Deze expertgroep, met PwC als voorzitter en Cirmar, SRC System Integrators en GS1 als hosts, gaat onderzoeken hoe je een schaalbaar Digitaal Product Paspoort (DPP) voor alle spelers implementeert in een supply chain.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe implementeer je een schaalbaar Digitaal Product Paspoort (DPP) voor alle spelers in een supply chain? En hoe implementeer je dit bij retailers en marktplaatsen en benut je ook de kansen van het DPP?

Toelichting onderzoek

Deze expertgroep gaat aan de slag met de volgende deelvragen: 

  • Wat zijn de verantwoordelijkheden van een marktplaats? Bv. Hoe zal de marktsurveillance (een erg belangrijke poot) opgezet moeten worden.
  • Hoe het DPP systeem opzetten? En hoe ervoor zorgen dat de link met de producenten correct werkt voor wat betreft het DPP
    • Systeem: systeem architectuur van het DPP: de manier waaroip de informatie moet worden uitgewisseld, de standaarden waarop een DPP software oplossing moet worden gebouwd en geimplementeerd. Etc. Zie oa route van CREN/CENELEC.
    • Systeem: data systeem. Met oa de identificatie, data carriers, de manier van identifyers te linken aan de informatie, de data uitwisselings protocollen, de privacy, de authentificatie, ed API’s, de opslag, etc.
  • Welke kansen en mogelijkheden zijn er voor marktplaatsen in het ontwikkelen van DPP diensten

Stakeholders, rollen & verantwoordelijkheden: Wie zijn binnen de organisatie de belangrijkste betrokken stakeholders en wat zijn hun rollen en verantwoordelijkheden?
Architectuur & processen: Hoe ziet de ‘business architectuur’ inclusief onderliggende processen eruit? Processen betreffen zowel ‘intercompany’ (zie volgende sub-vraag over data uitwisseling) alsmede ‘intra-company’, dus binnen het bedrijf zelf. Welke onderdelen van het bedrijf worden ‘geraakt’ door het DPP?
Data: welke data kunnen we concreet verwachten in een DPP voor textiel, batterijen en elektronica, op basis van de beschikbare informatie?
Data uitwisseling: Hoe wissel je DPP-data uit in een supply cycle? En meer specifiek: hoe doe je dit zonder IP/gevoelige informatie openbaar te maken? Welke datapunten moeten DPP-aanbieders in ieder geval kunnen verwerken en delen in de keten? (zoals ook blijkt uit de voortgang van CIRPASS: de cross-sectorale paspoorteigenschappen zijn relatief beperkt, sectoren hebben specifieke datapunten die relevant zijn. Als we die basis in ieder geval goed kunnen formuleren, wordt communicatie tussen DPP-aanbieders al een stuk eenvoudiger – en leg je de basis voor standaardkoppelingen/API’s). Hoe te zorgen dat meerdere DPP-initiatieven op elkaar zullen aansluiten, met valideerbare en relevante data, zonder dat eerst van de wetgever rigiditeit in standaarden wordt verlangd? Hoe te zorgen dat alle actoren in een supply cycle zijn aangesloten, enkel met voor hen relevante informatie? Waar zijn in het kader van een DPP relevante data reeds vastgelegd en hoe kun je deze gebruiken / verbinden? Betreft ook ‘techniek’: zie oa route van CEN/CENELEC. Betreft ook oa de identificatie, data carriers, de manier van identifiers te linken aan de informatie, de data-uitwisselingsprotocollen, de privacy, de authentificatie, ed API’s, de opslag, etc.

Marktkansen: Wat kun je concreet met een DPP? In termen van marktkansen? (bijvoorbeeld aan de hand van een use case waarin we deze vraag verder onderzoeken en de resultaten extrapoleren naar een heel marktsegment. Zo kunnen we laten zien dat er niet alleen compliance waarde, maar ook materiaal-, communicatie- en verkoopwaarde aan het DPP verbonden is)?
Planning: hoe en waar kun je vandaag beginnen, zonder te hoeven wachten op wetgeving, standaarden etc? M.a.w. hoe kan de markt doorontwikkelen, zonder dat fundamenten in de weg zitten?
Retail & Marktplaatsen specifiek:Welke kansen en mogelijkheden zijn er voor marktplaatsen in het ontwikkelen van DPP diensten?

