Retouren bij productaankopen zijn voor retailers een uitdaging. De expertgroep Get Rid of Returns heeft zich dan ook beziggehouden met retouren bij online fashionaankopen. Wat zijn redenen voor retournering, hoe voorkomen of verminderen we teruggestuurde artikelen en hoe kun je beter samenwerken in de keten op dit gebied? Dit zijn enkele vragen waar de expertgroep get rid of returns zich mee bezighield in onderzoeksjaar 2019-2020. De expertgroep onderzocht welke B2B- en B2C-stromen er voor retouren nu al gebundeld worden en waar kansen liggen voor verdere bundeling.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn de redenen voor het retourneren van online fashionaankopen, wat gebeurt er met de retourgoederen hoe kan de retourenstroom voorkomen worden?

Retouren zijn binnen de markt een actueel onderwerp. Zowel vanuit webshops als vanuit de maatschappij klinkt namelijk een roep om verandering. Webshops veranderen hun retourpropositie en door onder andere maatschappelijke documentaires wordt de behoefte van retouren steeds duidelijker. Tegelijkertijd worden B2B-zendingen steeds vaker gecombineerd met B2C-zendingen. Deze bundeling van goederenstromen leidt tot een kostenbesparing en een vermindering van het aantal vervoersbewegingen.

Retouren in de fashionindustrie

In de fashionindustrie is het retourpercentage hoog. Sterker nog, het retourpercentage is het hoogste binnen alle productcategorieën. Volgens onderzoek ligt het retourpercentage tussen de 20% en 50%. In het geval van schoenen kan dit zelfs oplopen tot 70%. Bovendien is Nederland Europees koploper als het gaat om teruggestuurde artikelen.

Wil jij je graag verdiepen in dit onderwerp van de expertgroep get rid of returns 2019-2020? Lees dan zeker de volledige bluepaper die je hieronder kunt downloaden. Daarin bespreekt de expertgroep de volledige onderzoeksresultaten over retourproces in de fashionindustrie. De expertgroep geeft eerst een beeld van de markt, waarna ze verduidelijken welke actoren invloed kunnen hebben op retouren. Vervolgens analyseren de experts de mogelijkheden van waardecreatie bij retouren, waarna ze afsluiten met diverse oplossingsmogelijkheden.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Roland van Kortenhof

    Roland van Kortenhof

    Manager Operations, Thuiswinkel.org

  • Gerwin Zomer

    Senior Consultant Logistics, TNO Innovation for Life

Alle 16 experts

  • Stef de Bont

    Stef de Bont

    Founder, 12Return B.V.

  • Eric Haverkort

    Managing Director, Otto

  • Arjan Hoeks

    Arjan Hoeks

    E-commerce Manager, Van Gils

  • Gijs Hofhuis

    Gijs Hofhuis

    Sales Manager, TBAuctions Netherlands B.V.

  • Jolijn van de Kerkhof

    Jolijn van de Kerkhof

    Merchandise Planner, AT B.V.

  • Alex Konijnenburg

    Alex Konijnenburg

    Eigenaar, Keepr

  • Erik de Koning

    Erik de Koning

    E-commerce manager, Van Dal mannenmode B.V.

  • Jaap Krijgsman

    Jaap Krijgsman

    CEO, Alca Fashion B.V.

  • Timo Peters

    Timo Peters

    E-commerce manager, Brunotti.com

  • Matthijs Pluimers

    Matthijs Pluimers

    Productmanager Retouren, PostNL Pakketten Benelux BV

  • Sander van Rooijen

    Sander van Rooijen

    Operationeel manager, Atelier Goldner Schnitt

  • Peter Schukkert

    Peter Schukkert

    Project manager Logistics and After Sales, Wehkamp BV

  • Frederieke Steinmetz

    Frederieke Steinmetz

    Webmaster, Claudia Sträter

  • Rens Tap

    Rens Tap

    Senior Consultant, Modint

  • Stefanie Tempelaars

    Stefanie Tempelaars

    Product Owner, PostNL

  • Wilhelm Verton

    Wilhelm Verton

    CEO, OMODA

Nieuws

  • Retail Media: een win-winsituatie voor consument, retailer en leverancier
    • Expertgroep
    • 19-10-2020

    Voor veel retailers is e-commerce inmiddels een belangrijk verkoopkanaal. Echter duikt er ook een ander potentieel business model op, dat retailers in staat stelt een platform te bieden voor relevante...
  • Ludo Verlinden: “Succesvol zijn in eigen land is key voor cross-border e-commerce”
    • Nieuwsbericht
    • 13-10-2020

    Cross-border e-commerce is een goede manier om je organisatie naar een hoger niveau te tillen en je omzet te laten groeien. Maar wist je dat het spreiden van risico’s ook een belangrijk argument is? Zo...
  • Hoe zit het met duurzaamheid in de e-commercesector?
    • Persbericht
    • 08-10-2020

    Consumenten zijn bereid om hun gedrag aan te passen voor een duurzamere levering van een online aankoop. Zo is 42% van de consumenten positief over langer wachten op een bestelling als dat duurzamer is....

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.