Consumenten worden steeds gemakkelijker in het switchen tussen aanbieders. In veel gevallen heeft het gebrek aan loyaliteit niets te maken met klanttevredenheid. Hoe kunnen we direct marketing inzetten om de loyaliteit van klanten te vergroten, waardoor ze langer bij je blijven?

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kan direct marketing worden ingezet om de loyaliteit van klanten te vergroten?

Is het de moeite waard?

Consumenten maken uitgebreid gebruik van zoekmachines, vergelijkingssites en reviews van experts of peers om onderzoek te doen voor een aankoop. Dit zorgt er ook voor dat ze makkelijker switchen als een andere aanbieder in hun ogen meer te bieden heeft, zeker als de drempels voor switchen laag zijn. Goede voorbeelden op dit gebied zijn de zorgverzekeringen en energiemaatschappijen die de consument het hele overstapproces uit handen nemen.

Dit gebrek aan loyaliteit heeft in veel gevallen niets met klanttevredenheid te maken. Uit onderzoek van onder andere Harvard University blijkt dat 60-80% van de consumenten die weggaan bij een bedrijf tevreden is over de dienstverlening. Het verlenen van goede service is blijkbaar niet genoeg om een klant te behouden. Consumenten verwachten meer van de bedrijven met wie ze een klantrelatie aangaan.

Als het zo moeilijk is om klanten te behouden, is het dan nog wel de moeite waard? Uit diverse, op internet gepubliceerde onderzoeken blijkt dat het behoud van 5% van de klanten 25% tot 95% meer winst oplevert. Bovendien kost de werving van nieuwe klanten vijf tot zeven keer meer dan het behoud van klanten. Daarmee loont het stimuleren van klantloyaliteit zeker de moeite.

De expertgroep Direct Marketing heeft zich gericht op de vraag gestort hoe direct marketing kan worden ingezet om de loyaliteit van klanten te vergroten. Deze bevindin­gen zijn verwerkt in de bluepaper.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Conrad Hagemans

    Conrad Hagemans

    Country Director Netherlands, Tripolis

Host

  • Sandra Costa

    Sandra Costa

    Manager Marketing & Portfolio Grootzakelijke Markt, PostNL

Alle 10 experts

  • Lianne Creemers

    Lianne Creemers

    Marketing Manager, Tripolis

  • Gerjan de Vries

    Gerjan de Vries

    Docent Marketing Strategie en Ondernemingsplan, Hogeschool Tio

  • Jan Willem Klein Willink

    Jan Willem Klein Willink

    Owner, BLCKBRD Sound Branding Agency

  • Eefke Langendonk

    Eefke Langendonk

    Senior Marketeer Behoud & Onderhoud, Vereniging Eigen Huis

  • Paul Lempers

    Paul Lempers

    Founder, Be Relevant

  • Nike Moederscheim

    Nike Moederscheim

    Strategy & Concept Director, TMG (Telegraaf Media Groep)

  • Shayed Sardha

    Shayed Sardha

    Digital Marketeer, WRKT

  • Emile Valkestijn

    Emile Valkestijn

    Senior Channel Manager, NEWCRAFT

  • Mischa van Bochove

    Mischa van Bochove

    Portfolio Manager Direct Marketing, PostNL

  • Nathalie van Ommeren

    Nathalie van Ommeren

    Marketing Manager, PostNL

Agenda

Meer events

Nieuws

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.