Een retail guide voor de Metaverse | 2023
OpenDe expertgroep Een retail guide voor de Metaverse met Microsoft als voorzitter en Avanade en Microsoft als hosts, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Wat is de toegevoegde waarde van de Metaverse voor retailers en brands?
Onderzoeksvraag
Wat is de toegevoegde waarde van de Metaverse voor retailers en brands?
Samenvatting
De Metaverse is al een tijd hot in allerlei berichtgevingen en zo omvangrijk. Maar wat is het nou precies en wat voor toegevoegde waarde biedt het nou echt voor jou als retailer of consumer goods organisatie? Waar zit die toegevoegde waarde dan, aan de consumenten kant of aan de medewerkers kant?
Het doel van deze expertgroep is om op deze vragen antwoord te geven en haar deelnemers in staat te stellen zakelijke ideeën te realiseren om toegevoegde waarde te creëren m.b.v. de Metaverse. Deze expertgroep zal elkaar inspireren, maar we gaan ook verschillende vormen van de Metaverse ervaren en ervaringen met elkaar uitwisselen. Er wordt vooral veel gesproken over de Metaverse voor consumenten, maar wij zullen ook behandelen wat dit voor je eigen medewerkers kan betekenen. Denk hierbij aan inkoop, merchandising, training, onboarden van nieuwe medewerkers, supply chain.
We geloven sterk in de balans tussen intrapreneurship en ondernemerschap, aangezien dit creativiteit en best-practices combineert. We zullen met elkaar een blue paper ontwikkelen dat zal inspireren tot thought-leadership, maar ook een concrete handleiding is voor jouw Metaverse journey.
Deze expertgroep wordt voorgezeten en gehost door Microsoft (een softwareontwikkelaar) en Avenade (leader in de Microsoft services marketplace). Benieuwd hoe deze combinatie de expertgroep ten goede komt? Ga mee op onze reis naar de Metaverse!
Toelichting onderzoek
Onze benadering van deze expertgroep zal pragmatisch zijn. Dit doen we aan de hand van een zestal sessies:
- Inspire: deze sessie zal plaatsvinden op het hoofdkantoor van Microsoft. Er zullen een aantal externe sprekers de groep inspireren wat de metaverse is, welke vormen er zijn, welke trends er zijn en voorbeelden delen.
- Experience: deze sessie is vooral in de Metaverse zelf waarbij we verschillende type use cases zullen ervaren om daarna met elkaar te discussiëren over uitdagingen, grenzen, mogelijkheden en tools.
- Ideation: deze sessie wordt gehouden op het kantoor van Avanade en is een interactieve design thinking workshop die leidt tot concrete use cases waar jij verder mee aan de slag kan binnen je eigen organisatie.
- Learn & Discuss: deze sessie is op het hoofdkantoor van één van onze deelnemers en laten we jullie aan het woord om jullie ervaringen te delen.
- Final Sprint: deze sessie vindt plaats in de Rijtuigenloods in Amersfoort en ook hier delen we weer ervaringen met elkaar, maar werken we toe aan het afronden van onze blue paper
- Bringing it together: deze sessie vind wederom plaats op het hoofdkantoor van één van onze deelnemers en zullen we de feedback van jullie op de blue paper doornemen en de blue paper met elkaar finaliseren.
Om onze aanpak voor het oplossen van de onderzoeksvraag te structureren, werken we samen aan het identificeren van deelvragen. Deelvragen die kunnen worden behandeld, omvatten, maar zijn niet beperkt tot:
- Wat is de Metaverse nu precies?
- Wat is het verschil in dimensie tussen consumenten, medewerkers en industriële Metaverse?
- Welke retail trends en voorbeelden zijn er op dit moment?
- Welke drivers & barriers zijn er op het gebied van de consument?
- Welke drivers & barriers zijn er op het gebied van de medewerker?
- Welke capabilities & tools zijn er nodig om vandaag te kunnen starten?
- Hoe ziet het groeimodel er voor de Metaverse in Nederland er uit?
- Waar te starten en met welke journey (consument/medewerker/industrieel)
- Hoe kan de Metaverse bijdragen aan het versnellen van het duurzaamheidsambitie in Nederland?
Gezocht profiel
Ben je werkzaam bij een retail of consumer good organisatie en zijn jullie al ver in jullie journey in de Metaverse of staat je organisatie juist aan het begin van de journey maar wil je graag delen wat jullie drivers en challenges zijn? Meld je dan aan als expert. Voor deze expertgroep zijn we op zoek naar deelnemers die verantwoordelijk zijn voor:
- Innovatie
- Digitale transformatie
- Employee experience
- Consumer experience
- Sourcing & Supply chain
- Merchandising
A retail guide voor de Metaverse
Research question
What is the added value of the Metaverse for Retailers & Brands?
Research clarification
This expert group will work on the following sub-questions:
- What exactly is the Metaverse?
- What is the difference in dimension between consumer, employee and industrial Metaverse?
- What retail trends and examples are there right now?
- What drivers & barriers are there at consumer level?
- What drivers & barriers are there at employee level?
- What capabilities & tools are needed to start today?
- What does the growth model look like for the Metaverse in the Netherlands?
- Where to start and with which journey [consumer/employee/industrial]?
- How can the Metaverse contribute to accelerating sustainability ambition in the Netherlands?
Profile experts
Do you work at a retail or consumer goods company, and you have made a start in your journey to the Metaverse or is your organization just at the beginning of the journey, but you are keen to share what your drivers and challenges are? Register as an expert. For this expert group we are looking for members who are responsible for:
- Innovation
- Digital transformation
- Employee experience
- Consumer experience
- Sourcing & Supply chain
- Merchandising
Personen in deze expertgroep
Voorzitter
-
Bianca van der Woude
Portfolio Lead Retail & Consumer Goods, Avanade Netherlands BV
Hosts
-
Angela Bos
Industry Marketing Manager, Microsoft
-
Karsten Mostert
Client Technology Lead Retail, Microsoft
-
Jan-Cees Polderdijk
Marketing Lead, BENELUX, Avanade Netherlands BV
-
Niels Roos
Technical Architect, Microsoft
Alle 13 experts
-
Marcel Baron
Global Sr Manager, Strategy and R&D, Miele Nederland B.V.
-
Steinar Breeschoten
Chief Innovation Officer, Swiss Sense
-
Danny Groenenboom
Strategy Director Retail Europe, Mobiquity B.V.
-
David Lorié
Digital Innovation Manager, L'Oreal Nederland BV
-
Cees Manneke
E-Commerce Manager, Miele Nederland B.V.
-
Randy Marcus
Director Partner, CCV Shop
-
Harmjan Oldenbeuving
Industry Lead Retail & eCommerce, Meta
-
Boudewijn Raessens
Associate Lector Marketing, Fontys School of Business and Communication
-
Norbert Roelofs
Service Experience Leader, IKEA
-
Timo Stevens
Business Development (Metaverse & NFT), New Found Territory
-
Silvya Tan
Sr Marketing Strategist, bol.com
-
Manon van Til
Manager Merk & Inspiratie, Dille & Kamille
-
Bas Vossen
E-commerce Specialist EMEA, PMI Worldwide