Hoe besteden Nederlandse consumenten hun tijd en wat kun je daarvan leren?

  • Blog
  • 15 april 2020

Onlangs gaf Premier Rutte aan dat we moeten wennen aan een ‘nieuw’ normaal en dat deze situatie nog een tijd kan duren. Een uitspraak die aangeeft dat mensen hun oude leven (hopelijk tijdelijk) op een andere manier moeten inrichten en hun nieuwe leven moeten omarmen. Onderzoek van Ruigrok NetPanel en Thuiswinkel.org laat zien hoe Nederlandse consumenten nu met hun tijd omgaan en hoe je daar als webshop mee om kunt gaan.  

Sportattributen

Nederlanders missen het bewegen

52% van de vrouwen en 44% van de mannen is minder gaan sporten, hoofdzakelijk omdat veel sportscholen en -clubs hun deuren hebben moeten sluiten. Voor 16% van de Nederlanders heeft dit een grote negatieve impact op hun leven. Niet zo gek dus, dat Nederlanders (28%) meer zijn gaan wandelen, vooral mensen onder de 45 jaar. 65-plussers zijn juist minder gaan wandelen, omdat zij vaker thuisblijven. Mocht je als webwinkel sportartikelen verkopen, kan het dus lonen om die wat prominenter in beeld te brengen of tips te geven over hoe je verantwoord kunt wandelen of, ook zonder sportinstructeur, verantwoord in beweging kunt blijven.

Dat mensen minder kunnen sporten, is mogelijk ook de reden dat mensen hun voedingspatroon zijn gaan aanpassen. Zo geeft 14% aan gezonder te zijn gaan eten. Onder jongeren tot 35 jaar is dit zelfs 21%. Tips voor gezonde maaltijden kunnen dus een mooie aanvulling zijn op het ‘nieuwe normaal’. 

In en om het huis

Nu mensen vaker thuis zijn dan normaal (en omdat in veel gevallen de schoonmaaksters niet meer over de vloer komen), wordt er ook meer (zelf) schoongemaakt. Vooral in de leeftijdscategorie 35-44 jaar is dit hoog: 46% is vaker gaan schoonmaken. Daarnaast zijn mensen druk bezig met klusjes. 31% van de vrouwen en 23% van de mannen is vaker gaan klussen in en om het huis. Het mooie weer speelt daarin ook een rol: mensen maken hun tuin lenteklaar, omdat ze daar veel tijd (gaan) doorbrengen. Producten promoten die consumenten kunnen helpen bij deze klussen en taakjes, maar ook tips die ze kunnen helpen om klusjes zelf te doen in plaats van uit te besteden, kunnen nu een mooie toevoeging zijn aan je webshop.

Wat te doen met vrije tijd

Vooral vrouwen ervaren een negatieve impact op hun leven door het missen van sociale contacten en activiteiten. 65% van de vrouwen ervaart een grote negatieve impact op hun leven omdat zij hun vrienden en familie niet meer kunnen bezoeken. Door de tijd die nu overblijft, besteden mensen nu meer tijd aan puzzelen (36%) en televisie of streamingsdiensten bekijken (26%). Daarnaast heeft 28% van de vrouwen en 18% van de mannen meer tijd besteed aan social media. Webshops doen er dus goed aan om nu aandacht te besteden aan social-mediacampagnes of in ieder geval ervoor te zorgen dat ze daar zichtbaar zijn.

Infographic activiteiten tijdens coronacrisis

Blijf up-to-date op het gebied van e-commerce

Naast het wandelen, het afstruinen van social media en het doorvoeren van aanpassingen binnen het huis is dit ook het moment om wat extra e-commercekennis op te doen. Lees de bluepapers die in januari zijn gepubliceerd of luister één van onze nieuwe podcasts over Smart Home en Me2B Commerce. 

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.