introductie over wat blockchain precies is, ligt de verdieping op de gebieden identiteit (met betrekking tot je digitale privacy), betalen (het internationale betalingsverkeer en een digitaal alternatief voor cash geld) en supply chain management (controle over de retailketen en zekerheid over de echtheid van je product). 

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Stefan Taubert

    Stefan Taubert

    CEO, CryptoTaub

Alle 2 experts

  • Jan Gramsma

    Jan Gramsma

    European Retail Director, Smurfit Kappa Corrugated Benelux B.V.

  • Ron Koldeweid

    Ron Koldeweid

    Business Manager and Founder, Starfreak

Nieuws

  • “Niet de grootste bedrijven overleven, ook niet de slimste bedrijven, maar de meest wendbare en veerkrachtige organisaties”
    • Longread
    • 25-02-2021

    Chaos biedt kansen, dat zien we in de huidige wereld dat gedomineerd wordt door het coronavirus. Maar dit is niet de eerste crisis van de wereld en we kunnen hiervan leren. We zien dat het oude niet meer...
  • Guus van de Mond: “Artificial Intelligence wordt in rap tempo beschikbaar voor iedereen”
    • Nieuwsbericht
    • 12-02-2021

    De mogelijkheden met Artificial Intelligence (AI) voor e-commerce zijn eindeloos. Met AI realiseer je bijvoorbeeld een gepersonaliseerd aanbod, suggesties op basis van beeldherkenning en 24/7 klantenservice...
  • Marlene ten Ham nieuwe directeur Thuiswinkel.org
    • Persbericht
    • 04-02-2021

    Op 10 mei verwelkomt de belangenvereniging voor webwinkeliers Marlene ten Ham als opvolger van Wijnand Jongen. Marlene ten Ham is zeven jaar directeur geweest van de Europese koepelorganisatie Ecommerce...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.