Webwinkel Vakdagen 2020

  • Event
  • Jaarbeurs Utrecht
  • 29-01-20 10:00 — 30-01-20 17:00

Tijdens de Webwinkel Vakdagen presenteren de expertgroepen de resultaten van het onderzoeksjaar. Tevens wordt tijdens deze tweedaagse beurs het ShoppingTomorrow-boek gelanceerd waarin alle bluepapers gebundeld zijn die de experts het afgelopen jaar hebben geschreven. Kom bij ons langs op standnummer 148!

Webwinkel Vakdagen 2020

Het evenement

Locatie:

Jaarbeurs Utrecht, Jaarbeursplein 6 3521 AL Utrecht

ShoppingTomorrow en Thuiswinkel.org staan op standnummer 148.

Openingstijden:

Woensdag 29 januari 2020 van 10.00 tot 17.00 uur
Donderdag 30 januari 2020 van 10.00 tot 17.00 uur

 

De eindresultaten op de Webwinkel Vakdagen

Welke ontwikkelingen in food-commerce gaan de meeste impact hebben op de keten? Wordt de markt ‘disrupted’ met nieuwe verdienmodellen? Wat gaan platforms betekenen voor food? Aan de hand van praktijkverhalen uit de expertgroep 2B Food geeft Martin van Dam praktische tips, waarmee je slim gebruik maakt van de nieuwe mogelijkheden.

Kom op woensdag 29 januari om 14:00 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 3!

Ontwikkelingen binnen retail gaan razendsnel en veranderen is het nieuwe normaal geworden. De vele retailshifts zetten de klassieke modellen onder druk, waarbij duidelijk wordt dat onderscheidend vermogen en relevantie inmiddels veel verder gaat dan prijs, promotie, plaats, product en personeel. Roland Mulder en Joost Vugts vertellen je tijdens de presentatie meer over de randvoorwaarden voor een succesvolle transitie naar een toekomstbestendige formule.

Kom op woensdag 29 januari om 14:45 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 2!

Er is een enorme hype geweest rondom blockchain, versneld door cryptomunten zoals Bitcoin. Blockchain zou de wereld zoals we die nu kennen compleet op zijn kop zetten. Maar wat is er nu echt gebeurd met de ontwikkeling van blockchain en waar gaat deze naartoe? En wat is de invloed hiervan op retailers? Een interessante sessie, waarin Fokke Jan van Omen en Doron Dijk proberen om een complexe technologie als blockchain op een simpele manier te vertalen naar praktische tips en voorbeelden, gepaard met een gezonde dosis humor.

Kom op donderdag 30 januari om 14:45 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 6!

Veel van origine pure b2b-bedrijven (veelal productmerken) slaan de retailer over en leggen zich toe op rechtstreekse verkoop aan consumenten. Maar wat maakt deze bedrijven nou succesvol? De experts bekeken alle aspecten van het "direct gaan". Waarom zou je als merk een d2c-strategie willen hebben? Wat betekent dit voor je kanaalstrategie, wat is de impact op zaken als propositie, marketing, prijsbeleid en hoe voorkom je kanaalconflicten? Axel Augustinus en Wim La Haye delen de belangrijkste bevindingen en delen 5 kenmerken waaraan succesvolle d2c-organisaties voldoen.

Kom op donderdag 30 januari om 11:15 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 10!

Fietsen. Elektrische voertuigen. Lokale voorraden. Same-day delivery. Alles wordt kleiner en gaat sneller. Het vertrouwde beeld van een bestelbusje dat pakjes bezorgt, zal de komende jaren steeds verder uit het straatbeeld verdwijnen. Maar wat komt daarvoor in de plaats? Welk vastgoed hoort daarbij? Welke service? Welke voertuigen? En wat gaan gemeentes voor regels invoeren? Kees Jan Roodbergen en Anne-Marie Nelck werpen in deze presentatie een blik op deze vragen.

Kom op donderdag 30 januari 13:15 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 1!

 

De e-commercemarkt heeft een accountprobleem: iedere webwinkel of online dienst vraagt de consument om een account aan te maken voordat hij toegang krijgt tot de diensten. Het aanmaken van een account is niet alleen een grote bron van irritatie voor de consument, het brengt ook nog eens een groot veiligheidsrisico met zich mee doordat vaak dezelfde combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord worden gebruikt. Amos Kater legt in zijn presentatie meer uit over de oplossing, iDIN.

