Wat is nodig om het thema SmartHome te laten vliegen? Daar geeft de expertgroep SmartHome een antwoord op in de bluepaper.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat is nodig om SmartHome te laten vliegen in de Nederlandse markt?

Toelichting onderwerp

SmartHome is voor veel bedrijven een hot topic en is vaak onderdeel van trends en ontwikkelingen. Toch zien nog weinig consumenten de toegevoegde waarde ervan en is het vooral iets voor ‘technerds’. Wat is nodig om ‘gewone consumenten’ te overtuigen van SmartHome en het thema te laten vliegen? Dit is de vraag die de expertgroep heeft behandeld.

Om deze vraag te beantwoorden, discussieerde de groep met 24 experts die zich vanuit verschillende invalshoeken bezighouden met SmartHome. Een aantal experts was ook in 2016 onderdeel van de expertgroep SmartHome en de resultaten van die groep waren dan ook het vertrekpunt. Zo hanteerde de groep dezelfde definitie voor SmartHome als vorig jaar: “Het toepassen van apparaten en elektronica die met internet verbonden zijn ten behoeve van de automatisering van processen in en om de woning.”

Tijdens de bijeenkomsten gebruikten ze een framework om de wereld van SmartHome over vijf jaar te schetsen en dieper onder de huid van de consument te kruipen. Daarbij brachten ze in kaart waarom consumenten nog niet overtuigd zijn van SmartHome en hoe ze ze kunnen aanspreken om SmartHome-toepassingen (vaker) te gaan gebruiken. Hiervoor ontwikkelden ze acht concrete oplossingsrichtingen die de branche verder kan verdiepen.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Eduard de Wilde

    Eduard de Wilde

    Director en Digitaal Strateeg, VODW

Host

  • Job Dijkstra

    Job Dijkstra

    Innovatiemanager, Achmea

Alle 20 experts

  • Luuk Brinkman

    Luuk Brinkman

    Head of Digital Marketing, BSH Huishoudapparaten B.V.

  • Manuel Buskop

    Manuel Buskop

    Commercial Director, BCC Elektro-speciaalzaken B.V.

  • Jeroen de Graeve

    Jeroen de Graeve

    Business Consultant Expertisecentrum Distributie, Achmea

  • Rudirick de Jong

    Rudirick de Jong

    CEO / ElectroStylist / TV presentator, ElectroStyling B.V.

  • Tessa Holzenbosch

    Tessa Holzenbosch

    Director Digital World Benelux, GfK

  • Eefke Langendonk

    Eefke Langendonk

    Senior Marketeer Behoud & Onderhoud, Vereniging Eigen Huis

  • Marja Manders

    Marja Manders

    Lead Product Developer - Smart Home, Essent

  • Tom Meijeraan

    Tom Meijeraan

    Co-Founder, Triggi

  • Rene Panman

    Rene Panman

    Sales Manager, KlikaanKlikuit (Trust International)

  • Mark Pekelharing

    Mark Pekelharing

    Smart Home Marketing Manager, Somfy

  • Paul Selten

    Paul Selten

    Business Developer Smarthome, Quby (Eneco Group)

  • Tim Smeets

    Tim Smeets

    Digitaal Strateeg, Cognizant

  • Marijn Tange

    Marijn Tange

    Innovatie Manager, Achmea

  • Ad van Berlo

    Ad van Berlo

    Manager R&D, Smart Homes

  • Casper van den Broek

    Casper van den Broek

    B2B Marketeer, Tweakers & Hardware.Info

  • Hellen van der Plas

    Hellen van der Plas

    Marketing Director Benelux, Philips Lighting

  • Kay van Hulten

    Kay van Hulten

    Productmarketeer, 50Five

  • Marcel Visser

    Marcel Visser

    Sales Director benelux, Nordics & APAC, tado° GmbH

  • Rob Wierenga

    Rob Wierenga

    Hoofd Consumentenelektronica & Installatie Retail, UNETO-VNI

  • Sabine Wijers

    Sabine Wijers

    Digitaal Strateeg, VODW

Agenda

Meer events

Nieuws

  • ShoppingTime: Data, veiligheid en personalisatie
    • Nieuwsbericht

    Op 14 november was het op een na laatste congres van ShoppingTomorrow 2018: ShoppingTime. Tijdens dit werkcongres hebben de expertgroepen aan hun bluepapers gewerkt, werden ze geïnspireerd door drie keynotes...
  • CEO Greetz spreker tijdens ShoppingTime
    • Nieuwsbericht

    Eén van de sprekers tijdens ShoppingTime is Niek Veendrick, CEO van Greetz. Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark...

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.