Consumentenonderzoek

Hoe shopt de Nederlandse consument over 5 jaar? Ieder jaar co-creëert ShoppingTomorrow samen met GfK een consumentenonderzoek over online shopgedrag, dat wordt uitgevoerd onder 5.000 consumenten. Meerdere vragen in het onderzoek worden aangeleverd door de deelnemende expertgroepen van ShoppingTomorrow, zodat zij de resultaten uit het onderzoek kunnen gebruiken in het eindresultaat van de expertgroep (bijvoorbeeld in de bluepaper).

Vrouw met mobiel in haar handen

Consumentenonderzoek 2018

Tijdens ShoppingTime, op woensdag 14 november 2018, is het nieuwe Consumentenonderzoek gepresenteerd door GfK. Hier staan onder andere resultaten op de onderzoeksvragen die door de expertgroepen zelf zijn aangeleverd. 

Consumenten: Over vijf jaar wordt 22% van de boodschappen online gedaan

De komende vijf jaar zal de Nederlandse consument alleen maar meer online gaan besteden en ook de dagelijkse boodschappen worden steeds vaker via internet besteld. Dit blijkt uit het GfK Consumentenonderzoek, dat GfK in samenwerking met onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft uitgevoerd. Volgens de ruim duizend ondervraagde consumenten wordt meer dan een vijfde van de supermarktartikelen in 2023 bij webwinkels gekocht. Daarnaast blijven consumenten de komende jaren ook in fysieke winkels komen en groeit de populariteit van marktplaatsen en buitenlandse webshops.

Op dit moment geven Nederlanders 25% van hun totale bestedingen aan producten en diensten1 uit via webshops. De Nederlandse consument verwacht dat dit over vijf jaar is opgelopen tot 37%. De experts van ShoppingTomorrow hebben dit jaar ook weer deelgenomen aan het onderzoek. Zij verwachten dat in 2023 44% van de consumentenbestedingen via internet gaat.

Supermarktartikelen gaan ook online

Nederlanders voorspellen dat hun online bestedingen vooral in de categorieën Food/Nearfood, Health & Beauty en Home & Garden zullen toenemen. Op online gebied staan deze productcategorieën nog in de kinderschoenen, maar consumenten voorzien een ruime verdubbeling van het online aandeel binnen deze drie groepen (in termen van bestedingen).

“De grootste relatieve stijging wordt verwacht binnen Food/Nearfood”, vertelt Inge Demoed, programmamanager bij ShoppingTomorrow. “Het aandeel van de online boodschappen ontwikkelt zich volgens de consumenten namelijk van 4% dit jaar naar 22% in 2023. Een enorme groei, terwijl de ShoppingTomorrow-experts opvallend genoeg wat terughoudender zijn; zij verwachten een online aandeel van 13% in 2023. Ik ben dus heel benieuwd wie daar gelijk gaat krijgen, maar het staat vast dat de online verkoop van dagelijkse boodschappen een aardige vlucht gaat nemen.”

De grafiek laat zien welk aandeel elke productcategorie in 2023 heeft ten opzichte van Januari 2018

Online in relatie tot offline

Het aantal aankopen dat online (en met name via mobiel) wordt gedaan, is over de afgelopen jaren sterk toegenomen. Toch verwacht bijna twee derde van de ondervraagde consumenten dat ze in 2023 nog steeds hetzelfde aantal bezoeken afleggen aan de binnensteden. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat deze bezoeken een ander doel kunnen hebben dan het doen van aankopen. Zo is de winkel voor 58% van de consumenten nog de beste plek om informatie in te winnen of advies te krijgen voor een voorgenomen aankoop. Hoewel jongeren (14-34) meerdere middelen gebruiken om informatie in te winnen (zoals websites van retailers of telefonisch), blijft ook 49% van deze groep hiervoor de winkels bezoeken.

Azië en marktplaatsen worden steeds populairder

Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlanders hun producten of diensten steeds vaker via buitenlandse webshops kopen. Hierbij is vooral Azië is in trek, want 53% van de consumenten heeft weleens iets in Azië gekocht. Dit is vergelijkbaar met het aandeel van andere landen binnen Europa (52%), terwijl Noord-Amerika (38%) nog achterblijft. De verwachting is dat de populariteit van Aziatische webshops de komende jaren alleen maar zal toenemen. Ook de opkomst van marktplaatsen, zoals Amazon en Alibaba, draagt bij aan de populariteit van cross-border shopping. 77% van de Nederlandse online kopers heeft weleens iets gekocht bij een (internationale) marktplaats. De belangrijkste reden om daar iets te kopen is meestal de prijs, maar ook het brede assortiment wordt veelvuldig genoemd.

80% wil eigen bezorgtijd kiezen

Naast de algemene vragen over de staat van online retail zijn er dit jaar wederom verschillende vragen vanuit de 24 expertgroepen van ShoppingTomorrow meegenomen in het onderzoek. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat 80% van de consumenten aangeeft een eigen bezorgtijd te willen kiezen, terwijl 42% de snelheid van leveren het belangrijkst vindt. Daarnaast vindt 66% van de consumenten het gemakkelijker om met één account in te kunnen loggen bij verschillende webshops. Kijken we naar het milieu dan blijkt 46% van de consumenten voorstander te zijn van het combineren van bestellingen in één levering per week als dit beter zou zijn voor het milieu.

1GfK Thuiswinkel Markt Monitor, periode Januari – Juni 2018, conform definities die zijn gehanteerd in de Thuiswinkel Markt Monitor

Consumentenonderzoek 2017

Het is geen geheim dat de Nederlandse e-commercesector al geruime tijd in de lift zit en indrukwekkende groeicijfers laat zien. Inmiddels koopt bijna 90% van de Nederlanders weleens iets online, geeft een online koper in het eerste half jaar van 2017 gemiddeld € 757,- uit bij webshops en wordt op totaalniveau 23% van alle consumentenbestedingen aan producten en diensten online uitgegeven. Bekijk hieronder de resultaten van het ShoppingTomorrow-GfK Consumentenonderzoek 2017.

70% van de jongeren shopt mobiel - Consumentenonderzoek 2017
70% van de jongeren shopt mobiel - Consumentenonderzoek 2017 - https://www.youtube.com/watch?v=7fDLTspQukY

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.