Hoe bereik je meer impact met conversieoptimalisatie?

Veel bedrijven en organisaties zijn inmiddels aan de slag met conversieoptimalisatie. Zo worden er diverse tools en databronnen gebruikt, gebruikersonderzoeken uitgevoerd en A/B-testen ingezet om aanpassingen te valideren en vervolgens klantgerichte optimalisaties doorgevoerd. Deze activiteiten hebben natuurlijk als doel om een beter resultaat te behalen, zoals een hogere conversieratio, een sterkere omzetstijging of een verbeterde klantervaring. De expertgroep Conversion Optimization ziet echter dat het beoogde resultaat met conversieoptimalisatie vaak nog niet wordt behaald, alle moeite ten spijt.

Hoe bereik je meer impact met conversieoptimalisatie?

Datagedreven conversieoptimalisatie met KPI’s

Om een beter resultaat met je website te behalen, is het essentieel om impact te hebben op het gedrag van websitebezoekers. In een datagedreven conversieoptimalisatieproces bereik je deze impact door relevante inzichten te gebruiken. Inzichten in het gedrag, de motivatie en behoeften van je bezoekers en potentiële klanten, de obstakels die ze ervaren en dus de kansen die er liggen voor optimalisatie. Om deze inzichten te verzamelen, moet je relevante data-analyses uitvoeren op basis van kwantitatieve en kwalitatieve databronnen, zodat je hypothesen kunt opstellen en conclusies kunt trekken over het gedrag van je bezoekers. Deze analyses kun je pas écht zinvol en succesvol uitvoeren als je weet wat je KPI’s zijn.

De expertgroep, onder leiding van ISM eCompany, ziet dat organisaties vooral op deze laatste punten kennis en tijd tekortkomen. De KPI’s zijn onduidelijk, onjuist of niet afgestemd op de bedrijfsstrategie, en in de beperkt beschikbare tijd worden niet de belangrijkste analyses gedaan, of er worden verkeerde conclusies aan verbonden. De expertgroep raadt aan om een KPI-model in te vullen voor je eigen organisatie, om zo inzichtelijk te krijgen welke primaire KPI’s belangrijk zijn voor je organisatie en op welke secundaire KPI’s je invloed kunt uitoefenen om bij te dragen aan het verbeteren van het bedrijfsresultaat.

Het verzamelen van juiste en relevante data

Als je bedrijfsdoelstellingen en KPI’s zijn geformuleerd, ga je over tot het gericht meten en analyseren van relevante data. Het uitvoeren van data-analyses leidt tot inzichten die als brandstof dienen voor hypothesen en optimalisaties. Het is essentieel om de juiste en relevante data te verzamelen. Daarnaast voegt het combineren van databronnen een extra dimensie toe aan het beter begrijpen van het gedrag en de behoeften van je bezoekers. Door dit toe te passen in een gestructureerd en continu conversieoptimalisatieproces verzamel je steeds meer relevante inzichten over je bezoekers en website en ben je in staat om impactvolle optimalisaties door te voeren. Zo behaal je een beter resultaat met je website.

Wil je hier meer over weten? Lees dan de bluepaper van de expertgroep Conversion Optimization.

Verder lezen? Bekijk ook

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.