De consument wordt steeds almachtiger

De laatste jaren won de consument enorm aan macht ten opzichte van de retailer. Voorbeelden hiervan zijn de prijs- & servicetransparantie, de communicatiekracht van de consument en het feit dat de consument steeds grenzelozer en ongrijpbaarder wordt.

De verwachting is dat bovenstaande ontwikkelingen de komende jaren doorzetten. Naarmate de online toepassingen nóg gebruikersvriendelijker worden, de consument steeds meer gebruikmaakt van SmartWare en daarmee continu online is en we steeds meer wennen aan online (en internationaal) kopen, blijven deze ontwikkelingen aan kracht winnen.

De gevolgen voor retailers zijn enorm. Ze moeten niet alleen in staat zijn de (bijna) laagste prijs te bieden maar ook de beste service, en dit op een internationaal speelveld. De tijd dat de consument altijd bij de retailer ‘moest’ kopen (hij was immers de enige in een straal van tien kilometer), is definitief voorbij.

Meer uitgebreide informatie hierover is te vinden in het onderzoeks- en actieprogramma Shopping2020. Shopping2020 is een initiatief van twintig Nederlandse brancheorganisaties, waaronder Thuiswinkel.org. Het doel van dit programma is om de Nederlandse retailwereld wakker te schudden met het oog op de toekomst.

De consument wordt steeds almachtiger

Over Shopping2020

Hoewel online retail elk jaar met 10% groeit, was er vanuit Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor (web)winkeliers die online direct aan consumenten verkopen, een sterke behoefte om meer duidelijkheid te krijgen over hoe retail zich op de lange termijn ontwikkelt. Niet alleen online maar over alle kanalen heen.

Daarom startte Thuiswinkel.org in 2013, in samenwerking met negentien andere brancheorganisaties, Shopping2020. Binnen dit onderzoeksprogramma stond de volgende onderzoeksvraag centraal:

“Hoe shopt de consument in 2020 en welke acties moeten worden ondernomen op nationaal, branche- en bedrijfsniveau zodat Business-to-Consumer (B2C) ondernemend Nederland succesvol hier op in kan spelen, zowel nationaal als internationaal?” Aan het onderzoeksprogramma werkten meer dan 460 experts uit het bedrijfsleven, de wetenschap en de politiek mee, verdeeld over 19 expertgroepen. Daarnaast deden er meer dan 100 retailbedrijven mee aan het onderzoek. In januari 2014 overhandigde Ed Nijpels, voorzitter van het Comité van Aanbeveling van Shopping2020, 19 uitgebreide rapporten aan het Ministerie van Economische Zaken. In april volgde de synthese over alle expertgroepen heen. Hierin stonden concrete acties om Nederland klaar te stomen voor de markt, concurrentie en consument van 2020.

Van onderzoeks- naar actieprogramma

In april 2014 transformeerde Shopping2020 naar een actieprogramma. Sinds de kick-off op 12 juni werken meer dan 650 experts in 30 expertgroepen aan een levend document in de vorm van een Wiki. Hierbij delen zij op gestructureerde wijze inzichten, processen en best practices. Uiteindelijk brengt Shopping2020 in januari 2015 een e-commercehandboek uit met daarin de belangrijkste resultaten van Shopping2020 en praktische tips voor retailers om zich voor te bereiden op de toekomst.

Ga voor meer informatie over het vooruitstrevende Shopping2020-project naar www.shopping2020.nl.

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.