Retailsector moet investeren in personeel en beleving

De retailsector is al enige tijd in een fase van fundamentele verandering. Tijdens het Anton Dreesmann congres is het Rabobank rapport ‘Retailing Beyond Borders – Working on Transition’ gepresenteert aan circa 200 stakeholders in de retailsector. Het rapport bevat een visie op de ontwikkeling van de rol van winkels in het retaillandschap.

Post-its op een bord

Jos Voss, sectorspecialist retail van Rabobank: “Klanten zullen weer door retailers verleid moeten worden om naar de winkel te komen. Dat kan als de retailers hun winkels inrichten als heuse ‘Points of Engagement’. De retailers hebben hiervoor twee belangrijke troeven in handen: de Expertise van het personeel en de Experience van de winkelomgeving. Ook moet opnieuw nagedacht worden over het businessmodel voor winkels omdat Points of Engagement niet primair gericht zijn op transacties en omzet.”

Voor deze Points of Engagement zijn verschillende rolmodellen mogelijk. Zo kan de Expertise van het personeel bijvoorbeeld gebruikt worden om klanten dingen te leren over de producten en de toepassingsmogelijkheden(‘Leraar’), om klanten te helpen bij het maken van keuzes in het productaanbod (‘Gids’) of om problemen van klanten op te lossen(‘Fixer’).

De Experience van de winkelomgeving kan bijvoorbeeld zo worden vorm gegeven dat klanten kunnen werken aan hun vaardigheden(‘Oefenen’), zelf producten kunnen maken(‘Creëren’) of hun creatieve eigenschappen kunnen tonen(‘Expressie’). De keuzes die retailers maken op deze gebieden hebben gevolgen voor de noodzakelijke vaardigheden van het personeel, locatiekeuzes en winkelinrichting.

Lees hier het rapport Retailing Beyond Borders – Working on Transition.

Retail Update februari 2017

Dit rapport bevat een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in de Nederlandse retailsector. Deze ontwikkelingen zijn gerubriceerd naar vijf kernthema's: Fusion/grenzeloze retail, verticale integratie, omnichannel/technologie, samenwerking en markt/concurrentie. Verder zijn enkele kerncijfers opgenomen om de marktontwikkelingen te illustreren.

De kernpunten van het rapport kunnen als volgt worden samengevat:

  • Belangrijke trends die door de Rabobank in eerdere rapporten zijn beschreven, worden nu geïllustreerd met diverse voorbeelden. Het gaat vooral om Fusion/grenzeloze retail, verticale integratie, samenwerking en versterkte concurrentie
  • De trend van omnichannel retail zet verder door en wordt door verschillende voorbeelden ondersteund. De kern van deze trend is een verbetering van de klantbediening. De diverse kanalen (winkels, internet, mobiel, folders, sociale media: 'bricks, clicks, ticks, flicks, smicks') zijn ondersteunend, evenals technologie
  • De marktomstandigheden verbeteren. Het consumentenvertrouwen is in januari 2017 verder gestegen en de retailomzet groeide in november 2016. De structurele veranderingen van de sector (consumentengedrag, demografie, technologie, concurrentie) zijn echter veel bepalender voor de toekomst dan de swings in de economie. De voortdurende groei van de online omzet is een gevolg van deze structurele veranderingen.

Lees hier de Retail Update van februari 2017.

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.