Expertgroepmeeting PIM: “Het bepalen van de juiste KPI’s is essentieel voor het succes van je PIM”

  • Blog
  • 25 november 2019

Op 19 november was de expertgroep Product Information Management te gast bij ERIKS Flow Control. Ruim twintig experts hadden de weg naar Capelle aan den IJssel gevonden en kregen daar een rondleiding door het indrukwekkende magazijn van ERIKS, evenals een aantal interessante en relevante presentaties. Vervolgens legden de experts verdeeld over drie groepen de laatste hand aan hun bluepaper.

Mensen kijken naar presentatie op een scherm

Thuiswinkel Zakelijk-lid ERIKS is een ervaren industriële dienstverlener die over de hele wereld actief is en zo’n 1.500 werknemers in Nederland heeft. Het bedrijf heeft een groot aantal vestigingen in Nederland, waaronder het hoofdkantoor van ERIKS Nederland in Alkmaar. De expertgroep PIM, die onder leiding staat van voorzitter Squadra en hosts InRiver en Bynder B.V., mocht een kijkje nemen in de vestiging van ERIKS Flow Control

Rondleiding door imposant magazijn

Het bezoek begon met een rondleiding door het grote, moderne magazijn van ERIKS Flow Control, dat gespecialiseerd is in afsluiters. Er worden hier producten in allerlei soorten en maten geassembleerd, variërend van radiatorknoppen tot afsluiters voor de Botlek waar je doorheen kunt lopen. In totaal kunnen hier tot wel 70.000 artikelen worden opgeslagen. Het is een flinke uitdaging om de verwerking binnen het magazijn ordelijk te laten verlopen en daarom is ERIKS Flow Control eerder dit jaar overgestapt naar een nieuw ERP-systeem. Na een stroef begin, waarbij men werd geconfronteerd met wat aanpassingsproblemen, verloopt het proces nu gestroomlijnder, al kan het allemaal nog verder worden geoptimaliseerd.

Na de rondleiding nam Marc Verdaet, contentmanager bij ERIKS, het woord en in zijn presentatie gaf hij een duidelijk beeld van waar ERIKS op dit moment staat binnen PIM en waar zij naartoe willen gaan. Zo wil ERIKS plat gezegd volgend jaar weer terug naar de basis. Alle issues die zij nu ervaren kunnen worden teruggebracht naar de eerste seconde dat een item wordt gemaakt. Binnen de nieuwe strategie wordt er meer tijd en energie gestoken in het correct aanmaken van een artikel, zodat het beheer van de productinformatie gemakkelijker en beter gemaakt kan worden.

Om dit voor elkaar te krijgen moeten er nog wel een aantal uitdagingen worden overwonnen. Technisch is het nieuwe plan goed mogelijk en ook de directie is al aan boord voor deze strategiewijziging. De grote uitdaging ligt echter in het meekrijgen van de mensen op de vloer. Zij zijn immers ook degenen die het meeste bezig zijn met het invoeren van productgegevens.

Meten is weten

Vervolgens was het woord aan Meindert Boorsma van Squadra. De expertgroep is voor het onderzoek onderverdeeld in twee richtingen: personalisatie en high-performance PIM. Meindert vertelde in zijn presentatie meer over de tweede richting en richtte zich daarmee op het belang van meten. Om dit fatsoenlijk te kunnen doen, moet je ervoor zorgen dat je de huidige situatie duidelijk in kaart brengt. Alleen dan kun je later zien of je acties daadwerkelijk impact hebben gehad.

Daarnaast is het essentieel om de juiste KPI’s te bepalen. Je weet immer pas of je succesvol bent als je ook de dingen meet die je wilt weten. Wanneer is een PIM precies een High-performance PIM? Meindert legde hiervoor drie relevante vragen voor aan de groep:

  • Hoe compleet zijn de data?
  • Hoe accuraat zijn de data?
  • Hoe snel krijg je een nieuw product in de markt?

De experts gingen dit in drie groepen verder uitwerken, waarbij ze tijdens de eerste breakoutsessie aan de slag gingen met vragen over het belang van KPI’s. Waarom moeten KPI’s worden gebruikt? Wat is het doel en de toegevoegde waarde? En wat is de waarde van rapportages maken? Voor wie doe je dat en wanneer en hoe? Vervolgens werd er in de groepen ook besproken op welke van de drie termen van Meindert (accuraatheid, compleetheid en time to market) de focus zou moeten komen te liggen.

De bevindingen werden aan de andere groepen gepresenteerd en dat resulteerde in een levendige discussie. Het was bijvoorbeeld heel interessant om te zien dat de experts op verschillende focuspunten komen, afhankelijk van de branche waarin zij werkzaam zijn.

Daarna was het tijd voor de tweede groepssessie, waarin per focuspunt de belangrijkste KPI moest worden bepaald en hoe deze gedefinieerd kan worden. Ook hieruit kwamen interessante ideeën en de experts wisten elkaar op verschillende vlakken goed aan te vullen. Al met al leverde deze expertgroepmeeting dus tal van goede en bruikbare resultaten op die mee worden genomen in het verdere verloop van het onderzoek en in de uiteindelijke bluepaper.

Vervolg

Over een week is de deadline voor alle expertgroepen voor het inleveren van de bluepapers. 29 januari, tijdens de Webwinkel Vakdagen, worden deze bluepapers gepubliceerd. Meld je aan en ontvang een seintje zodra de bluepapers online staan. 

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.