De Nederlandse markt is te klein om de komende jaren structureel online te kunnen blijven groeien. Steeds meer webwinkels treden toe, vanuit zowel binnen- als buitenland. Grote spelers zoals Amazon domineren de markt en de volgende reus –het Chinese Alibaba- staat al klaar op de Europese markt te veroveren. Het is voor Nederlandse ondernemers een absolute must om aan marktontwikkeling te blijven werken.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn de belangrijkste aandachtpunten bij het overgaan op cross-border e-commerce?

Make it happen

De eerste stap is de mindset veranderen van bedenken waarom het niet zou lukken naar “make it happen”. Salesupply en Spring Global Mail namen de expertgroep mee voor een netwerk en kennissessie naar Duitsland. Door het bezoek aan de K5-beurs en bedrijfsbezoeken aan Amazon en ZooPlus bleek al snel dat wij veel van onze oosterburen kunnen opsteken. Zij durven groots te denken en zien de wereld als hun speelveld.

De tweede stap is het bepalen van een cross-border strategie. Immers, zomaar even naar het buitenland uitrollen zonder enige vorm van voorbereiding of onderbouwing is niet meer van deze tijd. Allereerst biedt de expertgroep een handvat om uw strategie in kaart te brengen door middel van het Growth Market Forecast model van PwC.

Nieuwe markten vereisen een andere aanpak. De expertgroep somde de belangrijkste aandachtspunten voor cross border e-commerce op. Als je vervolgens inzichtelijk hebt welke markten je wilt betreden, kom je voor een belangrijke keuze te staan: insourcing of outsourcing. Daarom deelt de expertgroep de voor-en nadelen van beide opties zodat je een weloverwogen keuze kunt maken. Tot slot delen zij de Facts & Figures over de Europese E-Commerce in de bluepaper.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Jeroen Leenders

    Jeroen Leenders

    CEO, Salesupply

Host

  • Freia Goederaad

    Freia Goederaad

    Marketing & Communications Manager International, Spring Global Mail

Alle 20 experts

  • Alex Baar

    Alex Baar

    Internet Marketeer, Bakker Hillegom

  • Jacco Bouw

    Jacco Bouw

    CEO, Webpower

  • Noor de Bruijn

    Noor de Bruijn

    Directeur Marketing & Ecommerce, MS Mode

  • Niels Dengel

    Niels Dengel

    Industry Head Retail & Project Lead Export, Google Nederland

  • Daan Giesen

    Daan Giesen

    Business Developer, Bol.com

  • Erwin Hammer

    Erwin Hammer

    Director Sales & Marketing, Noppies

  • Melanie Immink

    Melanie Immink

    Trade Advisor, UK Trade & Investment

  • Alon Ben Joseph

    Alon Ben Joseph

    Co-Owner & Co-CEO, Ace Enterprises Group

  • Anne Lagendijk

    Anne Lagendijk

    Managing Director, Sundio

  • Tom Molhoek

    Tom Molhoek

    Consultant Financial Logistics, Rabobank

  • Marlou Mulders

    Marlou Mulders

    Sales Manager, Prins Petfoods

  • Bert Nagelvoort

    Bert Nagelvoort

    Senior Researcher E-commerce, Thuiswinkel.org

  • Twan Rutten

    Twan Rutten

    E-commerce Manager International Markets (a.i.), Fonq.nl

  • Raph Schröder

    Raph Schröder

    Expansion Manager E-commerce, HEMA

  • Hidde van der Heide

    Hidde van der Heide

    Adviseur Ondernemersondersteuning, Kamer van Koophandel

  • Ronald van Drunen

    Ronald van Drunen

    Director e-commerce, Bugaboo

  • Tjalmar Verduyn Lunel

    Tjalmar Verduyn Lunel

    Support Portfolio Manager, Spring Global Mail l PostNL International

  • Alain Vermeulen

    Alain Vermeulen

    Managing Director, Vitaminstore Online

  • Hedwig Wassing

    Hedwig Wassing

    Owner, Annacom

  • Karin Wilms

    Karin Wilms

    Marketing & Customer Service Manager International, PostNL

Agenda

Meer events

Nieuws

  • ShoppingTime: Data, veiligheid en personalisatie
    • Nieuwsbericht

    Op 14 november was het op een na laatste congres van ShoppingTomorrow 2018: ShoppingTime. Tijdens dit werkcongres hebben de expertgroepen aan hun bluepapers gewerkt, werden ze geïnspireerd door drie keynotes...
  • CEO Greetz spreker tijdens ShoppingTime
    • Nieuwsbericht

    Eén van de sprekers tijdens ShoppingTime is Niek Veendrick, CEO van Greetz. Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark...

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.