Marketplaces: Hoe positioneer je je op marktplaatsen zoals Amazon en bol.com?

  • Blog
  • 16 januari 2020

Na het succes op Shopping Today staat er ook tijdens de Webwinkel Vakdagen weer een presentatie gepland van de ShoppingTomorrow-expertgroep Marketplaces. Marktplaatsen zijn de laatste jaren erg aan het groeien. Maar hoe start je op een marktplaats en hoe maak je hier dan vervolgens op een juiste manier gebruik van? Marc Engelman (DPD Nederland), host van de expertgroep, en Emile Valkestijn (10XCREW) als voorzitter lichten nog een keer het onderzoeksjaar toe van hun expertgroep en zij blikken vooruit op de Webwinkel Vakdagen en het komende onderzoeksjaar.

Marketplaces: Hoe positioneer je je op marktplaatsen zoals Amazon en bol.com?

Wat was dit jaar de focus van de expertgroep?

Het huidige onderzoeksjaar is een vervolg op het voorgaande jaar voor de marketplaces-experts. De onderwerpen die dit jaar moesten worden besproken, stonden daarom al vast voordat de experts aan de slag gingen. Denk hierbij aan data, voorspellingen en strategie. In het voorgaande onderzoeksjaar is de start van de marktplaatsen besproken. Hoe start je bijvoorbeeld op zo’n marktplaats? Dit jaar is de groep verder ingegaan op de toekomst en de ontwikkelingen die marktplaatsen zullen gaan veranderen.

De weg naar de bluepaper

Na de start van de expertgroep hebben er meerdere expertgroepmeetings plaatsgevonden voordat het eindresultaat tot stand is gekomen. Iedere sessie stond in het teken van een deelvraag gericht op een eerdergenoemd onderwerp. De experts werden ingedeeld op hun vakgebied en kwaliteiten om via meerdere invalshoeken dit onderwerp toe te lichten. Dit is ook terug te lezen in een blog over één van deze sessies. De resultaten werden besproken en daaruit ontstonden discussies die hebben geleid tot het eindresultaat, de bluepaper.

Een visiestuk over marktplaatsen

In de huidige markt heeft bijna iedere organisatie (direct of indirect) te maken met marktplaatsen. De komst en groei van marktplaatsen heeft het speelveld sterk veranderd. De bluepaper van de expertgroep Marketplaces is dus een visiestuk. Wat zijn de huidige ontwikkelingen op dit moment? Wat gaat de toekomst brengen? En hoe kun je hier het beste op inspelen? Deze vragen worden woensdag 29 januari 2020 beantwoord door voorzitter en marketplace-expert Emile aan de hand van verschillende cases. Naast het antwoord op deze vragen komen er ook nog vijf tips aan bod die je verder helpen op marktplaatsen zoals bol.com en natuurlijk op de nieuwkomer Amazon.

Hoe verkopen fabrikanten en retailers succesvol op retailplatformen?

Voor de expertgroep Marketplaces blijft het hier niet bij. Ook komend jaar zullen de marktplaatsen onder de aandacht worden gebracht in een expertgroep. Dit keer gaan de experts aan de slag met de vraag hoe fabrikanten en retailers succesvol kunnen verkopen via retailplatformen. Wil jij aankomend jaar een steentje bijdragen aan deze expertgroep? Meld je dan aan!

Kom naar de Webwinkel Vakdagen

29 en 30 januari 2020 vinden de Webwinkel Vakdagen plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Meerdere ShoppingTomorrow- en Thuiswinkel.org-medewerkers staan dan voor je klaar bij stand 148. DPD is hierbij ook aanwezig op stand 299.

Gerelateerde artikelen

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.