Kom op donderdag 30 januari om 15:30 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 5!

De expertgroep Conversion Optimization heeft weer gewerkt aan een interessant onderzoeksthema met specialisten van bedrijven als bol.com, Transavia en Google. Het thema dit jaar: hoe bepaal je de juiste KPI’s voor CRO en hoe kies je effectieve analyses die leiden tot de meest krachtige inzichten? Loef Kleinmeijer deelt in deze sessie het resultaat van de expertgroep, met praktische tips en voorbeelden die je direct kunt toepassen op je eigen conversieoptimalisatie proces.

Kom op donderdag 30 januari om 16:15 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 3!

Als je cross-border gaat met je webshop denken de meeste e-retailers al snel aan Duitsland en Frankrijk maar is dit de juiste keuze? De experts hebben dit jaar een aantal landen onderzocht die in eerste instantie niet voor de hand liggen. Hans Siebum en Alex Baar nemen je mee in dit onderzoek.

Kom op donderdag 30 januari om 14:45 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 2!

In een omnichannel wereld verwachten klanten een naadloze integratie van fysieke en digitale kanalen. Slim gebruik van verschillende kanalen op één moment van de customer journey biedt nieuwe kansen op extra omzet of verbetering van customer engagement. De beide presentatoren, Ingmar Hensbergen en Michel Brakenhoff delen de kennis van de expertgroep en de fygital ervaringen bij Intergamma, de organisatie achter formules GAMMA en KARWEI.

Kom  op woensdag 29 januari om 10:30 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 6!

De overheid vraagt de modesector om circulair te worden maar wat houdt dat in? We staan nog aan het begin van een reis naar bewustwording, transparantie en hergebruik. Welke gegevens moet je gaan vastleggen  voor consumenten en/of partners in de keten en hoe kunnen standaards en nieuwe technologieën als artificial intelligence en blockchain daarbij helpen? Verbreed je horizon en kom naar deze presentatie van Frits van den Bos, Marieke van Zelst en Bianca Maas.

Kom op donderdag 30 januari 12:00 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 9!

Mehmet Olmez, Ray Bogman, Monica Vos en Luuk Schouten voeren een paneldiscussie over de relevantie van Experience-driven commerce en leren je hoe je hier als bedrijf succesvol in kan zijn.

Kom op donderdag 30 januari om 11:15 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 7!

De expertgroep Get Rid of Returns onderzoekt het vraagstuk van de hoge retouren in de kleding- en schoenenbranche. Van alle artikelen die we online bestellen zijn de retourpercentages van deze categorie namelijk het hoogst. Het onderzoek focust op de onderwerpen: klanttypen en klantgedrag,  oplossingsrichtingen en hulpmiddelen en waardecreatie van geretourneerde artikelen. Roland Kortenhof en Gerwin Zomer zullen onder andere toelichten dat de traditionele mode-industrie nog flink wat stappen moet zetten.

Kom op woensdag 29 januari 15:30 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 10!

In de loop van de laatste jaren zijn er steeds meer nieuwe technologieën bijgekomen die het gat tussen online en offline steeds kleiner lijken te maken. Dit betekent uiteraard nieuwe kansen, maar wellicht ook nieuwe bedreigingen. Niet alleen moet de organisatie klaar zijn voor nieuwe initiatieven, maar ook de technologie moet hiermee om kunnen gaan. Ivo Bronsveld, Jeffrey Fröling en Mark Roex delen namens de expertgroep welke stappen je moet zetten om de organisatie klaar te maken voor de toekomst.

Kom op donderdag 30 januari om 15:30 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 10!

Ondanks de economische groei van de afgelopen jaren hebben veel retailers het zwaar. Een alsmaar groeiend aanbod innovatieve technologische oplossingen belooft beterschap als het gaat om het aantrekken en bedienen van klanten. Hierbij kan worden gedacht aan mobiele loyalty apps, AR productervaringen, digitale schermen, 3D-people counters, en servicerobots. Tibert Verhagen en Jesse Weltevreden geven antwoord op de vraag of deze technologische oplossingen ook echt werken.

Kom op woensdag 29 januari om 15:30 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 1!

Marketplaces zoals bol.com en Amazon worden steeds groter en spelen een belangrijke rol in de customer journey. Het verkopen via deze platformen vereist een andere aanpak dan veel bedrijven gewend zijn. Tijdens deze presentatie deelt Emile Valkestijn vragen en antwoorden die de afgelopen maanden zijn geïdentificeerd. Inclusief de top 5 bruikbare tips om succesvol te verkopen via bol.com en Amazon. 

