Samenwerking en innovatie noodzakelijk voor fysieke winkels en binnensteden

De detailhandelsfunctie van binnensteden staat onder druk door een overschot aan winkels, verouderde businessmodellen en de toename aan online winkelen. Drie expertgroepen hebben zich gebogen over de vraag welke interventies (op de lange termijn) de meeste toegevoegde waarde hebben voor de binnenstad.

Samenwerking en innovatie noodzakelijk voor fysieke winkels en binnensteden
sfeerafbeelding

De expertgroep Future Retail City Center onderzocht de werking van winkeliers- en ondernemersverenigingen en wat je als collectief kunt doen om de aantrekkelijkheid van binnensteden te verbeteren. Op basis van onderzoek geven ze meer dan 200 factoren die van invloed zijn op de aantrekkelijkheid en vitaliteit van (binnenstedelijke) winkelgebieden. Daarnaast komen de experts met een top 25 van prioriteiten, waarvan de meerderheid zich richt op de structuur, het winkelaanbod en de fysieke inrichting van het winkelgebied. Dit zijn volgens de expertgroep zaken die de grootste positieve impact hebben op de bezoekfrequentie en verblijfsduur van consumenten.

De expertgroep Connected Stores raadt fysieke winkels aan om op een verrassende manier (nieuwe) technologie in te zetten om zo meer data over de klant te krijgen en een innige relatie met de klant op te kunnen bouwen. Daarnaast kunnen ze medewerkers uitrusten met mobiele apparatuur waardoor deze op de hoogte zijn van alle (product)informatie en relevante gegevens over de klant en zo diens wensen kunnen raadplegen en opslaan. Een kleine investering in gebruiksvriendelijke mobiele interfaces en waardevolle content (zoals vlogs) kan al zorgen voor een optimale consumentenbeleving in de winkel.

De groep van SME Blueprint geeft op haar beurt het advies om onderscheidend te zijn en vanuit je eigen kracht en passie te werken. Op deze manier kun je met plezier blijven werken aan het ontwikkelen van je onderneming. De experts dragen daarbij zes bouwstenen aan waarmee je scherp naar je eigen organisatie kunt kijken: kiezen, klant, merk, marketing, technologie, organisatie. Door continu na te denken over deze bouwstenen leg je de basis voor een toekomstbestendig bedrijf.

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.