E-commercesector verenigt zich om CO2-impact te verminderen

Met succes hebben e-commercebedrijven in Nederland het afgelopen jaar gewerkt aan de rekentool Bewust Bezorgd. Met Bewust Bezorgd kunnen webwinkels precies inzien wat de CO2-impact van de pakketbezorging is en welk effect reductie-maatregelen hebben. De e-commercesector heeft zich ten doel gesteld de CO2-uitstoot van de logistieke operatie in 2025 met de helft te reduceren ten opzichte van 2018. De rekentool wordt vandaag op de Webwinkel Vakdagen gepresenteerd aan de e-commercesector, waarna bedrijven zich kunnen inschrijven voor deelname aan Bewust Bezorgd.

Man bezorgd pakketjes en het bewust bezorgd logo

Het rekenmodel Bewust Bezorgd is door Thuiswinkel.org, Connekt en Topsector Logistiek ontwikkeld in samenwerking met grote online winkels als bol.com, Wehkamp, Coolblue en Otto en vervoerders PostNL, DHL en Dynalogic. De webwinkels en vervoerders hebben een jaar lang getest, verbeterd en doorontwikkeld. De tool is nu klaar voor implementatie.

“We zijn er trots op dat we dit als sector samen hebben kunnen ontwikkelen”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Dit model zorgt ervoor dat alle bedrijven op dezelfde manier emissies meten. Iedere webwinkel kiest zijn eigen manier om te verduurzamen, maar de effecten ervan worden op dezelfde manier gemeten. Dat creëert helderheid en transparantie.”

Werken aan duurzaamheid

De e-commercesector heeft het afgelopen jaar grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Om enkele voorbeelden uit te lichten:

  • OTTO is constant bezig om binnen de verschillende onderdelen van de logistieke keten de CO2-uitstoot reduceren. De webwinkel wist processen aan te passen waardoor ze hun vrachtwagens nog effectiever beladen. Het resultaat is dat er op jaarbasis ruim 80 vrachtwagens minder de weg op hoeven.
  • Coolblue bezorgt zo veel mogelijk pakketjes op de fiets. Eind 2018 werd 60% van alle pakketjes in grote steden op de fiets bezorgd.
  • PostNL heeft de ambitie om in 2025 in 25 binnensteden volledig uitstootvrij te bezorgen en vervangt stapsgewijs bestelbussen door elektrische voertuigen. Op basis van kilometers vervangen busvervoer heeft dat in 2018 een besparing van 314.500 kg CO2 opgeleverd.
  • Wehkamp is continu op zoek naar nieuwe manieren van duurzamere distributie. Daarom startten ze samen met DHL en Fietskoeriers.nl met bezorging op de fiets. Ook kunnen klanten van Picnic hun Wehkamp-retouren meegeven aan de bezorger van hun boodschappen. Bovendien worden de Wehkamp pakketjes op maat ingesneden. Dit scheelt ruimte tijdens het vervoer, en dus CO2-uitstoot.
  • DHL ontwikkelde de Parcycle en de Cubicycle: cargobikes die vanuit cityhubs opereren. Inmiddels rijden er 300 elektrische bestelwagens uit eigen fabriek.
  •  Het fulfilmentcenter van bol.com in Waalwijk is al volledig klimaatneutraal en bol.com voert continu innovaties door die verpakkingsmateriaal en lucht in pakketjes reduceren. Zo wordt de CO2-uitstoot per pakket steeds verder teruggebracht.

Ed Nijpels: e-commercesector voorbeeld voor anderen

Met Bewust Bezorgd wil de e-commercesector de impact van reductiemaatregelen meetbaar maken, zodat er voldaan kan worden aan de klimaatdoelstellingen zoals opgesteld in het klimaatakkoord. Voorzitter van het Klimaatberaad Ed Nijpels ziet in de e-commercesector een voorbeeld voor andere sectoren: “Partijen stappen over hun eigen schaduw om tot een gezamenlijke aanpak te komen en elkaar te stimuleren om te verduurzamen. Mooi om te zien dat in de sector innovatie en verduurzaming hand in hand gaan.”

Bekijk ook deze video over Bewust Bezorgd en bekijk deze infographic met uitleg over hoe de tool precies werkt.

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.