Breek dwars door het e-commerce groeiplafond – met strategie, technologie én lef

Wat doe je als de groei van je e-commercekanaal stagneert?

Ondanks slimme campagnes, een nieuw platform of extra investeringen, blijft het gewenste resultaat uit. Veel e-commerceprofessionals herkennen dit als het zogeheten groeiplafond. In de expertgroep “Breek dwars door het e-commerce groeiplafond (b2c & b2b) | 2025” werkt een diverse groep professionals aan een antwoord op deze uitdaging. Door ervaringen te delen, technologische inzichten uit te wisselen en te leren van elkaars structuur, ontstaat er een concrete groeistrategie die écht toepasbaar is.

Vooruitlopend op de bluepaper – die in oktober verschijnt – geven drie deelnemers alvast een inkijkje in hun ervaringen en inzichten: Niek van der Meij (Van der Plas Group), Robin Fellinger (Nelson) en Carlijn Roozeboom (Flinders/ Nine United).

Breek dwars door het e-commerce groeiplafond heen

Kennisdeling als vliegwiel voor groei

Wat deze groep uniek maakt, is de openheid en diversiteit. Deelnemers komen uit verschillende branches en bedienen zowel b2b- als b2c-klanten. Toch zijn de uitdagingen opvallend vergelijkbaar, vertellen de drie experts.

Carlijn (Flinders): “Het is inspirerend om te merken hoe herkenbaar veel van de thema’s zijn, ondanks onze uiteenlopende organisaties. Juist dat geeft energie: je realiseert je dat je er niet alleen voor staat.”

Ook Niek (Van der Plas Group) noemt de sessies leerzaam: “Doordat je vaker samenkomt, groeit het vertrouwen. Je durft meer te delen en leert daardoor enorm veel van elkaar.”

AI als versneller: van tooling tot transformatie

AI blijkt voor alle deelnemers een belangrijk onderdeel van hun groeistrategie. Toch zijn de toepassingen en uitdagingen divers.

Robin (Nelson) ziet AI als hefboom voor teams: “Je haalt ineens vaardigheden in huis – zoals SEO-specialisme of conversie-optimalisatie – zonder dat je daar direct een team voor hoeft uit te bouwen.” Bij Nelson wordt AI inmiddels ingezet voor contentcreatie en data-analyse, gericht op het verbeteren van de customer journey.

Bij Van der Plas Group wordt AI vooral gebruikt om processen te automatiseren en versnellen, bijvoorbeeld op het gebied van data-entry en productinformatie. Toch merkt Niek ook dat er nog kansen liggen in het uitwisselen van tools en use cases binnen de groep: “Ik zou graag een centrale plek willen om tools en ervaringen met elkaar te delen.”

Carlijn herkent dat AI veel potentie heeft, maar de adoptie stroef kan verlopen: “De werkdruk en bestaande routines maken het lastig om echt te vernieuwen. De wil is er, maar je hebt ook verandermanagement nodig om AI effectief te laten landen.”

Teams die durven te leren en te groeien

Een e-commerceteam dat wil schalen, heeft meer nodig dan technische kennis alleen. Volgens alle drie de deelnemers draait het om cultuur, samenwerking en een experimentele mindset.

Robin stipt een gebrek aan leercultuur aan als rem op innovatie: “Als je geen ruimte maakt om te testen en te leren, dan blijf je hangen in het oude.”

Carlijn benadrukt het belang van een veilige omgeving waarin fouten mogen worden gemaakt: “Dat is het bewijs dat je innoveert. Je moet elkaar stimuleren om kansen te pakken én ervan te leren.”

Technologische keuzes als katalysator

Of het nu gaat om een CDP, PIM of composable architectuur: technologie is een terugkerend thema in deze expertgroep. Maar het gaat niet om het hebben van de nieuwste tools, wél om technologie die aansluit bij je strategie.

Carlijn deelt dat Flinders momenteel haar technische fundament harmoniseert over meerdere landen en merken. Denk aan de implementatie van een centraal PIM-systeem en een CDP. “We willen flexibiliteit behouden, maar wel schaalbaar en efficiënt opereren.”

Bij Van der Plas Group is de overstap naar een composable architectuur doorslaggevend geweest: “We zijn losgekomen van een branche specifieke monoliet en bouwen nu een platform dat we bij meerdere bedrijven kunnen inzetten. Daarmee bieden we onze klanten een ongeëvenaarde ervaring én zijn we flexibel richting de toekomst.”

Processen: van bottleneck naar blueprint

Groei stokt vaak niet alleen op cultuur of techniek, maar ook op interne processen. Snelheid, schaalbaarheid en afstemming tussen teams zijn daarbij essentieel.

Carlijn benoemt het belang van gestroomlijnde processen: “Iedereen werkt hard, maar niet altijd op dezelfde manier. Daarom werken we aan gedeelde tools, rollen en doelstellingen, zodat we versneld kunnen schalen.”

Niek ziet vooral dat organisatorische veranderingen trager verlopen dan technologische ontwikkelingen: “Softwareontwikkeling gaat razendsnel, maar het veranderen van mensen en structuren is complexer. Daarom steek ik veel tijd in stakeholdermanagement en interne educatie.”

Wat kun je verwachten van de bluepaper?

De expertgroep, geleid door rb2 en SCAPE en gehost door Algolia en Raptor, presenteert in oktober de bluepaper. Deze biedt een concreet stappenplan om het groeiplafond te doorbreken, met inzichten rondom:

  • Klant: personalisatie, klantdata en loyaliteit
  • Team: skills, structuur en cultuur
  • Product: vindbaarheid, assortiment en conversie
  • Techniek: schaalbaar fundament en slimme tooling
  • Processen: interne stroomlijning en opschaalbaarheid

Of je nu b2b of b2c werkt, net begint of al jaren draait: deze bluepaper helpt je om je groeiplafond gericht te doorbreken. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Gerelateerd nieuws

  • De highlights van de ShoppingTomorrow – Final Sprint

    De ShoppingTomorrow - Final Sprint bracht een mooie opkomst van ruim 400 experts in stadion de Galgenwaard in Utrecht. Het evenement bood de gelegenheid voor de professionals om samen te komen met hun...
  • Een succesvolle b2b-personalisatiestrategie in 6 stappen

    Personalisatie is allang geen trend meer, maar een van de belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle marketingstrategie. Ongeacht het product dat je verkoopt, de dienst die je verleent of de branche...
  • “Heel ongemakkelijk als klantcontact lijkt op een blind date”

    In de huidige krappe arbeidsmarkt is het onmogelijk om aan elke klant evenveel tijd te besteden. Het lukt simpelweg niet om te streven naar het hoogste serviceniveau voor iedereen. In plaats daarvan zijn...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.