De e-commercesector groeit hard. In het eerste halfjaar van 2017 hebben Nederlandse consumenten met € 10,66 miljard aan online bestedingen 13% meer uitgegeven aan online aankopen dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. De consument besteedt in 2017 niet alleen meer online, maar wordt ook steeds veeleisender over hoe en waar hij zijn bestellingen wil ontvangen. Vroeger namen consumenten genoegen met een verwachte levertijd van enkele dagen, tegenwoordig verwachten zij hun bestellingen de volgende dag al in huis te hebben.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

”Hoe kunnen data worden ingezet om de ideale bezorgbeleving per consument en per bestelling te creëren? “

Zo snel mogelijk bezorgen is echter allang niet meer voldoende om de consument écht voor je te winnen. 60% van de consumenten geeft aan meer grip te willen op hun ontvangstbeleving en heeft

hierbij dan vooral behoefte aan meer controle op de wijze van bezorgen en de plek van de uiteindelijke bezorging. Om als webwinkelier te blijven concurreren in deze markt, moet je daarom steeds beter inspelen op de individuele wensen en behoeften van consumenten. Het gaat er niet meer om hoe snel je het pakket bezorgt, maar dat het product er is wanneer de consument het wil gebruiken en dat je hem tijdens de ontvangstbeleving weet te boeien en te verrassen.

Het is duidelijk dat data hierin een belangrijke rol spelen. De onderzoeksvraag van de expertgroep Delivery & Service heeft zich dan ook toegespitst op data-driven delivery: ”Hoe kunnen data worden ingezet om de ideale bezorgbeleving per consument en per bestelling te creëren? “

Wat als we jouw gewenste bezorging konden voorspellen? De bezorging van een pakket brengt voor de consument veel onzekerheid met zich mee. Wat als we al wisten wat je wil en wanneer? Dan zou je nooit meer een pakketje missen!

Welkefactoren zijn belangrijk voor de consument in een ideale ontvangstbeleving en welke informatie is nodig om deze bezorgbeleving te bewerkstelligen? In de bluepaper licht de expertgroep de ideale bezorgbeleving van de consument toe. Tevens hebben zij oplossingsrichtingen in kaart gebracht.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Martijn Moerkerk

    Martijn Moerkerk

    Senior Management Consultant Business Improvement & Transformation, Trifinance

Host

  • Linda Boerman

    Linda Boerman

    Business Development Manager and Product Owner, PostNL

Alle 17 experts

  • Rob Beltman

    Rob Beltman

    Co-founder & President, H3ROES

  • Andries Bolding

    Andries Bolding

    E-commerce Project Manager, Ranpak Europe B.V.

  • Sander Bolmer

    Sander Bolmer

    Director Warehousing & Distribution, wehkamp

  • Arthur Bontekoe

    Arthur Bontekoe

    Manager Logisitics and Merchandise, VanHaren Schoenen B.V.

  • Marleen Brouwer- de Wit

    Marleen Brouwer- de Wit

    Manager After Sales, BCC Elektro-speciaalzaken B.V.

  • Thierry Cheval

    Thierry Cheval

    Product Manager Online E-fulfillment, Greetz

  • Joël de Haan

    Joël de Haan

    Online Channel Manager, PostNL

  • Richard Klomp

    Richard Klomp

    Business Development Manager, PostNL

  • Jan Mannaerts

    Jan Mannaerts

    Owner, NP5

  • Marc Peeters

    Marc Peeters

    Head of Propositions, Ordina - VisionWorks

  • Luuk Schouten

    Luuk Schouten

    E-shop Operations Coordinator, Nelson Schoenen B.V.

  • Roland Slegers-Leijsten

    Roland Slegers-Leijsten

    Directeur, DeliveryMatch B.V.

  • Jelle Sprangers

    Jelle Sprangers

    Consultant E-commerce, PostNL

  • Janneke Strebus

    Janneke Strebus

    Sales Consultant E-commerce, PostNL Pakketten

  • Bram Tilmanns

    Bram Tilmanns

    New Business Manager, Innovation & Growth, PostNL

  • Rick van der Heijden

    Rick van der Heijden

    Programma Manager, MyMicro Group

  • Erik van Sierenberg de Boer

    Erik van Sierenberg de Boer

    Manager Klantenservice, Kees Smit Tuinmeubelen

Nieuws

  • Duurzaamheid in digital commerce: De groene weg voorwaarts
    • Expertgroep
    • 21-12-2023

    Duurzaamheid is een dominant thema binnen digital commerce anno 2023. Een veelkoppig onderwerp ook, waarover je in dit magazine verschillende artikelen hebt kunnen lezen. Het valt de experts van ShoppingTomorrow...
  • Waarom mag jij ShoppingTomorrow niet missen?
    • Blog
    • 11-12-2023

    Marieke Vink, Programma manager ShoppingTomorrow en Thuiswinkel e-Academy, heeft afgelopen jaar met succes haar eerste programmajaar afgerond. Terwijl we de uitkomsten van alle expertgroepen nog volop...
  • Op naar duurzaam succes met ShoppingTomorrow
    • Nieuwsbericht
    • 11-10-2023

    Een gigantische hoeveelheid toepasbare kennis over digital commerce is beschikbaar gekomen. Het zijn de gedeelde inzichten van ruim vijfhonderd experts van ShoppingTomorrow, in 21 bluepapers. Ze staan...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.