Groei van 47% in Oost-Europese e-commerce laat enorme potentie van regio zien

Met een gemiddelde stijging van 47% in 2013, groeit de Oost-Europese e-commercemarkt relatief het snelst van Europa. De online omzet van 2014 wordt geschat op €23 miljard en laat zien dat er veel gewonnen kan worden in deze regio; tot nu toe winkelen slechts 34 miljoen van de 135 miljoen Oost-Europese internetgebruikers online. Dit blijkt uit het nieuwste Eastern Europe B2C E-commerce Report dat uitgegeven is door Ecommerce Europe.

Ecommerce Europe is de Europese koepelorganisatie voor online retailing, waar Thuiswinkel.org in participeert. De statistieken in de rapporten van Ecommerce Europe zijn gebaseerd op de Global Online Measurement Standard for E-Commerce (GOMSEC). De Europese e-commercecijfers zijn tot stand gekomen in samenwerking met nationale e-commerceverenigingen en GfK.

Groei van 47% in Oost-Europese e-commerce laat enorme potentie van regio zien

Rusland onbetwiste leider

Met een online omzet van €15,5 miljard steekt Rusland nog steeds met kop en schouders boven de andere landen van deze regio uit. De grote online populatie van 84 miljoen internetgebruikers en 24 miljoen online kopers genereert het leeuwendeel (80%) van de totale Oost-Europese e-commercemarkt. Oekraïne neemt de tweede positie in met een totale omzet van €1,8 miljard, gevolgd door Roemenië met een online omzet van €1,0 miljard. Per online shopper gaven de Russen in 2013 gemiddeld €646 online uit, de Oekraïners €617 en de Roemenen €400. De 34 miljoen online shoppers in Oost-Europa genereerden een totale omzet van €19,3 miljard in 2013, wat 7% van de totale e-commerceomzet van Europa was.

Sterkste groei en hoogste internetpenetratie eveneens in Rusland

Waar in 2012 Oekraïne de sterkste e-commercegroei kende en Roemenië de hoogste internetpenetratie bezat, streefde Rusland de twee landen vorig jaar voorbij in deze categorieën. Zo bleef Rusland met een e-commercegroei van 50,5% Oekraïne (48.0%) nipt voor. Daarnaast was 59% van de Russische bevolking vorig jaar verbonden met internet. In Bulgarije bedroeg dit percentage 56% en in Roemenië 55%. Oekraïne bezette de laatste plek in de regio met 50%.

In totaal bestaat de regio uit Rusland, Oekraïne, Roemenië, Bulgarije, Albanië, Moldavië, Belarus, Bosnië & Herzegovina, Montenegro, FYR Macedonië en Servië. Het rapport bevat echter een diepteanalyse en infografiek van de drie grootste markten van deze regio: Rusland, Oekraïne en Roemenië.

Naast het Eastern Europe B2C E-commerce Report, publiceert Ecommerce Europe deze periode ook vier andere regionale rapporten. Het betreft West-Europa, Midden-Europa, Zuid-Europa en Noord-Europa. De rapporten worden mede mogelijk gemaakt door GlobalCollect, Informatica, RichRelevance en Salesupply.

Download hier een light versie van het Eastern Europe B2C E-Commerce Report

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.