Om succesvol te zijn in merchandising dient de organisatie de klantpropositie goed te vertalen naar een merchandising strategie en deze goed te implementeren. Belangrijk daarbij is ook de samenwerking met andere partijen in de waardeketen: Inkoop en de ingaande en uitgaande supply chain. Uitwerking van de impact op inkoop en de supply chain zal in de bluepaper beschreven worden, vanuit merchandising worden de randvoorwaarden benoemd.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kunnen retailers merchandising-instrumenten in een omnichannel-omgeving gebruiken?

Een dynamisch gevecht om de consument

Merchandising vormt het hart van retail. Merchandising bepaalt voor een belangrijk deel de inhoud van je formule en de reden van het bestaan van je organisatie. Dat kan alleen door de klant centraal te zetten en de invulling van de merchandising af te stemmen op de klant: - Assortiment - Prijs - Promotie - Presentatie.

Het gevecht om de consument was nog nooit zo dynamisch. Meer en meer fysieke (bijvoorbeeld tuincentra) en online retailers (via partnerprogramma’s) nemen branchevreemd assortiment op in een poging hun omzet te vergroten. Tegelijkertijd veroveren online pure players zoals Zalando steeds vaker de harten van Nederlandse consumenten. Producenten als Unilever en Procter & Gamble proberen direct aan eindgebruikers te verkopen en sterke merken als NRC en Libelle gebruiken de kracht van hun brand richting hun fans om producten en diensten van derden te verkopen.

Het gevecht om klanten die steeds meer keuzes en informatie tot hun beschikking hebben, maakt het lastig voor veel retailers om een duurzame en winstgevende klantrelatie op te bouwen. Centraal in de propositie die retailers richting hun klanten moeten bouwen, zijn onderscheid ten opzichte van de concurrentie, het genereren van traffic en verleiding. De belangrijkste instrumenten die de retailer daartoe tot zijn beschikking heeft, zijn assortiment, prijs, promotie en presentatie. Hoe retailers deze merchandising-instrumenten in een omnichannel-omgeving kunnen gebruiken, legt de expertgroep uit in de bluepaper.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Maurice van der Sterren

    Maurice van der Sterren

    Managing Consultant Retail, IBM

Host

  • Jerry Stam

    Jerry Stam

    Senior Managing Consultant, IBM

Alle 16 experts

  • Toine Bax

    Toine Bax

    Director e-commerce, ECom Pro

  • Corien Beks

    Corien Beks

    Policy advisor, Modint

  • Mareen Bogerd

    Mareen Bogerd

    Unitmanager Categorymanagement, Intratuin

  • Anita de Hart

    Anita de Hart

    Marketing Retail Omnichannel director, Vision for Result

  • Nicole Horsmans

    Nicole Horsmans

    Consultant/Senior Categorymanager, Dynanic

  • Rick Huisken

    Rick Huisken

    Marketing Manager, Conrad

  • Joost Jetten

    Joost Jetten

    Commercieel Manager, sc Heerenveen

  • Kars Koele

    Kars Koele

    Point of Sale Marketeer, Media Markt

  • Yvon Mullink

    Yvon Mullink

    Client Manager Retail, IBM

  • Herald Overweg

    Herald Overweg

    Consultancy - Projectmanager Innovatie en Marketing, Van Dijk Banket Zwartsluis

  • Fieke Steenhoek

    Fieke Steenhoek

    Oprichter en consultant, Soroban Retail

  • Ellen ten Hove

    Ellen ten Hove

    Commercial Manager E-commerce, V&D

  • Michael van den Berg

    Michael van den Berg

    Sales Manager Large Enterprises, IBM

  • Vicky van der Krogt

    Vicky van der Krogt

    Creatief eigenaar, Shopper Expert

  • Frank van der Weide

    Frank van der Weide

    Operationeel Directeur, Tegelgroep

  • Judith van Riet

    Judith van Riet

    Consumer Products Professional, Fast Moving

Agenda

Meer events

Nieuws

  • ShoppingTime: Data, veiligheid en personalisatie
    • Nieuwsbericht

    Op 14 november was het op een na laatste congres van ShoppingTomorrow 2018: ShoppingTime. Tijdens dit werkcongres hebben de expertgroepen aan hun bluepapers gewerkt, werden ze geïnspireerd door drie keynotes...
  • CEO Greetz spreker tijdens ShoppingTime
    • Nieuwsbericht

    Eén van de sprekers tijdens ShoppingTime is Niek Veendrick, CEO van Greetz. Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark...

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.