Op pad met de expertgroep City Distribution

Dit jaar is TLN voor het derde jaar op rij host van de expertgroep City Distribution samen met Prologis en Rijksuniversiteit Groningen. De experts kwamen onlangs voor de tweede maal bijeen. Deze expertgroep gaat onderzoeken welke B2B- en B2C-stromen er nu al gebundeld worden en waar kansen liggen voor verdere bundeling. Steeds vaker worden B2B-zendingen gecombineerd met B2C-zendingen. Deze bundeling van goederenstromen leidt tot kostenbesparing en vermindering van het aantal vervoersbewegingen. Dit laatste is met name in de binnenstad van groot belang.​

Experts zitten aan een tafel en overleggen

Tweede expertgroepsessie

De tweede expertgroepsessie vond plaats in het nieuwe distributiecentrum van PostNL in Amsterdam Zuid-Oost. Na een interessante rondleiding op deze locatie, hebben de circa 20 experts in groepjes gediscussieerd over thema’s als samenwerking tussen ketens en distributiestructuren op weg naar zero-emissie. Aan het einde van het onderzoeksjaar worden de uitkomsten van de expertgroep gepubliceerd in de bluepaper City Distribution 2020.

Opschalen zero-emissie oplossingen

Tijdens de discussie over samenwerking met partijen in ketens hebben de experts het gehad over het opschalen van onderlinge samenwerkingen, de mogelijkheden en belemmeringen voor het opschalen van al bestaande zero-emissie oplossingen, de impact van autoluwe zones en het stimuleren van circulariteit. Om zo efficiënt mogelijk om te gaan met vervoersstromen zou het bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn dat een consument bij het ontvangen van een pakketje ook retourzendingen kan meegeven, ongeacht met welke logistiek dienstverlener de verlader een overeenkomst heeft.

Samenwerking tussen vervoerders optimaliseren

Een ander aspect dat is besproken is het verder optimaliseren van de samenwerking tussen vervoerders, zodat consumenten na een werkdag zelf hun pakketjes kunnen ophalen bij een cityhub in de vorm van bijvoorbeeld een pakketkluizenwand. Nu is het vaak zo dat wanneer de consument niet thuis is, een pakketje teruggenomen wordt naar het distributiecentrum waarna het op een later moment opnieuw aangeboden wordt bij de consument. Juist op de laatste kilometers worden veel kosten gemaakt. Verdergaande samenwerking levert naast voordelen voor het milieu ook een kostenbesparing op bij vervoerders.

Scenario’s verschillende zendingen

Na een plenaire terugkoppeling door elke groep, is besloten dat in de zomerperiode drie scenario’s of ‘journeys’ van verschillende typen zendingen worden uitgewerkt: een palletzending, een pakketzending en een food-zending. Voor elk van deze type zendingen wordt beschreven wat de kenmerken en bijzonderheden zijn en wat de voorwaarden zijn om deze zendingen gebundeld én zero-emissie in de binnenstad af te leveren. Tijdens het Shopping Today congres in september presenteert de groep in een aantal korte pitches haar visie hierop.

Deze blog is geschreven door Jennifer Visser, communicatiemanager bij TLN en expert in de expertgroep City Distribution.

Wil je op de hoogte blijven van de voortgang van de expertgroepen? Volg dan het nieuws via de ShoppingTomorrow-website, de nieuwsbrief en LinkedIn. Wil je meer weten over City Distribution in het algemeen? Download hieronder de bluepaper.

Of ga terug naar het nieuwsoverzicht.

Gerelateerde artikelen

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.