Het mkb is al decennialang de economische motor van Nederland. In de retail is zelfs meer dan 95% van alle bedrijven afkomstig uit het mkb. Zij leveren werk aan ruim 700.000 mensen, waaronder meer dan 130.000 ondernemers, en zorgen voor bijna 50% van de ruim € 85 miljard omzet binnen deze branche. In 2017 beantwoordde de expertgroep SME Blueprint de onderzoeksvraag: Wat zijn de bouwstenen voor een succesvol, toekomstbestendig businessmodel voor kleine tot middelgrote retail ondernemers?

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn de bouwstenen voor een succesvol, toekomstbestendig businessmodel voor kleine tot middelgrote retail ondernemers?

Inhoud bluepaper

  • Wanneer is een mkb businessmodel succesvol (hoe wordt dat gedefinieerd)?
  • Naar welke aspecten van zijn onderneming/huidige businessmodel moet een ondernemer kijken om zijn optimale next businessmodel te bepalen?
  • Welke data spelen hierbij een rol?
  • Wat zijn de meest essentiële eigenschappen van een succesvolle retailer?
  • Op welke wijze kan een blauwdruk gedestilleerd worden uit bovenstaande vragen?Hoe kunnen deze bouwstenen op een eenvoudige maar duidelijke wijze aangeboden worden aan de retail-ondernemers?

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Gideon Schipaanboord

    Gideon Schipaanboord

    Strategy Director, GuiltyPeople

Hosts

  • Marije Hovestad

    Marije Hovestad

    Strategisch Programmamanager, KVK

  • Tjeu Paffen

    Tjeu Paffen

    Programmamanager Retail & Leisure, KVK

Alle 16 experts

  • Jim Abbring

    Jim Abbring

    Creative Director, GuiltyPeople

  • Geert Bastiaansen

    Geert Bastiaansen

    Owner, Bastiaansen Mode

  • Harry Bijl

    Harry Bijl

    Manager Retail en Innovatie, INretail

  • Jeroen Gouw

    Jeroen Gouw

    Partner / Consultant Digital & UX, StrangeLove

  • Hanneke Huberts

    Hanneke Huberts

    Stagiaire, Thuiswinkel.org

  • Marc Kooiman

    Marc Kooiman

    Managing Director, Miinto Benelux

  • Jaap Krijgsman

    Jaap Krijgsman

    Co-founder, Alca Fashion B.V.

  • Michael Lek

    Michael Lek

    Founder, GetOn

  • Ruud Mannaart

    Ruud Mannaart

    Productmanager, Kamer van Koophandel

  • Edward Nieuwland

    Edward Nieuwland

    Lecturer Retail Marketing, Strategy and Change Management, Avans University of Applied Sciences

  • Arthur Pereboom

    Arthur Pereboom

    Lecturer / Program Coördinator, Hogeschool van Amsterdam

  • Boudewijn Raessens

    Boudewijn Raessens

    Associate Lector Smart Marketing & Strategie, Fontys Hogescholen Marketing & Management

  • Rein Suijker

    Rein Suijker

    Entrepreneur, Hobbygigant.nl

  • Sarah Trenité

    Sarah Trenité

    Owner & Designer, Arpdesign B.V.

  • Herbert Veneberg

    Herbert Veneberg

    Marketing Manager, Haardenexpert.nl

  • Maarten Verbanck

    Maarten Verbanck

    Startup and Small Business Supervisor, UPS

Agenda

Meer events

Nieuws

  • ShoppingTime: Data, veiligheid en personalisatie
    • Nieuwsbericht

    Op 14 november was het op een na laatste congres van ShoppingTomorrow 2018: ShoppingTime. Tijdens dit werkcongres hebben de expertgroepen aan hun bluepapers gewerkt, werden ze geïnspireerd door drie keynotes...
  • CEO Greetz spreker tijdens ShoppingTime
    • Nieuwsbericht

    Eén van de sprekers tijdens ShoppingTime is Niek Veendrick, CEO van Greetz. Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark...

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.