Sinterklaas geeft dit jaar € 340,9 miljoen online uit

Omzet webwinkeliers stijgt met 28% door Sinterklaas

Net als voorgaande jaren heeft Sinterklaas voor een flinke e-commerceboost gezorgd. In de vijf weken voorafgaand aan 5 december heeft de goedheiligman € 340,9 miljoen besteed aan cadeaus en andere producten voor pakjesavond. Hiermee zorgde hij gedurende deze periode voor een gemiddelde weekomzet die 28% hoger ligt dan in een reguliere week. Dit blijkt uit een onderzoek onder de leden van Thuiswinkel.org.

Sinterklaas geeft dit jaar € 340,9 miljoen online uit

Groeiende populariteit van retailfeestdagen

De laatste cijfers uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het kwartaalonderzoek naar de online bestedingen in Nederland, laten zien dat Nederlandse consumenten in de eerste negen maanden van 2018 gemiddeld € 243,5 miljoen per week online besteden. In de periode tussen 1 november en 5 december wordt er mede dankzij Sinterklaas per week gemiddeld € 311,7 miljoen via internet uitgegeven aan producten en diensten. De groeiende populariteit van retailfeestdagen als Singles’ Day en het Black Friday-weekend (inclusief Cyber Monday) speelt hierbij ook een rol.

“Tellen we de totale online bestedingen binnen de afgelopen vijf weken bij elkaar op, dan komen we op een bedrag van bijna € 1,6 miljard uit”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Daarmee breekt Sinterklaas dit jaar opnieuw een record. Maar nu de buitenlandse shopfeesten ook in Nederland nog verder zijn ingeburgerd, verwachten we dat dit record volgend jaar opnieuw moeiteloos gebroken wordt.”

Naast gewone cadeaus ook giftcards populair

Leden van Thuiswinkel.org geven aan dat de verkoop van giftcards en cadeaubonnen ook dit jaar blijft doorgroeien en met name tijdens de feestdagen zien we dat de populariteit van deze cadeaus toeneemt. Waar deze tegoedbonnen vooral tijdens verjaardagen een veel gegeven cadeau zijn, blijkt uit de Gift Card Monitor van GfK dat ze ook tijdens Sinterklaas en Kerstmis vaak worden weggeven. Zo is het vierde kwartaal (van oktober tot en met december) binnen de totale markt voor cadeaukaarten goed voor ongeveer 40% van de jaaromzet.

Bekijk hier de tekstversie

Andere populaire cadeaus

Dit jaar zijn onder andere de volgende cadeaus populair: 

Kinderspeelgoed/games

  • Poopsie Slime Surprise! Pack
  • LEGO (DUPLO)
  • Battlefield V
  • Red Dead Redemption 2

Gezelschapsspellen

  • Qwixx
  • Azul
  • Monopoly Classic

Muziek

  • Kinderen voor Kinderen 39 – Kom Erbij!
  • K3 – K3 Roller Disco
  • Anouk – Wen D’r Maar Aan

Boeken

  • Jochem Myjer – De Gorgels en het geheim van de gletsjer
  • Michelle Obama – Mijn verhaal
  • Paulien Cornelisse – Taal voor de leuk
  • Berthold Gunster – Ja-maar - Omdenken in communicatie

Films/series

  • Het Paard van Sinterklaas-boxset
  • The Incredibles 2
  • Freek Vonk Box
  • Casper en Emma – Seizoen 2

Parfum

  • Guerlain Aqua Allegoria (dames)
  • Viktor Flowerbomb (dames)
  • Mugler A*Men (heren)
  • Escentric Molecules Molecule 1 (heren)

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.