Waar moet je op letten als je cross-border gaat verkopen als het gaat om belastingen? De expertgroep keek naar de uitdagingen en geeft tips.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn belangrijke aandachtspunten voor de heffing van btw bij grensoverschrijdende prestaties aan consumenten in andere landen?

btw als indirecte belasting

De btw (ook wel omzetbelasting genoemd) beoogt de consumptie van particulieren te belasten. Btw wordt echter niet rechtstreeks geheven van de consumerende particulieren. In plaats daarvan wordt de btw geheven van ondernemers (indirecte belasting). Zij berekenen in beginsel btw aan hun klanten en dragen die btw vervolgens af aan de staat. Ook als de klant een andere ondernemer is, moet btw in rekening worden gebracht. Omdat de btw niet beoogt de ‘productieve consumptie’ van ondernemers te belasten, krijgen ondernemers de aan hen in rekening gebrachte btw in beginsel van de staat terug. Particulieren krijgen de btw niet terug. Uiteindelijk drukt de belasting dus bij hen.

In de bluepaper biedt de expertgroep een overzicht van de belangrijkste aandachtspunten voor de heffing van btw bij grensoverschrijdende prestaties aan consumenten in andere landen. Het uitgangspunt is daarbij dat particuliere consumenten in andere landen via een website of ander online platform bij jouw organisatie goederen bestellen of dat jullie online diensten verlenen aan zulke klanten. Het is raadzaam deskundig advies van een btw-specialist in te winnen voordat je activiteiten uit gaat voeren zoals welke worden besproken in de bluepaper.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Bertjan Janzen

    Bertjan Janzen

    Tax Partner, PwC

Host

  • Bertjan Janzen

    Bertjan Janzen

    Tax Partner, PwC

Alle 13 experts

  • Martine Arends

    Martine Arends

    Tax Manager, Sanoma Media

  • Maike Beeren

    Maike Beeren

    Tax Manager, Telegraaf Media Groep

  • Ronald Braxhoofden

    Ronald Braxhoofden

    Head of VAT, KPN Royal Dutch Telecom

  • Lucas Bussink

    Lucas Bussink

    Vice President Tax, Sanoma

  • Coen Hoogeveen

    Coen Hoogeveen

    Finance Manager / Concern Controller, wehkamp.nl

  • Randolf Houtman

    Randolf Houtman

    Tax Adviser, PwC

  • Jan Maessen

    Jan Maessen

    Indirect Tax Manager, IKEA Group

  • Jaap Schipper

    Jaap Schipper

    Manager Centrale Administratie, De Bijenkorf

  • Dorine ter Haseborg

    Dorine ter Haseborg

    Manager Finance & Control, Coolblue

  • Ad van Doesum

    Ad van Doesum

    VAT Adviser / Professor, PwC / Universiteit Maastricht

  • Erik van Norden

    Erik van Norden

    VAT Adviser / Lecturer, PwC / Universiteit Maastricht

  • Arnold van Valderen

    Arnold van Valderen

    Tax Manager, A.S. Watson

  • Philip Vossenberg

    Philip Vossenberg

    Tax Partner, PwC

Agenda

Meer events

Nieuws

  • ShoppingTime: Data, veiligheid en personalisatie
    • Nieuwsbericht

    Op 14 november was het op een na laatste congres van ShoppingTomorrow 2018: ShoppingTime. Tijdens dit werkcongres hebben de expertgroepen aan hun bluepapers gewerkt, werden ze geïnspireerd door drie keynotes...
  • CEO Greetz spreker tijdens ShoppingTime
    • Nieuwsbericht

    Eén van de sprekers tijdens ShoppingTime is Niek Veendrick, CEO van Greetz. Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark...

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.