We stoppen met het verkopen van messen aan jongeren

De jeugdcriminaliteit daalt, maar niet in de categorie ernstige geweldsdelicten. Er is in de politiestatistieken sprake van een stijging van het aantal jongeren onder de 18 jaar die verdacht wordt van wapenincidenten. De Tweede Kamer heeft de minister gevraagd om maatregelen. Eén van de genomen maatregelen is dat de overheid de verkoop van messen aan jongeren aan banden wil leggen. De overheid werkt aan nieuwe wetgeving die vanaf 2023 verkoop van messen alleen mogelijk maakt aan mensen vanaf 18 jaar. Zowel in de winkel als via het online kanaal wordt leeftijdsverificatie verplicht bij de verkoop van messen. Thuiswinkel.org roept haar leden op om vooruitlopend op de wet, samen met de rest van de Nederlandse retail, per 1 februari 2022 al te stoppen met de verkoop van messen aan jongeren.

we stoppen met het verkopen van messen aan jongeren

Wet ‘verbod verkoop messen aan jongeren’

Tussen de wens van de Tweede Kamer en de daadwerkelijke invoering van wetten zit vaak een lange periode. Omdat de wet ‘verbod verkoop messen aan jongeren’ pas op zijn vroegst in 2023 in werking kan treden, is er ook gevraagd om aanvullende maatregelen. Daarom hebben landelijke en lokale organisaties hun verantwoordelijkheid genomen en samen met het ministerie van Justitie en Veiligheid het ‘Actieplan Wapens en Jongeren’ opgesteld. Hierin staan afspraken om het wapenbezit onder jongeren terug te dringen. Thuiswinkel.org ondersteunt dit actieplan en daarom roepen wij de e-commercesector op zijn verantwoordelijkheid te nemen. Vanaf 1 februari 2022 verkopen wij messen alleen nog aan de leeftijdsgroep 18+. Dit besluit is in overleg met de vertegenwoordigers van de gehele Nederlandse retail genomen.

Campagne

De boodschap dat messen alleen nog aan mensen vanaf 18 jaar verkocht worden, communiceren wij vanaf 1 februari actief naar onze achterban en via de andere kanalen van Thuiswinkel.org. Binnenkort vind je hier meer informatie en beeldmateriaal, waaronder een voor deze campagne ontwikkeld logo.

Leeftijdsverificatiesysteem

Aan de winkelkassa kan de leeftijd van een consument via een Wettelijk Identificatie Document (WID) geverifieerd worden. Online moet dit op een andere manier. Waar tot de inwerkingtreding van de wet een vinkje 18+ volstaat, moet op den duur een beter leeftijdsverificatiesysteem worden opgezet. Denk hierbij aan iDIN, IRMA, PiM of een andere oplossing. Dit is vergelijkbaar met de praktijk rondom de verkoop van alcohol. Alcohol mag bij wet niet verkocht worden aan jongeren onder de 18 jaar maar de wetgeving hoe dit online gewaarborgd wordt, moet nog worden uitgewerkt. Een vinkje volstaat dus nog maar tijdelijk. Thuiswinkel.org heeft aangegeven dat het onwenselijk is als er per departement en productgroepen aparte eisen aan leeftijdsverificatiesystemen komen. Een algemeen normatief kader voor alle producten en diensten is noodzakelijk. Alleen zo voorkomen we fragmentatie en onnodige regeldruk.

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.