Het Internet of Things, ofwel het concept dat alles met internet verbonden is, wordt steeds groter. Ook SmartHome is een begrip dat steeds meer omarmd wordt door retailers, fabrikanten, netwerkproviders en dienstverleners. Het vooruitstrevende en uitdagende vraagstuk waar wij ons als expertgroep mee bezig hebben gehouden, is: ‘Hoe kunnen we samen de benefits van een slim huis laten zien en SmartHome onmisbaar maken voor elk huishouden in Nederland?’

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kan de SmartHome-markt in de komende drie jaar vervijfvoudigen middels nauwe samenwerking tussen brands, retailers en andere betrokken dienstverleners?

Samenwerking in de totale keten

Het Internet of Things, ofwel het concept dat alles met internet verbonden is, wordt steeds groter. Ook SmartHome is een begrip dat steeds meer omarmd wordt door retailers, fabrikanten, netwerkproviders en dienstverleners. Toch blijkt uit onderzoek dat meer dan 55% van de consumenten het concept SmartHome nog steeds niet kent of begrijpt. Daarom is het tijd om de kennis over SmartHome te bundelen op een duidelijke en toegankelijke manier om zo een gezamenlijk begrip te hebben van dit concept. Als expertgroep hopen wij hiernaast samenwerking in de totale keten te bewerkstelligen. Het vooruitstrevende en uitdagende vraagstuk waar wij ons als expertgroep mee bezig hebben gehouden, is: ‘Hoe kunnen we samen de benefits van een slim huis laten zien en SmartHome onmisbaar maken voor elk huishouden in Nederland?’

SmartHome

De definitie van SmartHome die wij hanteren, is ‘het toepassen van apparaten en elektronica die met internet verbonden zijn ten behoeve van de automatisering van processen in en om de woning’. Kortom, SmartHome is een stap verder dan domotica. Er is geen tussenkomst van de gebruiker meer nodig. Bij SmartHome gebeurt bijna alles automatisch, vaak zonder dat je het merkt.

Het doel

De expertgroep heeft als doel om de SmartHome-markt in de komende drie jaar te vervijfvoudigen door het fundament te leggen voor een nauwe samenwerking tussen brands, retailers en andere betrokken dienstverleners. De doelstelling is om ons niet te beperken tot de theorie, maar het concept SmartHome ook daadwerkelijk in de praktijk toe te passen. In de bluepaper lees je een businessplan op één A4, op basis van de OGSM-methodiek. OGSM staat voor Objectives, Goals, Strategies en Measures. Deze methode maakte het mogelijk om een model te creëren waaruit in één oogopslag duidelijk is hoe verschillende onderdelen samenhangen met de doelstelling en met elkaar.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Gideon Schipaanboord

    Gideon Schipaanboord

    Director, GuiltyPeople

Host

  • Rob Wierenga

    Rob Wierenga

    Hoofd Consumenten elektronica Retail& Installatie, UNETO-VNI

Alle 26 experts

  • Jeroen Alberdingk Thijm

    Jeroen Alberdingk Thijm

    Brand Manager Tweakers, de Persgroep

  • Ralf Becks

    Ralf Becks

    Manager Category Management, Microsoft

  • Paul Bergsma

    Paul Bergsma

    Business Development, Lunet zorg

  • Marc Boers

    Marc Boers

    Directeur Eigenaar, Expert

  • Robert Botenga

    Robert Botenga

    Rentenier, ?

  • Luuk Brinkman

    Luuk Brinkman

    Head of Digital Marketing, BSH Huishoudapparaten B.V.

  • Kirsten Bruijel

    Kirsten Bruijel

    Owner, Change Collectief

  • Manuel Buskop

    Manuel Buskop

    Commercial Director, BCC Elektro-speciaalzaken B.V.

  • Bas Cats

    Bas Cats

    Service Manager, Panasonic Netherlands

  • Rudirick de Jong

    Rudirick de Jong

    CEO & ElectroStylist, ElectroStyling B.V.

  • Vincent Hollaar

    Vincent Hollaar

    Sales Manager Netherlands, Sonos Inc.

  • Tessa Holzenbosch

    Tessa Holzenbosch

    Director Digital World Benelux, GfK

  • Jan-Willem Janssen

    Jan-Willem Janssen

    Eigenaar/oprichter, Shift Advisor

  • Wanda Kruijt

    Wanda Kruijt

    Projectleider zorg / comfort en veiligheid in de eigen woning, KIEN

  • Paul Leuverink

    Paul Leuverink

    Manager New Business Foodretail, PostNL

  • Mark Pekelharing

    Mark Pekelharing

    Smart Home Marketing Manager, Somfy

  • Richard Rijsterborgh

    Richard Rijsterborgh

    Marketing en E-commerce Manager, Paradigit Computers

  • Eric Rikken

    Eric Rikken

    Head of Retail Marketing, Vodafone

  • Joep Roovers

    Joep Roovers

    Business Development E-Health, Sensire

  • Kashifa Suddle

    Kashifa Suddle

    Sr. Innovation Manager, KPN

  • Cor van den Broek

    Cor van den Broek

    Project Manager Marketing Intelligence MBA, Achmea

  • Christie van der Giesen

    Christie van der Giesen

    Junior Project Manager, GuiltyPeople

  • Bert-Jan van der Stelt

    Bert-Jan van der Stelt

    Branchespecialist Wonen, InRetail

  • Kay van Hulten

    Kay van Hulten

    Productmarketeer, 50five

  • Chris Vedder

    Chris Vedder

    Eigenaar, REDDEV Management

  • Romeo Vreeken

    Romeo Vreeken

    Creative Director, GuiltyPeople

Agenda

Meer events

Nieuws

  • ShoppingTime: Data, veiligheid en personalisatie
    • Nieuwsbericht

    Op 14 november was het op een na laatste congres van ShoppingTomorrow 2018: ShoppingTime. Tijdens dit werkcongres hebben de expertgroepen aan hun bluepapers gewerkt, werden ze geïnspireerd door drie keynotes...
  • CEO Greetz spreker tijdens ShoppingTime
    • Nieuwsbericht

    Eén van de sprekers tijdens ShoppingTime is Niek Veendrick, CEO van Greetz. Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark...

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.