Uitdagingen op mobiel en de campagne van ABOUT YOU: ShoppingTime 2017

Dit jaar vond ShoppingTime plaats op een nieuwe locatie: op 15 november jl. waren we te gast bij Landgoed Zonheuvel in Doorn. De expertgroepen konden daar onder andere de puntjes op de i zetten voor hun bluepapers die tijdens de Webwinkel Vakdagen in januari 2018 worden gepresenteerd. Daarnaast gaf Ine Polak van GfK inzicht in de resultaten van het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek, vertelde ABOUT YOU over hun online fashion-platform en nam Gilbert Gooijers ons mee naar de studiereizen van ShoppingTomorrow.

Uitdagingen op mobiel en de campagne van ABOUT YOU: ShoppingTime 2017

Food, mobiel en China

Ine Polak presenteerde voor een volle zaal de uitkomsten van het consumentenonderzoek dat GfK in opdracht van ShoppingTomorrow heeft uitgevoerd. Aan de hand van drie topics presenteerde zij de soms verrassende inzichten. Zo verwachten consumenten een online groei van 12% in hun online bestedingen in de komende vijf jaar, met food en nearfood als de hoogste stijger. Daarnaast draait het in de nabije toekomst allemaal om mobiel. Bijna de helft van alle Nederlanders (47%) heeft zijn mobiel weleens gebruikt voor het doen van een aankoop. Onder jongeren is de mobiele penetratie zelfs 70%.

En dan is er nog cross-border, want hoe staat het met de globalisering van e-commerce? China is booming, wordt duidelijk uit het onderzoek. 42% van de ondervraagde online shoppers heeft al weleens iets in Azië gekocht en de verwachting is dat dit percentage blijft groeien. Zo geeft 25% van de ondervraagden die nog niet in Azië hebben gekocht aan dat zij dit in de komende vijf jaar wel gaan doen.

De verdeling van online fashion

ABOUT YOU is een nieuwe speler in de online-fashionbranche. Maar waarom is het bedrijf eigenlijk begonnen met online mode verkopen? In hun keynotepresentatie vertelden Rinske Wijma en Anke Schlichtenmaier het verhaal achter ABOUT YOU. In 2014 waren er nog niet zoveel online-fashionplatformen; het ontdekken van mode gebeurde vooral offline. De meeste webwinkels waren klikbare warenhuizen en hadden geen inspirerend karakter. De visie van ABOUT YOU was om de eerste online bestemming te zijn voor het ontdekken van mode, waar consumenten geïnspireerd konden raken en relevante producten konden vinden die matchen met hun stijl.

Deze visie uit zich in een verdeling van de online-fashionmarkt in verschillende segmenten. Zo zijn er drie verschillende manieren voor het online kopen van fashion. Bij Amazon ga je bijvoorbeeld gericht op zoek om dezelfde broek nogmaals te kopen (buying fashion), bij Zalando kom je om een perfect matchend kledingstuk te vinden bij je nieuwe shirt (finding fashion) en ABOUT YOU is er om te ontdekken en geïnspireerd te raken (discovering fashion).

Het techbedrijf uit Duitsland werkt veel met influencers om het bereik te vergroten en personalisatie te stimuleren. Zo genereren zij extra bereik van vijftig miljoen ontvangers via aanbevelingen die influencers doen over ABOUT YOU op social media. Gezien de jongere doelgroep is het aandeel van mobiel al 70%.

De veelbesproken campagne van het bedrijf om de lancering te boosten bestond uit twee delen: een teaser-fase (tot 10 oktober) en een launch-fase (vanaf 10 oktober). Het doel van de teaser was om nieuwsgierigheid te creëren door niet te vermelden waar het om ging, terwijl de website alleen nog maar uit een countdown bestond. Opvallend van al het beeldmateriaal uit de teaser-fase was dat er nergens gezichten werden getoond; alle personen waren van de achterkant in beeld gebracht. Vanaf de lancering op 10 oktober waren ze zeven dagen lang de meest gedownloade app. Helaas kunnen ze nu nog niet veel zeggen wat dit op lange termijn allemaal gaat brengen.

sfeerafbeelding

‘A desk is a dangerous place from which to view the world’

“Is Europa ten dode opgeschreven?” Dat is de vraag waarmee Gilbert Gooijers zijn afsluitende presentatie begint. Hij vertelt over de ervaringen die hij heeft opgedaan tijdens de studiereizen van ShoppingTomorrow naar Silicon Valley (2016) en New York City (2017). Hij ontdekte verschillen in de manier van denken tussen de twee plekken; In Silicon Valley leek het einde van de retail in zicht, maar in NYC dachten ze juist in oplossingen.

Het woord van 2016 was duidelijk: ‘mobiel’. In 2017 was het ‘measurement’ waar het allemaal om draaide; zonder insights en data geen optimale customer experience. En in 2018? Dan wordt het ‘living services’. Er komt een dimensionele shift van hoe we als bedrijven met mensen omgaan. Van een enkel contactpunt (eenmalig) gaan we naar een continue aanwezigheid. Maar in 2045 is het volgens Gilbert alles weer anders. Dan gaat het om ‘singularity’ en dat gaat grote impact hebben. Onze rekenkracht neemt exponentieel toe, wat betekent dat de lijn verticaal gaat lopen in 2045. Het is niet voor te stellen hoe snel alles dan gaat. Tot die tijd hebben we maar te accepteren dat alles steeds sneller gaat. De laatste boodschap van Gilberts is dan ook: leave your desk en laat je inspireren!

De presentaties van Ine Polak en Gilbert Gooijers zijn nu te downloaden.

Wil je meer weten over het GfK – ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek? Download het gratis rapport!

Op de hoogte blijven van de expertgroepen en de resultaten? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.