Doorbreek je groeiplafond – en andere lessen van ShoppingTomorrow experts
Binnen ShoppingTomorrow zijn er verschillende expertgroepen bezig met het thema B2B. Onderwerpen als groeiplafond, AI, logistiek, marketplaces en marketing komen daarin terug. Wat is je huidige positie in de markt, waar wil je naartoe groeien, en welke unieke waardepropositie onderscheidt jouw organisatie van de concurrentie? Vanuit ShoppingTomorrow hebben 5 groepen meegewerkt aan een onderzoek onder alle experts van het programma om hen te helpen bij het schrijven van de bluepapers. In dit artikel bespreken we de hoogtepunten.

Veel bedrijven botsen op een groeiplafond
61% van de ondervraagde experts herkent dat hun organisatie (enigszins) tegen een e-commerce groeiplafond aanloopt. Minder dan de helft daarvan heeft een concreet plan om deze barrière binnen 12 maanden te doorbreken. Belangrijke remmende factoren zijn:
-
Meest genoemd: beperking in tijd en capaciteit
-
Beperking in budget en financiële middelen
-
Beperking in mensen / kennis
De belangrijkste domeinen om het groeiplafond te doorbreken zijn klant (customer journey, loyaliteit & personalisatie), platform (techniek & schaalbaarheid) en product (vindbaarheid & conversie).
Logistiek beleid op duurzaamheid
Het merendeel van de bedrijven verwacht van vervoerders dat zij actief werken aan verduurzaming van hun diensten. Ook stimuleert 44% klanten om een andere bezorgdag te kiezen dan ‘zo snel mogelijk’ of ‘de volgende dag’. Daarnaast overweegt 63% acties zoals het beperken van bestelhoeveelheden of het in rekening brengen van retourkosten om retourzendingen te verminderen. Sommigen hebben dit zelfs al gedaan. Het richten op specifieke klantgroepen om retourzendingen te voorkomen wordt minder vaak gedaan, 63% geeft aan dit niet te doen.
AI populair bij product databeheer
AI wordt steeds vaker ingezet bij product databeheer. Bijvoorbeeld voor:
-
Het vertalen van teksten, kenmerken en/of documenten
-
Het genereren van titels en commerciële/marketing productteksten
-
Het verrijken van productkenmerken uit leveranciersteksten, afbeeldingen of pdf-bestanden
Het integreren van verschillende systemen en tools is nog wel een uitdaging, net als handmatige processen die soms zorgen voor vertraging en fouten.
Uitdagingen op marketplaces
66% van de gevraagde bedrijven besteed tussen de 0-10% van hun makretplaceomzet aan advertising. De verdeling van dat budget per fase van de funnel is als volgt:
-
40% Purchase
-
37% Awareness
-
23% Consideration.
De meeste teams die verantwoordelijk zijn voor de verkoop via de marketplaces zijn ingedeeld op specialisatie per craft / expertise (30%). 25% is ingedeeld op specialisatie per kanaal, en nog eens 25% op specialisatie per regio/land.
Marketing in het buitenland
Marktonderzoek naar lokale cultuur, klanten en concurrentie wordt het meest belangrijk geacht bij het schalen van marketing voor buitenlandse expansie, gevolgd door aanpassen van de marketingmix. De grootste uitdagingen wanneer er in een nieuw land verkocht gaat worden op een marketplace zijn logistiek en wetgeving.
Met dank aan
-
Breek dwars door het e-commerce groeiplafond, met rb2 en SCAPE als voorzitters en Algolia en Raptor als hosts.
-
De slimme omnichannel supply chain, met Emixa als voorzitter en PostNL als host
-
PIM & AI-agents, slimmer databeheer, unieke klantbeleving, met Squadra als voorzitter en Woodwing en ConnectingTheDots als hosts
-
Winning on marketplaces: van merk naar marktleider, met 10XCREW als voorzitter en ChannelEngine en Bol. als hosts
-
Cross-border marketing net zo succesvol als in je thuismarkt, met Sunday Bloom Collective als voorzitter en Abovo Maxlead en Channable als hosts
Onze bijzondere dank gaat uit naar OGZ voor het extra verspreiden van de vragenlijst via hun netwerk. Dankzij hun inzet hebben we een hogere respons kunnen realiseren, wat heeft bijgedragen aan de betrouwbaarheid van de resultaten.
Doe mee en vorm de toekomst van digital commerce! Sluit je aan bij één van de ShoppingTomorrow-expertgroepen via www.shoppingtomorrow.nl