De expertgroep Get Rid of Returns gaat zich buigen over de retouren bij online fashionaankopen. Wat zijn redenen voor retourneren, hoe voorkomen of verminderen we retouren en hoe kun je meer samenwerken in de keten op dit gebied? Dit zijn enkele vragen waar de expertgroep mee aan de slag gaat.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn de redenen voor het retourneren van online fashionaankopen, wat gebeurt er met de retourgoederen en hoe kan de retourenstroom voorkomen worden?

Deelvragen

De expertgroep Get Rid of Returns gaat onder andere de volgende deelvragen behandelen in het onderzoek:

  • Wat zijn de redenen voor retourneren?
  • Hoe voorkomen of verminderen we retouren?
  • Hoe verwerken of vermarkten we retouren, wat gebeurt er met retouren en wat zijn de kosten?
  • Welke rol heeft het consumentengedrag hierin? Wat is de behoefte van de klant?
  • Wat veroorzaakt het grote aantal retouren? 
  • Welke rol kan de webwinkelier spelen?
  • Hoe kun je meer samenwerken in de keten? 
  • Welke technologische oplossingen zijn er en voor wie (AR/VR, Truefit)?
  • Hoe gaat het met retouren via marktplaatsen versus de individuele retailer/webshop/brand?
  • Hoe kunnen we het proces verduurzamen?

Eindproduct

In twee fases worden resultaten opgeleverd over het ontwikkelen van oplossingsrichtingen om de retourenstroom terug te dringen binnen de gestelde randvoorwaarden. 

Fase 1: Inzicht in het vraagstuk van retouren van online fashionaankopen (oplevering eind 2019) incl. dataverzameling

Fase 2: Ontwikkelen van oplossingsrichtingen om de retourenstroom terug te dringen (streefdatum voorjaar 2020)

Planning onderzoeksjaar

april
2019
februari
2020

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Roland van Kortenhof

    Roland van Kortenhof

    Manager Operations, Thuiswinkel.org

  • Gerwin Zomer

    Senior Consultant Logistics, TNO Innovation for Life

Host

  • Herman Wagter

    Herman Wagter

    Program Manager Topsector Logistiek, Connekt, Progr secr Topsector Logistiek

Alle 21 experts

  • Melanie Barneveld

    E-commerce Manager, ME&P Retail Services B.V.

  • Stef de Bont

    Founder, 12Return B.V.

  • Eric Haverkort

    Managing Director, Otto

  • Giuseppe Hentenaar

    E-commerce Manager, LOVE Stories

  • Gijs Hofhuis

    Sales Manager, BVA-Auctions.com

  • Jolijn van de Kerkhof

    Merchandise Planner, AT B.V.

  • Alex Konijnenburg

    Eigenaar, Keepr

  • Erik de Koning

    e-Business Consultant, Van Dal Mannenmode B.V.

  • Jaap Krijgsman

    CEO, Alca Fashion B.V.

  • Timo Peters

    E-commerce manager, Brunotti.com

  • Matthijs Pluimers

    Productmanager Retouren, PostNL Pakketten Benelux BV

  • Marjolein Poland

    E-commerce Manager, Siebel Jewelry B.V.

  • Sander van Rooijen

    Regiocoordinator E-commerce NL+B+FR, Atelier Goldner Schnitt

  • Peter Schukkert

    Project manager Logistics and After Sales, Wehkamp BV

  • Rens Tap

    Senior Consultant, Modint

  • Stefanie Tempelaars

    Product Owner, PostNL

  • Martijn Verkerk

    Operationeel Manager Online, Welkoop Retail BV

  • Wilhelm Verton

    ceo, OMODA

  • Marianne Vierhout - Hooymans

    Manager Supply Chain Project & Logistiek Team, De Bijenkorf

  • Marleen Vonk

    E-commerce manager a.i., Kleertjes.com

  • Ilona Voogt

    Delivery manager E-commerce, HEMA.nl

Nieuws

  • 5 redenen waarom je Shopping Today niet wilt missen
    • Nieuwsbericht

    Hoe blijf jij bij in de razendsnel ontwikkelende e-commercebranche? En wat zijn de gevolgen voor jouw organisatie? Ga je mee met de laatste ontwikkelingen of kies je een ander pad? We kijken tijdens Shopping...
  • Hoe ziet de klantreis in de slaapwereld eruit?
    • Nieuwsbericht

    Op deze vraag geeft Joey Janssen, Customer Strategy Manager bij Swiss Sense, je tijdens De Kick-Off van ShoppingTomorrow antwoord. Ook zal hij vertellen welke technologieën Swiss Sense inzet om die reis...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.