We leven in het tijdperk van de consument. Vrijwel alle merken zijn zich bewust van het belang van consu­mer excellence. Toch slagen heel weinig merken erin die ambitie waar te maken. Deze expertgroep keek naar de business case van het centraal zetten van de consument.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kun je business genereren door het leven van consumenten gemakkelijker, beter en leuker te maken?

Consumer excellence

We leven in het tijdperk van de consument. In plaats van ‘customer experience’ praten wij dan ook liever over ‘consumer excellence’. Het gaat immers niet uitsluitend om betalende customers, maar ook om niet-betalende (maar minstens even waardevolle) prospects.

Consumenten zijn niet loyaal aan merken die een middelmatige ervaring leveren. De winnaars van morgen zijn de merken die er vandaag in slagen om individuele consumentenbehoeften te identificeren en die behoeften te vertalen naar een ervaring die hen onderscheidt van de concurrentie.

Tot zover weinig nieuws. Vrijwel alle merken zijn zich bewust van het belang van consu­mer excellence. Toch slagen heel weinig merken erin die ambitie waar te maken. Lega­cy, organisatorische silo’s, verouderde managementstijlen en een gebrek aan focus op consumentenbehoeften staan de nodige innovatie veelal in de weg.

Consumer excellence

We leven in het tijdperk van de consument. In plaats van ‘customer experience’ praten wij dan ook liever over ‘consumer excellence’. Het gaat immers niet uitsluitend om betalende customers, maar ook om niet-betalende (maar minstens even waardevolle) prospects.

Consumenten zijn niet loyaal aan merken die een middelmatige ervaring leveren. De winnaars van morgen zijn de merken die er vandaag in slagen om individuele consumentenbehoeften te identificeren en die behoeften te vertalen naar een ervaring die hen onderscheidt van de concurrentie.

Tot zover weinig nieuws. Vrijwel alle merken zijn zich bewust van het belang van consu­mer excellence. Toch slagen heel weinig merken erin die ambitie waar te maken. Lega­cy, organisatorische silo’s, verouderde managementstijlen en een gebrek aan focus op consumentenbehoeften staan de nodige innovatie veelal in de weg.

Praktisch advies

In de bluepaper zetten de expertgroep uiteen hoe je business kunt genereren door het leven van con­sumenten makkelijker, beter en leuker te maken. Het biedt inzichten en praktisch advies rondom de drie belangrijkste competenties om de consument centraal te stellen:

  • Psychologie – over de belangrijkste trends en veranderingen in consumentengedrag
  • Economie – over de impact hiervan op bedrijfsvoering: nieuwe strategie, innovatieve businessmodellen, proposities en consumer-centric maturity
  • Technologie – over hoe technische innovaties onderscheidende consumentenervaringen mogelijk maken.

Praktisch advies

In de bluepaper zetten de expertgroep uiteen hoe je business kunt genereren door het leven van con­sumenten makkelijker, beter en leuker te maken. Het biedt inzichten en praktisch advies rondom de drie belangrijkste competenties om de consument centraal te stellen:

  • Psychologie – over de belangrijkste trends en veranderingen in consumentengedrag
  • Economie – over de impact hiervan op bedrijfsvoering: nieuwe strategie, innovatieve businessmodellen, proposities en consumer-centric maturity
  • Technologie – over hoe technische innovaties onderscheidende consumentenervaringen mogelijk maken.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Michel La Pierre

    Michel La Pierre

    Founder - CEO, Peoples Minds

  • Heini Withagen

    Heini Withagen

    Founder & CTO, Mirabeau

Host

  • Aroen Arjun Sharma

    Aroen Arjun Sharma

    Director Solution Engineering Customer Engagement and Commerce, SAP Nederland / SAP Hybris

Alle 14 experts

  • Anita Blankestijn

    Anita Blankestijn

    Directeur Digital Service & Sales, Aegon Nederland

  • Alex Bloemendal

    Alex Bloemendal

    Manager E-commerce, wehkamp.nl

  • Peter Boot

    Peter Boot

    Marketing Manager Europe, Vivara/CJ Wildbirdfoods

  • Iris Diepeveen

    Iris Diepeveen

    Marketing Director, Prins Petfoods

  • Sammy Driessen

    Sammy Driessen

    Marketing Program Manager, SAP Nederland

  • Roos Groenewegen

    Roos Groenewegen

    Manager Design, bol.com

  • Jan Pieter Honkoop

    Jan Pieter Honkoop

    Manager Klanttevredenheid, Omoda

  • Maya Janssen

    Maya Janssen

    Head of Marketing Strategy, NS Stations

  • Marc Maas

    Marc Maas

    Customer Experience Manager, vidaXL

  • Joost Schaaff

    Joost Schaaff

    Chief Commercial Officer, WineStein/ the Smart Sommelier

  • Marc Udo

    Marc Udo

    Client Manager Retail, Ricoh Nederland B.V.

  • Robert van Boesschoten

    Robert van Boesschoten

    Founder, subspot

  • Henk van Hattem

    Henk van Hattem

    Sr. Category Manager MultiMedia & Telecom, BCC Elektro-speciaalzaken B.V.

  • Marieke van Ringelestijn

    Marieke van Ringelestijn

    Programmamanager Shopping Experience, bol.com

Agenda

Meer events

Nieuws

  • ShoppingTime: Data, veiligheid en personalisatie
    • Nieuwsbericht

    Op 14 november was het op een na laatste congres van ShoppingTomorrow 2018: ShoppingTime. Tijdens dit werkcongres hebben de expertgroepen aan hun bluepapers gewerkt, werden ze geïnspireerd door drie keynotes...
  • CEO Greetz spreker tijdens ShoppingTime
    • Nieuwsbericht

    Eén van de sprekers tijdens ShoppingTime is Niek Veendrick, CEO van Greetz. Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark...

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.