Hoe kan technologie bijdragen aan een circulaire economie?

  • Blog
  • 19 november 2019

Op 5 november kwam de expertgroep Data Management For A Circular Economy opnieuw samen. De locatie van de sessie was dit keer het meest duurzame gebouw van Amsterdam: Circl. Na een uitgebreide rondleiding was het tijd om in te gaan op hoe technologieën een bijdrage kunnen leveren aan het creëren van een circulaire economie. Na presentaties van host Frits van den Bos, Neda Sepasian en Mohamed Atef Ibrahim gingen de experts weer met nieuwe inzichten naar huis.

Mensen luisteren bij rondleiding

Circl: het circulaire platform op de Amsterdamse Zuidas

Het is een hotspot, een ontmoetingsplek, waar je kunt werken, borrelen en dineren. Circl is vrij toegankelijk, omdat iedereen het verschil kan maken. Het pand is het meest duurzame gebouw van Amsterdam en is energieneutraal. Tijdens de rondleiding horen we van de gids hoe het pand is gebouwd. Veel van de materialen die gebruikt zijn zijn gerecycled: isolatiemateriaal van oude spijkerbroeken, planten uit tuinen waar teveel gegroeid was, regenwater om toiletten mee door te spoelen. Toch ontkom je er niet helemaal aan om nieuwe materialen (virgin materials) te gebruiken. Volgens Circl is het dan wel belangrijk dat je een goede reden hebt en dat er dan naar de duurzaamheid van andere elementen gekeken wordt. Zorg er bij nieuwe materialen bijvoorbeeld voor dat het uit de regio komt (zo bespaar je op transport), dat het na gebruik weer te recyclen is en dat de grondstoffen ook weer herstelbaar zijn (bijvoorbeeld terug kunnen groeien in de natuur). De expertgroep voegt hier nog een interessant punt aan toe: ook wanneer stoffen niet geschikt zijn om te recyclen in je eigen branche, betekent dit niet dat andere branches geen gebruik kunnen maken van jouw materialen. Kijk dus ook buiten je productcyclus naar recyclingopties.

De GS1 barcode: toegang tot een product paspoort

Host Frits van den Bos, Manager Innovatie bij GS1 Nederland, vervolgde de sessie met een korte presentatie over barcodes. Hij legde uit hoe steeds meer productinformatie is op te halen via de barcode. Zo kun je onder andere productbeschrijvingen, productclassificatie en inhoud van een product ophalen. Consumenten zouden die informatie kunnen opvragen bij fabrikanten en merkeigenaren, bij (online) retailers, maar ook bijvoorbeeld bij een databank waar alle relevante gegevens van een product worden opgeslagen in een productpaspoort. In feite gebruik je de barcode om bij iedere partij op het web informatie te halen over dat specifieke product. De expertgroep besprak of het ‘productpaspoort’ ook meer informatie zou kunnen bevatten rondom de duurzaamheid van materialen. De expertgroep realiseert zich daarbij dat het aanleveren van deze gegevens meer werk oplevert voor de fabrikanten. Wellicht zullen ligt er een taak voor merkeigenaren en retailers om hun fabrikanten te ondersteunen in het opzetten van registratiesystemen.

Een circulaire economie met artificial intelligence?

Als onderzoekster binnen het vak van artificial intelligence (AI), was Neda Sepasian de aangewezen persoon om de expertgroep te informeren over de mogelijke bijdrage van AI voor een circulaire economie. Ze legde uit hoe AI de retail kan helpen. Zo kan de technologie actuele informatie bekijken (zoals het weer of de modetrends) en op basis daarvan producten aanraden aan webbezoekers. Ook kan het retailers adviseren wat de beste materialen, designs en producten zijn voor specifieke markten. In de toekomst ziet Neda ook mogelijkheden voor AI binnen retail waarin circulariteit centraal staat. Zo kan het aangeven wanneer je verkochte producten terug kunt verwachten voor recycling en zou het zelfs, door bijvoorbeeld het scannen van een barcode, kunnen bepalen welke onderdelen er in welke recyclebak gescheiden moeten worden. Op deze manier zou AI al een bijdrage kunnen leveren aan een circulaire economie.

De blockchain

Mohamed Atef Ibrahim, expert in Blockchain, sloot de sessie af met zijn verhaal over blockchain. Bij een blockchain is het zo dat partijen die een overeenkomst hebben alleen nog maar aanpassingen kunnen bij wederzijds akkoord. Dit houdt in dat er geen derde partij voor neutraliteit of betrouwbaarheid nodig is om bijvoorbeeld een transactie te doen, en dat misbruik maken (meer geld naar jezelf overmaken dan afgesproken is) niet mogelijk is. Een voorbeeld van een derde partij is een bank. De technologie kan de tussenstap weghalen, wat zowel kosten kan schelen als de snelheid van de transactie (of dit nu geld of informatie is) verhogen. Er is, bij toepassing van een blockchain, geen derde, betrouwbare partij meer nodig, omdat de basis en de technologie van blockchain voor transparantie en vertrouwen zorgen. Mede daardoor zou de blockchain zich ook lenen voor het delen van informatie rondom de duurzaamheid van materialen en producten.

Video

In onderstaande video zijn een aantal beelden te zien van het circulaire gebouw aan de Amsterdamse Zuidas. Frits van den Bos spreekt over ShoppingTomorrow door de jaren heen en Yvon van Boekholt geeft aan waar de experts zich nu mee bezig houden. 

Data Management for a Circular Economy
Data Management for a Circular Economy - https://www.youtube.com/watch?v=99uPZtJM1O4

Vervolg

De komende weken staan in het teken van het afronden van het onderzoek en het vormen van de bluepaper. Ben jij benieuwd naar de bluepaper van de expertgroep Data Management for a Circular Economy? Meld je aan en ontvang een seintje zodra deze bluepaper online staat. 

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.