PostNL: ‘Cybersecurity moet hoog op agenda'

Zorgen dat je bedrijf bestand is tegen cybercriminaliteit is voor veel bedrijven een agendapunt. PostNL, Founding Partner bij ShoppingTomorrow, neemt hier diverse maatregelen voor. Herna Verhagen, CEO bij PostNL, luidde een jaar geleden al de noodklok over dit onderwerp. Ze legt aan Twinkle uit welke maatregelen PostNL neemt om cybersecurity te waarborgen.

PostNL: ‘Cybersecurity moet hoog op agenda'

Een jaar geleden bracht Verhagen een adviesrapport uit over cybersecurity voor minister-president Mark Rutte en VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer. Daarin betoogde zij onder andere dat er meer sturing van overheidswege nodig is. Bemerkt de ceo, een klein jaar na verschijning van het rapport, verbetering van de situatie? ‘Mijn advies blijft absoluut van kracht. Het aantal incidenten is sinds de presentatie van mijn rapport alleen maar toegenomen en vrijwel elke week brengen journaals en kranten nieuws over cyber-incidenten. Ik hoop zeer dat het nieuwe regeerakkoord een stevige passage over cybersecurity bevat.’

Tien procent van ICT-budget

Zowel overheid als bedrijfsleven doen er goed aan om jaarlijks tien procent van het ICT-budget te reserveren voor specifieke cybersecuritymaatregelen, adviseerde Verhagen destijds. Zelf doet PostNL dat ook: ‘Wij geven op dit moment tussen de zes tot acht procent van ons IT-budget uit aan cybersecurity. Daarmee zijn we goed op weg naar de maatstaf van tien procent.’

Trainingen

Dat budget besteedt PostNL aan diverse acties om digitale veiligheid zoveel mogelijk te waarborgen. ‘Wij zijn het grootste e-commerce logistieke bedrijf van Nederland, dus voor PostNL is veiligheid van het grootste belang. We investeren daarom veel in de veiligheid van onze systemen. We trainen onze medewerkers en werken samen met gespecialiseerde bedrijven voor de meest actuele technologische kennis over cybersecurity. Het is een onderwerp dat blijvend op onze agenda staat. We zijn een onmisbare schakel in de e-commerce en communiceren dagelijks met duizenden computers en telefoons. Ook voor het sorteren van brieven en pakketten zijn we afhankelijk van IT. We zijn dagelijks bezig om die processen veilig en betrouwbaar te houden.’

Veilige e-mailcoalitie

Gaat het daarbij om bescherming van interne communicatiekanalen of ook om activiteiten die PostNL voor webwinkels verricht? ‘Beide. Zowel onze interne processen moeten veilig zijn, als de producten en diensten die we voor webwinkels verrichten. Zo nemen wij deel aan de ‘veilige e-mailcoalitie’, een initiatief vanuit het publiek-private Forum Standaardisatie, om e-mailverkeer veiliger te maken door garanties te geven ten aanzien van de afzender en bescherming tegen afluisteren. Ook KPN doet hier aan mee.’

Proeven

PostNL’s eigen online supermarktdienst Stockit vormt voor de vervoerder een debuut in het zelf aanbieden van boodschappen. Steken daarbij ook nieuwe kwesties rondom cybersecurity de kop op? ‘Stockit is slechts een proef waarbij we het thuis leveren van lang houdbare producten testen. Een supermarkt wil ik het niet noemen. De ervaringen zullen we gebruiken in het verder optimaliseren van ons (food) bezorgnetwerk. Zoals gezegd staat cybersecurity bij PostNL hoog op de agenda. In al onze processen staat de veiligheid van data voor ons voorop. Dit geldt dus ook voor alle proeven die we doen.’

Shopping Today

Herna Verhagen is één van de keynote speakers op Shopping Today, waar zij meer vertelt over cybersecurity. Op het hoofdpodium staan 21 september ook wehkamp-topman Piet Coelewij, aankomend bol.com-directeur Huub Vermeulen, Kijkshop-ceo Björn Serving, Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org en GfK’s Gino Thuij.

Wil je dit niet missen? Bestel hier je ticket voor Shopping Today. Experts krijgen een gratis toegangskaart.

Bekijk hier meer informatie over de presentatie van Herna Verhagen.

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.