Samen succesvol: dit was Shopping Today 2017

In de vroege ochtend van donderdag 21 september stonden wij al klaar voor de start: tijd voor Shopping Today 2017! Met ‘Sport’ als overkoepelend thema voor deze dag werd het programma op toepasselijke wijze afgetrapt door cheerleaders. Na deze energieke opening op de klanken en beats van “Harder, faster, stronger” nam dagvoorzitter Ben van der Burg het stokje over in een bomvolle DeFabrique in Utrecht en sprak hij met het publiek het dagprogramma door.

Samen succesvol: dit was Shopping Today 2017

Het eerste record is behaald

De eerste spreker die het podium mocht betreden, was Thuiswinkel.org-voorzitter Paul Nijhof. Samen met Ben besprak hij de huidige status van e-commerce in Nederland. Na deze korte intro ging het licht op groen voor Wijnand Jongen, die voor de eerste keer als keynotespreker op een eigen congres mocht fungeren. Hij nam het recordaantal van meer dan 1450 bezoekers mee in zijn verhaal over de onlife customer journey en eindigde met de oproep dat de ‘human touch’ terug moet komen om de Nederlandse retail succesvoller te maken.

Vervolgens betrad Herna Verhagen, CEO van PostNL, het podium en zij vertelde dat er elke maand zo’n 5900 webshops gehackt worden. Het is voor de Nederlandse retailsector dus de hoogste tijd om bewuster om te gaan met cybersecurity. Volgens Herna is security “een onderwerp dat vraagt om samenwerking over de hele branche.”

Parallelsessies: kennis naar keuze

Na deze plenaire opening was er tijdens Shopping Today meer dan genoeg keuze om sessies bij te wonen die voor jou relevant waren. Zo presenteerden de expertgroepen van ShoppingTomorrow hun voorlopige onderzoeksresultaten. Daarnaast was er nog de keuze uit tientallen andere interessante presentaties van bijvoorbeeld Holbox, Bugaboo, ISM eCompany, Brandfield en GuiltyPeople.

Thuiswinkel.org deed hier zelf ook een duit in het zakje: Vincent Romviel en Elaine Oldhoff gaven meer informatie over de nieuwe privacywet die in mei 2018 in werking treedt en presenteerden de Thuiswinkel Privacytool die leden gaat helpen bij het voldoen aan deze Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Dat dit geen overbodige luxe is, bleek wel uit de afgeladen volle zaal en de lastige verhalen die de sprekers op zich afgevuurd kregen.

Uitreiking Twinkle 100 en e-Academy-certificaten

Tijdens een speciale bijeenkomst werd de Twinkle 100 uitgereikt, waarin bol.com de grote winnaar voor dit jaar bleek. De e-commercegigant wist het afgelopen jaar haar voorsprong op andere online retailers zelfs te vergroten.

Tijdens een feestelijke lunch met bloemen en champagne, werden de docenten van de door de e-Academy gecertificeerde opleidingen gefeliciteerd. Zij ontvingen op ceremoniële wijze allemaal hun behaalde certificaat en voor het eerst werden vijf opleidingen excellent gecertificeerd. Zij kregen een extra eervolle vermelding omdat zij studenten gedurende meerdere jaren intensief laten kennismaken met het e-commercevak.

Klaar voor de tweede ronde

Na de lunch sprak Piet Coelewij van Wehkamp. Hij benadrukte dat het van belang is om elke dag kleine stapjes te zetten om zo de klantervaring te verbeteren. Daarnaast stipte hij nog aan dat het ook belangrijk is dat bedrijven rekening houden met de ontwikkeling van hun eigen personeel.

Later op de middag had het podium een ware metamorfose ondergaan en waanden de toeschouwers zich in een sportkleedkamer. Hier werden zij eerst getrakteerd op de Zweedse visie van Björn Serving, CEO van Kijkshop. De focus van zijn presentatie lag op het geven van een doel aan zowel de klanten als het bedrijf zelf. Hij sloot af met een tipje van de sluier van het nieuwe C2C-platform dat Kijkshop aan het ontwikkelen is. Daarna was het podium voor Gino Thuij van GfK, die met verschillende cijfers liet zien hoe de Nederlandse online-retailmarkt zich ontwikkelt. Ook vertelde hij over de drie drijvers van de online groei: we kopen in steeds meer verschillende productcategorieën online, we kopen vooral online vanwege het gemak en mobiel blijft een steeds populairder wordend kanaal.

Q&A in de kleedkamer

Het programma van Shopping Today werd afgesloten met een ‘kleedkamergesprek’ tussen dagvoorzitter Ben van der Burg en Huub Vermeulen. Hierin kreeg de kersverse CEO van bol.com de ene na de andere vraag op zich afgevuurd, eerst van Ben en later ook vanuit het publiek. Op deze manier kregen de toeschouwers meer inzicht in de werkwijze en strategie van Nederlands grootste online retailer.

sfeerafbeelding

Finish!

Met deze Q&A kwam er een einde aan het officiële gedeelte van Shopping Today, waarna veel bezoekers elkaar nog wisten te vinden tijdens de borrel. We willen via deze weg iedereen bedanken voor hun aanwezigheid en voor alle shoutouts op Twitter. Wist je dat we door al jullie tweets met #SHT17 de #2 trending topic waren tijdens het evenement? We hopen in ieder geval dat je nu gericht aan de slag kunt om jouw webshop succesvol(ler) te maken. Tot volgend jaar op Shopping Today 2018!

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.