Flip the script: een outside-in perspectief op Consumentengedrag | 2023

Jarenlang was het bedrijfsleven vrij om te doen met data van consumentengedrag wat het wilde. Maar dat is aan het veranderen. Men hoopt consumenten beter te beschermen tegen inbreuk op privacy door consumenten de regie over hun data weer terug te geven. Dat gebeurt onder andere aan de hand van nieuwe wet- en regelgeving. De grote vraag is of en, zo ja, hoe het gedrag van consumenten gaat veranderen? Op welke manier kunnen zij de regie over hun data voeren? Pakken ze überhaupt de regie terug? En welke impact heeft dit op de relatie tussen consument en merk? De expertgroep ‘Flip the script: een outside-in perspectief op Consumentengedrag’ met Jump Retail als voorzitter en Happy Horizon en Mollie als hosts, kiest daarom voor een outside-in-benadering. Ze stellen niet het bedrijfsleven, maar de consument centraal. ‘Flip the script’ noemen ze dat.

Download Bluepaper
Flip the script: een outside-in perspectief op Consumentengedrag

Takeaways uit deze bluepaper

1. Vraag alleen gegevens uit die je nodig hebt: Gegevens van consumenten zijn kostbaar. Die bewustwording groeit. Daardoor verandert het consumentengedrag. Dat vraagt om een andere aanpak van bedrijven. Zij zullen moeten kunnen uitleggen waarom ze bepaalde gegevens uitvragen. En dus is onbeperkt gegevens verzamelen, zoals vroeger, er niet meer bij. Vraag alleen de gegevens uit die je nodig hebt om nieuwe klanten te trekken, huidige klanten te ondersteunen, je service optimaal te laten renderen en daarnaast ook financieel succesvol te zijn.

2. Neem verantwoordelijkheid: Het is onmogelijk voor consumenten om leidend te zijn in de discussie over data delen en data-beheer. Soms komt men er niet onderuit om data te delen, zelfs als het niet goed voelt. En vaak gebeurt er zoveel achter de schermen waarvan de consument geen weet heeft en niet op kan reageren. Besef dat je als organisatie de verantwoordelijkheid hebt om acties begrijpelijk en gebruiksvriendelijk te houden en te waarborgen dat gebruikersdata worden beschermd.

3. Blijf op de hoogte: De wereld van privacy en gegevensbeheer evolueert snel. Begrijp dat consumenten verschillende opties hebben, zoals Privacy by Design, Personal Digital Wallets en Single Sign-On. Er bestaat geen ‘one size fits all’-oplossing. Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in wetgeving en markttrends, omdat deze van invloed kunnen zijn op hoe jij moet handelen.

Reviews

  • 2

    January 9, 2024 11:24 - ToineYou e, Den bosch

  • 10

    October 21, 2023 07:35 - Michel, Deurne

Aanbevolen bluepapers

  • Digital Identity - the new gold 2020

    • 9 /10
    De online consumentenbestedingen in de detailhandel groeien dit jaar sterk, wijzen cijfers van het CBS uit. De situatie rondom COVID-19 speelt hierin een belangrijke rol. Als gevolg van deze groei zijn de...
    Download
  • Online Identification: higher conversion 2021

    Ruim 35% van de online winkelmandjes die niet worden afgerekend, is te wijten aan vergeten wachtwoorden of het niet hebben van een account. Dit kan worden verbeterd met behulp van innovatieve authenticatie...
    Download
  • De beste Segmentatie voor Service | 2023

    • 8 /10
    In de huidige krappe arbeidsmarkt is het onmogelijk om aan elke klant evenveel tijd te besteden. Dat geldt voor de hele e-commercebranche: van verzekeraars tot bouwmarkten en van webshops tot reisorganisaties....
    Download
Terug naar het overzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.