Conversational Commerce

Het doen van aankopen via een-op-eenconversaties met een bedrijf, ook wel bekend als conversational commerce, begint steeds populairder te worden. Bij conversational commerce wordt gebruik gemaakt van messaging, chat of voice technology. Hoe kunnen organisaties deze vorm van commerce het beste inzetten?

Conversational Commerce

Mogelijkheden als chats in online platformen zijn niet alleen meer bedoeld om vragen te beantwoorden. In plaats daarvan kunnen bezoekers en klanten online pro-actief worden benaderd om zo de conversie te verhogen. Vaak worden dergelijke conversational commerce mogelijkheden aangeboden door derde partijen, waardoor het niet noodzakelijk is om hier een geheel eigen systeem voor te ontwikkelen.

Conversational commerce als aanvulling op customer experience

Conversational commerce draagt ook bij aan de customer experience. Door met de klant in gesprek te gaan op het moment dat de website of het ander verkoopplatform wordt bezocht kan bovendien een extra touchpoint worden gecreëerd en de klantervaring worden verbeterd. Toch wijkt de aanpak van online conversational commerce af van het traditionele gesprek in de winkel.

Veel organisaties kiezen ervoor om ook artificial intelligence in te zetten door middel van chatbots. Deze chatbots kunnen verschillende vragen automatisch beantwoorden zonder tussenkomst van een medewerker, waardoor de customer service bovendien verder wordt verbeterd. Door nieuwe ontwikkelingen worden chatbots steeds geavanceerder en kunnen ze steeds complexere vragen beantwoorden.

Ook de opkomst van smart homes kan bijdragen aan conversational commerce. Bijvoorbeeld slimme speakers kunnen niet alleen vragen beantwoorden, maar ook steeds autonomer opereren. Zo kunnen ze bestellingen plaatsen zonder een fysiek bestelproces te hoeven doorlopen.

Verschillende ShoppingTomorrow expertgroepen hebben in recente onderzoeksjaren verder onderzoek gedaan naar conversational commerce, waarin onder andere de vraag is beantwoord hoe je volwassen kan worden in conversational commerce. De expertgroepen die zich in het onderwerp verdiepten vind je hieronder. Bekijk ze en lees de bluepapers om de mogelijkheden van conversational commerce voor jouw organisatie te verkennen.

Gerelateerde pagina's

  • Voice and Interactive Dialogue 2020

    • Bluepaper
    Kijken we naar het onderwerp van de expertgroep Voice and Interactive Dialogue, dan staan we nog maar aan het begin van de ontwikkelingen. Binnen vijf jaar echter is voice, aangejaagd door big tech-partijen,...
  • The start of true Conversational Commerce 2021

    • Expertgroep
    Deze expertgroep, onder leiding van Webhelp en Conversation24, gaat aan de slag met de volgende onderzoeksvraag: Wat is Conversational Commerce en hoe zorg je voor hogere mate van impact/effectiviteit...
  • The start of true Conversational Commerce 2021

    • Bluepaper
    Conversational Commerce is een begrip dat al meerdere jaren in de lucht hangt, echter wordt er nu pas gesproken over de start ervan. Dit heeft mede te maken met de technische nieuwe mogelijkheden die er...
  • Conversational Commerce 2017-2018

    • Expertgroep
    De huidige (online) customer journey lijkt nog maar weinig op de traditionele (offline) conversatie met de consument. Een verkoper heeft bijvoorbeeld geen sales banners of filteropties maar beschikt wel...
  • Conversational Commerce 2018-2019

    • Expertgroep
    Ook dit jaar is er weer een expertgroep Conversational Commerce. Waar de expertgroep vorig jaar veel aandacht heeft besteed aan de vertaling van een verkoopgesprek in de winkel naar een online conversatie...

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.