Consumentenonderzoek

Uit ShoppingTomorrow
Ga naar: navigatie, zoeken
Gfkonderzoekbanner.png

 

Download the free report


ShoppingTomorrow - GfK Consumentenonderzoek 2017

Ieder jaar co-creëert ShoppingTomorrow samen met GfK een consumentenonderzoek over online shopgedrag. Meerdere vragen in het onderzoek worden aangeleverd door de deelnemende expertgroepen omdat zij de resultaten uit het onderzoek gebruiken in het eindresultaat van de expertgroep: de bluepaper.



Download hier gratis het rapport

Download het gratis rapport


Persbericht onderzoek 2017

70% van de jongeren shopt mobiel

42% van de Nederlandse consumenten heeft weleens via Aziatische webshops geshopt


Ede, 15 november 2017


Het is geen geheim dat de Nederlandse e-commercesector al geruime tijd in de lift zit en indrukwekkende groeicijfers laat zien. Inmiddels koopt bijna 90% van de Nederlanders weleens iets online, geeft een online koper in het eerste half jaar van 2017 gemiddeld € 757,- uit bij webshops en wordt op totaalniveau 23% van alle consumentenbestedingen aan producten en diensten1 online uitgegeven. De komende vijf jaar verwacht de Nederlandse consument alleen maar meer online te gaan besteden. Opvallend is dat hij hiervoor vaker zijn mobiel zal gebruiken, en dat hij vaker over de grenzen bij buitenlandse webshops gaat kopen. Dit blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek dat GfK in opdracht van ShoppingTomorrow uitvoerde onder een representatieve steekproef van ruim 5.000 Nederlanders.


Op dit moment geven Nederlanders 23% van hun totale bestedingen aan producten en diensten1 uit via webshops. De Nederlandse consument verwacht dat dit over vijf jaar is opgelopen tot 35%. Jongeren (15-34 jaar) verwachten zelfs 43% van hun uitgaven bij online partijen te besteden in 2022. Nederlanders voorspellen ook dat hun online bestedingen aan food/nearfood- en health & beauty-producten een behoorlijke vlucht zullen nemen. Deze productcategorieën behoren op dit moment tot de minst volwassen online markten, maar consumenten voorzien een (meer dan) verdubbeling van het belang van online binnen deze productvelden (in termen van online aandeel in bestedingen).


Persbericht.png

 

Het online aandeel van food/nearfood-producten, waaronder ook de dagelijkse boodschappen vallen, ontwikkelt zich zelfs van 3% nu naar 18% in 2022, aldus de consument. De meest genoemde reden voor consumenten om op dit moment (nog) geen online boodschappen te doen, heeft te maken met het ruime aanbod van supermarkten in de nabijheid, waardoor men geen noodzaak ziet om online te kopen. Ook het feit dat consumenten versproducten zelf willen uitkiezen, en dat dus niet willen overlaten aan een online supermarktmedewerker, is voor bijna de helft van de Nederlanders reden om hun boodschappen niet online te doen. Tot slot zijn ook hoge bezorgkosten een reden om boodschappen niet online te bestellen (21%).


Mobiel als driver van online groei

Het aantal mobiele shopping-trips is in de afgelopen jaren in rap tempo toegenomen. Waar dit er in het eerste half jaar van 2016 nog maar 3,8 miljoen waren, is het aantal mobiele shopping-trips in HY1 2017 opgelopen tot 10,6 miljoen.1 Mobile commerce is dan ook bij uitstek een van de drivers achter de groei van het online kanaal. Van alle online kopers geeft bijna de helft (47%) aan weleens iets te kopen met een mobiele telefoon. Binnen de groep 15-34-jarigen ligt dit percentage al op 70%. Mobiele shoppers gebruiken vaak een combinatie van mobiele websites en apps voor het shoppen. Twee derde van deze groep koopt zowel via mobiele websites als via apps van webwinkels, 22% maakt uitsluitend gebruik van mobiele websites en 14% shopt uitsluitend via apps op hun mobiele telefoon.