Kom op woensdag 29 januari om 16:15 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 8!

Hendrik Kleinsmiede en Rupert Melsom zullen tijdens de Webwinkel Vakdagen delen hoe je kunt profiteren van de me2b verschuiving waarbij waardevolle persoonlijke consumentendata met toestemming wordt gegeven, in ruil voor relevante, waardevolle en gepersonaliseerde diensten van e-commerce.

Kom op donderdag 30 januari om 16:15 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 8!

 

B2b e-commerce zal de komende jaren exponentieel groeien. De ontwikkelingen in de b2c-markt laten zien dat retailers en bedrijven die vol inzetten op online verkoop, enorm gegroeid zijn. De impact van veranderende verkoopkanalen wordt steeds beter voelbaar voor b2b-georiënteerde branches als groothandels. Dit brengt grote successen maar ook vele uitdagingen met zich mee. Hoe profiteer je maximaal van het groeipotentieel dat b2b-e-commerce biedt? En welke stappen moet je daarvoor zetten? Tijdens de presentatie neemt Bart Zegers, één van de experts uit de groep, je graag mee in de inzichten.

Kom op woensdag 29 januari om 16:15 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 7!

Bedrijven realiseren zich dat consumenten steeds selectiever worden in de interacties die zij toelaten. Dit komt onder andere door de toename van internetconnectiviteit en online dienstverlening, die leidt tot een steeds moeilijker hanteerbare cognitieve en mentale belasting van de gebruikers. Gecombineerd met de steeds strenger wordende data privacy eisen, wordt het belangrijk om in te zetten op een relevante en transparante klantervaring om in contact te blijven met de doelgroep. Andre Walter, Pritti Rana en Matthijs Wilschut nemen namens de experts het woord bij de presentatie.

Kom op woensdag 29 januari 12:00 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 5!

Namens de ShoppingTomorrow expertgroep Online Platformen zal Jesse Weltevreden heel wat feiten en cijfers presenteren over online platformen. Hoe dominant zijn online platformen wereldwijd? Wat zijn populaire online platformen onder Nederlandse retailers? In hoeverre maken Nederlandse retailers gebruik van online platformen en wat zijn hun ervaringen? Tevens zal hij de ShoppingTommorow Online Platformen Benchmark voor het eerst presenteren aan het publiek. Via dit handige online dashboard kunnen retailers in een specifieke sector de populariteit van specifieke online platformen monitoren.

Kom op donderdag 30 januari 15:30 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 9!

In het tijdperk waar de consument de controle heeft overgenomen in het koopproces is het zaak een aantal zaken anders te gaan doen. De consument neemt geen genoegen meer met alleen herkend te worden maar ook gekend te worden. We zullen meer moeten gaan werken vanuit respect, empathie en ritme voor en van de consument. Dat betekent niet meer jagen op een nieuwe klant of nieuwe aankoop. Maar de relatie met de persoon koesteren en handelen vanuit klantwaarde. Hoe dit moet worden aangepakt zal door Frans Melenhorst en Emma Gieben-Malenstein worden toegelicht.

Kom op woensdag 29 januari om 14:45 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 6!

PIM en personalisatie: de koppeling met klantprofielen geeft ook voor het PIM (Product Informatie Management) uitdagingen, bijvoorbeeld hoe dit flexibel te modelleren en welke extra content daar dan bij komt kijken. Eén van de feiten die in de presentatie van Celine Brault, Rozemarij Visser en Wim Griffioen aan bod zal komen is dat personalisatie de komende jaren bij vrijwel alle online spelers ingezet gaan worden om nog relevanter te kunnen zijn voor de online-klant.

Kom op woensdag 29 januari om 10:30 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 9!

In smart home komt de retailer steeds verder van de klant te staan doordat de klantreis versnippert en het klantcontact verschuift naar platforms en (voice) apparaten. Esther Groen en Ronald Gorter delen meer over de grote platforms, zoals Amazon en Google. Deze platforms zien smart home als een kans om in ruil voor (persoonlijke) data een seamless ervaring te bieden die de klant volledig ontzorgt.

Kom op donderdag 30 januari om 16:15 uur naar de presentatie in Lezingenzaal 7!

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.