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Maria Blom

    Maria Blom

    Associate, PwC

  • Roel Drost

    Roel Drost

    Director Climate & Nature, PwC

Hosts

Alle 33 experts

  • Johan Bax

    Johan Bax

    Partner, PLMFashion

  • Eline van Berckel

    Project Lead Assortment Quality, bol.

  • Jeffrey Bouter

    Functieomschrijving Invullen, HEMA BV

  • Ron Bruinenberg

    Manager Retail, Expansion & Customer Service, EK Retail

  • Dominique Deklerck

    Dominique Deklerck

    Senior executive sustainability, GTDC

  • Kees Duvekot

    Integration Architect, Wehkamp Retail Group B.V.

  • Miriam Geelhoed

    Miriam Geelhoed

    Senior Consultant inkoop en productie, Modint

  • Edith van Gemmert

    Edith van Gemmert

    Compliance en sustainability manager, Blokker B.V.

  • Micor de Grood

    Micor de Grood

    Marketing Manager, Flex IT Distribution

  • Willemijn Gwanmesia

    Willemijn Gwanmesia

    Projectmanager IMVO, Evofenedex

  • Peter van Heerde

    Sectormanager Retail en Groothandel, Rabobank Nederland

  • Niels Heijman

    Niels Heijman

    R&D Manager, Dopper

  • Timo Immerzeel

    Marketeer, Bexter

  • Vinsent Jansen

    Vinsent Jansen

    Product manager, Tricorp

  • Toon de Jong

    CEO, Bexter

  • Irene Jonkman

    Irene Jonkman

    Project Manager Sustainability, Thuiswinkel.org

  • Gerben Kiel

    Informatiemanager, Intergamma B.V.

  • Laura Koedijk

    Laura Koedijk

    Sustainability Manager, Studio Anneloes

  • Ton van Kollenburg

    Professor Smart Circular Systems, Hogeschool Rotterdam

  • Gerard Kwant

    Sustainability Technology Officer, Envalior

  • Paul Laan

    Paul Laan

    Product Owner, SRC System Integrators

  • Jan Lamme

    CEO, Cibutex

  • Marianne van Leeuwen

    Marianne van Leeuwen

    Circular team lead, Decathlon

  • Sjoerd van der Lelie

    Sjoerd van der Lelie

    Eigenaar, van der Lelie

  • Semora Mangnoesing

    Semora Mangnoesing

    Commercial Director, EON Group Holding

  • Gerard Pruijn

    Gerard Pruijn

    Directeur, Hanshow

  • Robert van Santen

    Data Specialist, HEMA BV

  • Martijn Schönfeld

    Category Product Manager, Fetim Group

  • Kobe Schoofs

    Duurzaamheidsmanager | ANWB Retail, ANWB

  • Pieter Timmermans

    Pieter Timmermans

    Global Product & Supply Chain Data Owner, HEINEKEN Nederland

  • Ahmet Turhan

    Ahmet Turhan

    Master Data Management, Eaton Industries

  • Kim Vandeneede

    CSR & Sustainability Specialist, Texet Benelux

  • Laura Wevers

    Laura Wevers

    Data & Reportingmanager Duurzaamheid, Intergamma B.V.

Agenda

Meer events

Nieuws

  • Duurzaamheid in digital commerce: De groene weg voorwaarts
    • Expertgroep
    • 21-12-2023

    Duurzaamheid is een dominant thema binnen digital commerce anno 2023. Een veelkoppig onderwerp ook, waarover je in dit magazine verschillende artikelen hebt kunnen lezen. Het valt de experts van ShoppingTomorrow...
  • Waarom mag jij ShoppingTomorrow niet missen?
    • Blog
    • 11-12-2023

    Marieke Vink, Programma manager ShoppingTomorrow en Thuiswinkel e-Academy, heeft afgelopen jaar met succes haar eerste programmajaar afgerond. Terwijl we de uitkomsten van alle expertgroepen nog volop...
  • Op naar duurzaam succes met ShoppingTomorrow
    • Nieuwsbericht
    • 11-10-2023

    Een gigantische hoeveelheid toepasbare kennis over digital commerce is beschikbaar gekomen. Het zijn de gedeelde inzichten van ruim vijfhonderd experts van ShoppingTomorrow, in 21 bluepapers. Ze staan...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.