Deze expertgroep is een opvolging van de expertgroep ‘Get Rid of Returns’ van 2019 waarin onderzoek is gedaan naar retourpercentages en mogelijkheden om retouren te voorkomen. Dit jaar onder leiding van Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Thuiswinkel.org

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Doel is om inzicht te krijgen in wat er op dit moment met retour gezonden producten gebeurt en welke mogelijkheden er zijn om de waarde van retouren beter te behouden.

Weten wanneer de bluepaper online staat?

Op dit moment werkt de expertgroep nog aan haar bluepaper. Wil jij als eerste op de hoogte zijn wanneer de bluepaper beschikbaar is?

Korte toelichting

  • Wat gebeurt er op dit moment met retour gezonden producten?
  • Welke kosten zijn er verbonden met het verwerken van een teruggezonden product? (bij opnieuw verkoop/opkopers/weggeven/tweede hands/vernietiging/terug naar leverancier etc)
  • Wat kan er gedaan worden op het gebied van communicatie richting de consument?
  • Welke belemmeringen ervaren webwinkels? welke zouden kunnen worden  weggenomen en door welke partijen?
  • Welke oplossingen zijn er (mogelijk)? Hoe is dit op te zetten/op te schalen?

Gezocht profiel

De expertgroep is op zoek naar de experts werkzaam in B2C, fashion, schoenen, elektronica, speelgoed, home&living sectoren, fysieke retail, retouren platformen of andere branche-organisaties. Werkzaam als e-commerce manager, supply chain manager, logistics manager, sustainability manager.

 

Planning onderzoeksjaar 2020

januari
  • Shopping Time 2020

    16-09-2020
    NBC, Nieuwegein
  • Deadline bluepapers

    01-10-2020
  • Shopping Today 2020

    29-10-2020
    n.t.b.
  • Shopping Talk 2020

    08-12-2020
    Beatrix Theater, Utrecht
december

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Ellen de Lange

    Ellen de Lange

    Adviseur duurzaamheid, Thuiswinkel.org

Host

  • Sanne Westra

    Sanne Westra

    Beleidsadviseur circulaire economie, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Alle 24 experts

  • Stef de Bont

    Stef de Bont

    Founder, 12Return B.V.

  • Hanneke op den Brouw

    Adviseur circulaire economie, Rijkswaterstaat

  • Sjoerd de Bruijne

    Sjoerd de Bruijne

    E-commerce Manager, Rico Moda Uomo B.V.

  • Bart-Jan Buchner

    Manager Returns, Blokker B.V.

  • Toine Domensino

    Managing Director, 2Return

  • Heidi van Eijk

    Heidi van Eijk

    Founder & CEO, Reductify

  • Eric Haverkort

    Managing Director, Otto

  • Gijs Hofhuis

    Gijs Hofhuis

    Sales Manager, TBAuctions Netherlands B.V.

  • Caspar Kerkvliet

    Caspar Kerkvliet

    Supply Chain Manager, Fonq Groep B.V.

  • Martin Kip

    Teamleider retouren, Swiss Sense

  • Arie Kuiper

    CEO, BuyBay B.V.

  • Bianca Maas

    Bianca Maas

    Marketing Strategist, VeldhovenGroup

  • Quinten Muller

    Oprichter, Returnista B.V.

  • Mark-Jan Pieterse

    Co-founder, Homerr BV

  • Marijn Prijs

    Oprichter, Returnless.com

  • Saskia de Romph

    Saskia de Romph

    E-commerce category management, Euretco Omni Channel

  • Sander van Rooijen

    Sander van Rooijen

    Operationeel manager, Atelier Goldner Schnitt

  • Peter Schukkert

    Peter Schukkert

    Project manager Logistics and After Sales, Wehkamp BV

  • Jasper Stevens

    Jasper Stevens

    Sales Manager SMB NL | BE, Marktplaats.nl

  • Rens Tap

    Rens Tap

    Senior Consultant, Modint

  • Ilona Voogt

    Ilona Voogt

    Delivery manager E-commerce, HEMA.nl

  • Marijn de Weerdt-Samwel

    Marijn de Weerdt-Samwel

    Director returns management, bol.com

  • Renno Welberg

    Renno Welberg

    CCO, Red je pakketje

  • Thomas van Zundert

    Thomas van Zundert

    Manager E-commerce, De Mandemakers Groep

Nieuws

  • Vijf irritaties tijdens shoppen via mobiel
    • Nieuwsbericht
    • 23-09-2020

    De smartphone wordt door twee derde van de online shoppers gebruikt om online aankopen te doen. Maar niet elke online shopervaring is even prettig. Het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek, dat is uitgevoerd...
  • Eerste hybride ShoppingTomorrow-event groot succes
    • Nieuwsbericht
    • 17-09-2020

    Gisteren kwam een groot gedeelte van de ShoppingTomorrow-experts bij elkaar voor het een na laatste ShoppingTomorrow-event van dit onderzoeksjaar. Met ruime afstand tussen de bezoekers onderling kijken...
  • Wat verwacht de winkelende consument van robots?
    • Persbericht
    • 15-09-2020

    Nederlandse consumenten staan erg sceptisch tegenover het gebruik van robots in fysieke winkels. Een meerderheid (62%) wil er niet door geholpen worden, blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow....

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.