Waar moet je als bedrijf op letten als je op zoek bent naar een nieuw e-commerce platform? Hoe maak ik een business case voor (re)platforming? Hoe betrek ik mijn organisatie en klanten bij het proces? En is mijn organisatie eigenlijk wel klaar voor een nieuw platform? Dit zijn belangrijke vragen die de expertgroep (Re)platforming heeft beantwoord.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn de succesfactoren van (re)platforming?

De succesfactoren van replatforming

Waar moet ik als bedrijf op letten als ik op zoek ben naar een nieuw e-commerceplatform? Hoe maak ik de business case voor replatforming? Hoe betrek ik mijn organisatie en klanten bij het proces? En is mijn organisatie eigenlijk wel klaar voor een nieuw platform? Dit zijn belangrijke vragen die we in dit hoofdstuk beantwoorden.

We richten ons op bedrijven die op het punt staan om over te stappen op een nieuw e-commerceplatform; een proces dat we replatforming noemen. De ervaringen binnen onze expertgroep hebben we gebundeld. Hieruit hebben we een uniek model ontwikkeld dat als leidraad gebruikt kan worden voor organisaties die opnieuw willen investeren in e-commerce. Dit proces benaderen we niet alleen vanuit de techniek, maar ook vanuit de eindgebruiker. Via dit hoofdstuk willen wij organisaties aanspreken die om verschillende redenen toe zijn aan een volgende stap in hun online ondernemen.

Replatforming in 6 stappen

Het proces van replatforming kunnen we grofweg indelen in zes stappen. We hebben het complete proces ook uitgewerkt in een uitgebreide infographic die je terugvindt in de bluepaper. Hieronder vind je een beknopte toelichting op ieder van de zes stappen.

1. Aanleiding tot replatforming

De behoefte aan een nieuw platform ontstaat doordat organisaties met hun huidige platform onvoldoende efficiënt en effectief kunnen inspelen op de ontwikkelingen in de markt. Redenen hiervan zijn bijvoorbeeld hoge kosten, technische beperkingen (interne factoren) of veranderende behoeften van markten en doelgroepen (externe factoren). Daardoor is er behoefte aan een platform met nieuwe en efficiëntere functionaliteit om klanten beter te kunnen bedienen en de mogelijkheden tot betere integratie met (backend)systemen.

2. Analyse business case

De business case is een essentieel onderdeel binnen het replatforming-proces. Zonder goede business case kun je het draagvlak binnen de organisatie vergeten en stopt het proces hier. Via onderbouwde argumenten kun je jouw management overtuigen van het nut van een (her)investering in een e-commerceplatform.

3. Blauwdruk ict-landschap

Hoe kun je het ict-landschap in kaart kunt brengen en kijken naar de technische aspecten van de gewenste ict-infrastructuur. Belangrijke issues hierbij zijn: ‘Maken of kopen?’, ‘In de cloud of on-premise?’, ‘Beveiliging en prestaties’ en ‘Rolverdelingen binnen het project’. Deze informatie vormt het hart van de business case.

4. Draagvlak, organisatie & sponsors

Een goede business case moet draagvlak binnen de organisatie creëren. Dit is belangrijk, want draagvlak bepaalt een deel van het succes van het project.

5. Platform- en partnerselectie

De platformselectie is vooral gebaseerd op een long- en shortlist van functionaliteiten en de niet-functionele eisen, zoals SLA, beschikbaarheid, schaalbaarheid en hosting. Deze functionaliteiten en eisen leg je vast in een request for proposal (RFP) en request for information (RFI). In deze paragraaf leggen we uit wat dit precies inhoudt.

6. Implementatie & livegang

Na de platformselectie volgen de implementatiefase en de livegang van het platform. De ervaring leert dat de livegang nooit in één keer goed gaat. Het migreren van het oude naar een nieuw platform moet bovendien niet worden onderschat qua tijd en testen.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Jeroen van Mierle

    Jeroen van Mierle

    Omnichannel Consultant & Directeur Sales, foryouandyourcustomers

Host

  • Okko Huisman

    Okko Huisman

    CEO, CloudSuite

Alle 11 experts

  • Paul de Roode

    Paul de Roode

    Owner, Inter Essence / Interim management & consultancy

  • Rian Faaij

    Rian Faaij

    e-Business Manager, PACOMBI Group

  • Marcel Neomagus

    Marcel Neomagus

    CFO, Sundio Group

  • Alexander Oppel

    Alexander Oppel

    CEO Amsterdam, foryouandyourcustomers

  • Bram Peulers

    Bram Peulers

    Manager Marketing, CloudSuite

  • Mark Roex

    Mark Roex

    E-commerce Business Development Manager, JOG Group B.V.

  • Debby Schelfaut

    Debby Schelfaut

    Sr. Online Projectmanager, PABO B.V.

  • Brigitte van den Boogaard

    Brigitte van den Boogaard

    Project Manager E-Commerce, Bunzl Retail & Industry

  • Siebe van Ineveld

    Siebe van Ineveld

    Manager Consultancy & Operations, CloudSuite

  • Roel Zanders

    Roel Zanders

    Manager E-commerce B2B, ABS All Brake Systems B.V.

  • Fabio Zuccato

    Fabio Zuccato

    Director of Consulting, foryouandyourcustomers

Nieuws

  • Corona zorgt voor wisselende online consumentenbestedingen in eerste kwartaal 2020
    • Persbericht
    • 22-07-20

    Reisbranche krijgt harde klappen, grote groei bij meeste productcategorieën De impact van de corona-uitbraak op de online consumentenbestedingen liet zich in het eerste kwartaal van 2020 al zien. Vooral...
  • Consumentengedrag na corona: minder experience, meer convenience
    • Nieuwsbericht
    • 08-07-20

    De coronacrisis heeft tot nu toe een flinke impact gehad op de Nederlandse samenleving en daarmee ook op de retailsector. Veel fysieke winkels sloten (noodgedwongen) hun deuren, terwijl de winkels die...
  • Wil jij als eerste weten wanneer de nieuwste bluepapers online komen?
    • Algemeen
    • 06-07-20

    De ShoppingTomorrow-expertgroepen zijn momenteel druk bezig met een onderzoek of vraagstuk en schrijven een zogenaamde bluepaper over de resultaten en inzichten die zij hebben opgedaan in de expertgroepsessies....

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.