D2C: Create a new Revenue Driver for Brands 2022

Rechtstreekse levering aan eindgebruikers door fabrikanten (D2C) is geen nieuwe trend. De digitalisering van de detailhandel heeft deze ontwikkeling de afgelopen jaren echter versneld. Maar veel B2B-merken, die vooral tijdens de pandemie stevig leunden op marktplaats-platforms zoals Amazon, hebben een harde les geleerd tijdens de pandemie. Toen deze platforms besloten hun energie te richten op de verzending van toiletpapier naar de massa, moesten andere fabrikanten ermee stoppen. Dus wat een eenvoudige en snelle manier leek om online te verkopen, werd plots een risico dat blootlegde hoe kwetsbaar B2B-bedrijven zijn voor de power van marktplaats-platforms. De kracht van D2C is tijdens de pandemie getoond, maar hoe wordt D2C een belangrijke value driver voor een B2B-organisatie? In deze bluepaper vind je handvatten en tips om aan te slag te gaan met je D2C-strategie en is geschreven door de expertgroep 'D2C: create a new Revenue Driver for Brands', onder leiding van Spryker als voorzitter en Mobiquity als host. 

Download Bluepaper
D2C-Revenue-driver-for-Brands

Takeaways uit deze bluepaper

  1. Er zijn verschillende redenen waarom een fabrikant een D2C-kanaal wil beginnen: additionele omzet/winst behalen, inzicht in de data van klanten en extra onderhandelingsmogelijkheden richting retailers ter controle van de brand experience.
  2. De juiste mensen en technologie kiezen is cruciaal: technologie is de enabler, niet de drijver van transformatie. Zorg voor een team met de juiste vaardigheden en mindset en zorg ervoor dat je werkt met een composable tech stack waarmee je klein kunt beginnen, maar in staat bent op te schalen met hypergroei.
  3. Voer een nulmeting uit aan de hand van de tips van de expertgroep en ga daarna aan de slag: bouw, test, faal, leer en herhaal. Dus als je wacht tot iets perfect is, ben je te laat. 

Aanbevolen bluepapers

  • Next-level City Logistics 2020

    • 9 /10
    ‘Efficiënter en groener’, dat vat samen wat moderne stadslogistiek kan brengen. De realisatie van deze voordelen is niet altijd eenvoudig gebleken. Stadslogistiek wordt een succes als verzenders, ontvangers,...
    Download
  • Return on Returns 2020

    • 7.5 /10
    Zonder retouren geen e-commerce. De consument heeft het recht een bestelling weer terug te sturen, als het product niet aan zijn verwachtingen voldoet. Voor de meeste productcategorieën liggen de retourpercentages...
    Download
  • The Social Economic Interest of Innovative Logistics 2022

    Nederland is een dichtbevolkt land waar ruimte schaars is. Maatschappelijke ontwikkelingen zoals de energietransitie, toenemend natuurbewustzijn en woningbouw leggen een beslag op de schaarse ruimte. Maar...
    Download
Terug naar het overzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.