Ook de toekomst van mobiel shoppen ziet er rooskleurig uit. Meer dan een derde van de Nederlandse online shoppers verwacht over vijf jaar het merendeel van hun online aankopen via hun smartphone te doen. Onder de jongeren verwacht zelfs 52% dat hun mobiel binnen vijf jaar hun belangrijkste online shopping device is.


Toch liggen er ook nog grote uitdagingen op het gebied van mobile commerce, met name op het gebied van verbeteringen rondom gebruiksgemak en contentweergave. Op dit moment is het gebrek aan duidelijke foto’s de belangrijkste reden voor mobiele kopers om af te haken bij het kopen via een mobiele website (40%). Ook het invoeren van persoonlijke gegevens op de mobiel (37%) en het browsen/surfen op mobiele website (33%) worden als onhandig ervaren. Consumenten die op dit moment nog helemaal niet via hun mobiel kopen, zien dit eveneens als de belangrijkste redenen om hun mobiel hier niet voor te gebruiken.


Azië wordt steeds populairder

Tegelijkertijd zien we dat Nederlanders steeds vaker via buitenlandse webshops kopen. Vooral Azië is in trek. Kocht in 2015 24% van de Nederlandse consumenten weleens iets bij Aziatische webshops, in 2017 is dat percentage opgelopen tot maar liefst 42%. Ook op dit vlak zijn jongeren koploper; 56% van de 15-34-jarigen en 49% van de 35-49-jarigen shoppen weleens via Aziatische webwinkels. De Nederlandse consument raakt ook steeds meer bekend met de mogelijkheid om via Aziatische webshops te winkelen. In 2015 was de meest genoemde reden om niet via Aziatische webwinkels te shoppen het feit dat men de mogelijkheid überhaupt nog niet in overweging had genomen. Nu is het gebrek aan vertrouwen in de productkwaliteit die Aziatische webshops bieden de meest genoemde reden om daar niet te bestellen (33%). Ook vinden Nederlandse consumenten het vaak toch makkelijker om gewoon via een Nederlandse website te bestellen (32%). Desondanks verwacht een kwart van de huidige niet-kopers binnen vijf jaar hun bezwaren aan de kant te zetten en te worden verleid tot het plaatsen van een bestelling in Azië.


Bron: GfK Thuiswinkel Markt Monitor, periode Januari – Juni 2017, conform definities die zijn gehanteerd in de Thuiswinkel Markt Monitor


Voor meer informatie over het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek kun je contact opnemen met Ine Polak, GfK (Ine.Polak@gfk.com). Download hier de rapportage van het GfK ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek 2017


EINDE PERSBERICHT

___________________________________________________________________________________________

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:


Woordvoerder

Sophie van Rooij

Programmamanager ShoppingTomorrow

Telnr.: 06 42112868

E-mail: sophievanrooij@thuiswinkel.org

Thuiswinkel.org

Horaplantsoen 20

6717 LT EDE

Telnr.: 0318 64 85 75

www.thuiswinkel.org


Voor meer informatie over GfK kunt u contact opnemen met:

GfK

Ine Polak, Industry Consultant Fashion, Home & Lifestyle

T: 088 435 1469

M: 06 81 88 24 32

E: Ine.Polak@gfk.com


Over ShoppingTomorrow

ShoppingTomorrow is het digital commerce-platform voor alle e-commerceprofessionals. Gezamenlijk verkennen, onderzoeken en dragen we bij aan de transformatie van B2C- en B2B-retail. Wat betekenen toekomstige ontwikkelingen op het gebied van businessmodellen, customer journeyDe reis die een consument aflegt voordat hij een product koopt., technologie, etc. voor medewerkers, bedrijven en BV Nederland? Het onderzoeksplatform is in 2013 geïnitieerd door Thuiswinkel.org en wordt inmiddels ondersteund door 20+ Nederlandse branche- en belangenverenigingen. Voor meer informatie, ga naar de website.


Over GfK

GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten. Voor meer informatie ga naar de website of volg GfK op Twitter.