Online cross-border bestedingen groeien in 2019 naar € 1,1 miljard

In 2019 kochten 4,6 miljoen Nederlandse consumenten een product of dienst online in een ander land, wat neerkomt op 34% van de Nederlandse bevolking van vijftien jaar of ouder. Samen hebben zij voor € 1,1 miljard online over de grens uitgegeven, een stijging van 22% ten opzichte van 2018. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

online cross-border gedrag

Het aantal van 4,6 miljoen cross-border shoppers in Nederland betekent een daling van 8% ten opzichte van 2018, toen het er nog 5,0 miljoen waren. Waar we in een aantal productcategorieën (zoals IT, Kleding en Schoenen & Personal Lifestyle) een lichte daling zien van het percentage cross-border shoppers ten opzichte van alle online kopers binnen het betreffende marktsegment, zien we vooral in Speelgoed en Consumentenelektronica juist een sterke stijging.

De totale cross-border bestedingen via internet* zijn vorig jaar echter toegenomen: met 22% ten opzichte van 2018, naar € 1,1 miljard. Het aandeel van de aankopen die over de grens zijn gedaan binnen de totale online bestedingen uit de Thuiswinkel Markt Monitor ook is toegenomen, van 3,4% in 2018 naar 4,2% in 2019. Vergeleken met de landen om ons heen is dit een laag aandeel, wat inhoudt dat Nederlandse consumenten nog steeds een sterke voorkeur hebben voor webwinkels in eigen land.

Duitse webwinkels meer in trek

Net als in voorgaande jaren blijft China de populairste bestemming voor cross-border shoppende Nederlanders: bijna een derde van de online bestedingen aan producten en diensten in het buitenland vindt plaats bij Chinese webwinkels. Duitsland groeit hierbij in populariteit (van 17% in 2018 naar 21% in 2019), terwijl Groot-Brittannië minder populair wordt (van 15% naar 11%).

Als we alleen kijken naar de online bestedingen aan producten, dan blijft China met 49% verreweg het populairst. Op het gebied van de online bestedingen aan diensten loopt China met 4% echter ver achter. Hiervoor gaan de over de grens shoppende Nederlanders het liefst naar Duitsland (21%), Groot-Brittannië (14%) en de Verenigde Staten (12%).

Cross border onderzoek

Lees het gehele rapport

Het gehele rapport lezen of de infographic downloaden? Dat kan hier. 

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.