Hoe een distributiecentrum waarde kan toevoegen aan de omgeving.

Een hot topic in logistiek Nederland is het gebrek aan ruimte voor het bouwen/uitbreiden van nieuwe distributiecentra. Komende anderhalf jaar komen er 64 distributiecentra bij, blijkt uit een analyse van onderzoeksjournalisten. Nieuws dat zorgt voor een tweeledig gevoel, maar waar bovenal heel veel nieuwe kansen uit voortkomen. 

distributiecentrum-waarde-shoppingtomorrow-expertgroep

Enerzijds komen er vragen vanuit de maatschappij over, wat lijkt, de wildgroei van distributiecentra. We zijn ons allemaal bewust van onze leefomgeving en hechten waarde aan de vergroening daarvan. Anderzijds willen we de economische groei versterken, en daar zijn distributiecentra een belangrijk onderdeel van. Ze zorgen voor een sterke nationale positie en groei van de hele commerciële sector. 


Is aan de ene kant gebrek aan  ruimte voor meer distributiecentra, wordt aan de andere kant de behoefte groter voor greenfield-sites, velden of lege percelen in stedelijke gebieden. Hierdoor komt er nog meer druk op de brownfield-sites, stukken grond waar al eerder op gebouwd is. Kortom er is een schaarste aan grond en de vraag wordt alleen maar groter. Om zogenoemde ‘ verdozing van het landschap’ te voorkomen, is er verandering nodig. 
 

Innovatief omgaan met de behoefte aan ruimte voor logistiek

Samen met gemeenten, omwonenden en bedrijven kan er gekeken worden naar mogelijke oplossingen. Er zijn meerdere kansen om het groeiende aantal distributiecentra mulitfunctioneel in te zetten. Enkele voorbeelden:

  • Stapelen en met meerdere levels op elkaar werken, waardoor er minder oppervlakte nodig is.
  • Zonnepanelen op het dak kunnen in energie voorzien voor de gehele omgeving.
  • Een groene daktuin die dient als recreatie gebied. 
  • Het gebouw gebruiken als geluidswal voor een aanliggende woonwijk. 

Door op een andere manier te gaan kijken naar de vormgeving zou een distributiecentrum juist iets kunnen toevoegen aan de leefomgeving. 

Bij Shopping Tomorrow buigt een expertgroep zich over dit vraagstuk. Dit jaar kijken zij naar de volgende vraag: hoe kan de groeiende vraag naar logistieke activiteiten efficiënt en innovatief worden ingepast in een samenleving waar economische en maatschappelijke ontwikkelingen allemaal een beslag op de steeds schaarsere capaciteit willen leggen?

Benieuwd naar de uitkomst? In oktober wordt er een bluepaper gepubliceerd met de bevindingen. 

Gerelateerd nieuws

  • Logistiek en de steeds schaarsere ruimte in Nederland, door Valcon en TLN

    Logistiek vastgoed legt een steeds groter beslag op de ruimte en roept daarmee maatschappelijke weerstand op. Maar hoe staat dit ruimtebeslag nu precies in verhouding met de economische waarde? Dit vertellen...
  • Misbruik retourrecht tegengaan met vignet en stickers

    Een koffer gebruiken voor een vakantie en daarna retour sturen. Een jurk met vlekken terugsturen na een avondje uit. Na het zien van het EK of WK de bestelde tv retourneren. Warmteborstels die terugkomen...
  • Ruim 90 procent van de zakelijke bestellers koopt online

    B2b e-commerce is relevanter dan ooit. Bijna de helft (46%) van BV Nederland heeft de afgelopen 12 maanden een zakelijke bestelling gedaan. Van deze bestellers heeft maar liefst 91% één of meerdere aankopen...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.